Komiks.dk 2010 — Interview med Mads Bluhm

bluhm_slv_gs.jpg
Den danske tegneseriefestival Komiks.dk blev som bekendt afholdt for tredje gang i sommers. Arrangementet var en succes på snart sagt alle planer og det virkede derfor på mange som om festivalen var kommet for at blive. Det håber vi alle fortsat, men arrangørerne har meddelt, at de har behov for flere hænder hvis det skal lade sig gøre igen at holde festival i 2010 som det er planen. Derfor har de indkaldt til generalforsamling søndag d. 23 november kl. 14.00. Her kan alle interesserede komme og give deres besyv med, og forhåbentlig også melde sig til en eller flere af de arbejdsgrupper festivalarbejdet er organiseret omkring. Mere information kan fås her, og på festivalens Facebook-profil.

I anledning af dette tog jeg mig en kort snak med festivalens formand Mads Bluhm om situationen som den ser ud nu, de umiddelbare planer for den næste festival og den desværre stadig overhængende risiko for, at der ikke bliver en festival.

Mads, I har nu holdt jeres evalueringsmøder efter sommerens Komiks.dk — hvad kom i frem til?

Helt overordnet er vi glade og stolte over at kunne sige, at Komiks.dk 2008 var en kæmpe succes både hvad angår indhold, besøgstal, pressebevågenhed og økonomi. Når det så er sagt, så var det også et kæmpe arbejde, som krævede al vores fritid og nogen gange mere i en lang periode.

Det er ikke nogen hemmelighed, at selvom vi alle var superglade for festivalen, så var vi også udmattede. Vi har analyseret os frem til, at for at vi vil fortsætte arbejdet med Komiks.dk-festivalen, har brug for flere hænder. Der blev sat nye ambitioner for festivalens størrelse og mangfoldighed her i 2008, og det krævede nok lidt mere arbejde, end vi egentlig havde ressourcer til i arbejdsgrupperne.

Vi er ikke interesserede i bestyrelsen i at sætte ambitionsniveauet ned for festivalen i 2010, og derfor har vi brug for en del flere personer, som går aktivt ind i festivalsarbejdet, så vi kan holde niveauet og stadig har plads til forbedringer og justeringer. På denne måde kan vi også fremtidssikre Komiks.dk, og kører nye personer i stilling til evt. at overtage poster i bestyrelsen, hvis det engang i fremtiden går metaltræthed i den for nogle af de nuværende bestyrelsesmedlemmers vedkommende.

Vi har derfor omkring 20 pladser ledige i arbejdsgrupperne, som vi skal have besat, hvis arbejdet frem mod Komiks.dk 2010 skal kunne fortsætte. Man kan sagtens melde sig til at sidde i mere end én arbejdsgruppe, så vi leder ikke nødvendigvis efter 20 personer, men vi skal i hvert fald have fundet et antal engagerede personer, som vil indtræde i de forskellige arbejdsgrupper, ellers vil festivalen ikke fortsætte.

Vi har indkaldt til Komiks.dk-generalforsamling, som denne gang også vil virke som hvervemøde, hvor folk kan få et indblik i, hvordan arbejdsgrupperne arbejder og kan stille spørgsmål. Arbejdet med Komiks.dk ER sjovt, men det er også hårdt, og man skal ikke melde sig, hvis man ikke har lysten og resurserne til det. Det er tidskrævende, men det giver også en mulighed for at få et fedt netværk indenfor den danske tegneseriebranche og nogle rigtig gode erfaringer med at organisere kulturelle arrangementer.

Komiks.dk er en vigtig begivenhed for hele tegneseriemiljøet i Danmark. Her har man i en meget koncentreret form mulighed for at vise alt, hvad tegneserien kan herhjemme og i det store udland. Ved at indtræde i en arbejdsgruppe frem mod Komiks.dk 2010 har man altså mulighed for at gøre noget for tegneserien som medie i Danmark. Man har med andre ord mulighed for at gøre en forskel.

faraos_booth_slv_gs.jpg
Hvilke områder var de hårdeste at få styr på, og hvor har I mest brug for hjælp til næste festival?

Bestyrelsen var nødt til at udgøre en stor del af arbejdsgrupperne og brugte utrolig meget tid på at udføre praktisk arbejde i stedet for kreativt og planlæggende arbejde. Det vi har mest brug for er at få fordelt arbejdet på flere personer. Vi har altså brug for nye folk, der kan afse ressourcer og tid til at gøre en forskel og til at aflaste bestyrelsen.

Hvilke områder trænger til forbedring?

Især selve arrangørsiden kræver forbedringer. Vi har især brug for flere folk på projektlederniveau til at gå ind og tage ansvaret for de enkelte arbejdsgrupper. Det frigiver et kreativt og ledelsesmæssigt potentiale i styregruppen eller bestyrelsen, som ellers ville være bundet op af administrative og praktiske opgaver, og det vil give rum og tid til at få nye ideer, at tænke udenfor boksen og at realisere nogle af de kvalitative forbedringer, vi gerne vil foretage i Komiks.dk.

Vi vil gerne have en anden struktur på Komiks.dk — en hierarkimæssig struktur. Ikke forstået på den måde, at det er et magthieraki. Men at der er forskellige niveauer i arbejdet, hvor der sker forskellige ting på. Og det er altså ikke de samme personer, som skal stå for idéer, styring, konkret planlægning, udførelse af alle praktiske opgaver og brandslukning.

Er jeres ambitionsniveau højere for næste omgang? Og i så fald hvordan?

Vi har ingen interesse i at sænke ambitionsniveauet eller holde status quo. Det skal ske forbedringer fra festival til festival, Ikke nødvendigvis forstået sådan, at det hele skal være endnu større og endnu mere forkromet næstegang, men kvaliteten vil vi gerne forbedre. Det, der driver os i bestyrelsen, er netop, at vi godt vil højne niveauet og selv blive bedre og lære undervejs. Det, vi dog har fokus på nu, er at skaffe flere hoveder, for vores ambitioner om forbedring kan ikke udføres uden mere arbejdskraft. Kommer der ikke nye folk til, så ønsker vi i bestyrelsen ikke at fortsætte og indstiller derfor arbejdet på komiks.dk 2010.

Det lyder som om, I allerede nu har nogle konkrete kvalitative forbedringer i tankerne?

Lige nu er vi meget fokuserede på at skaffe den fornødne arbejdskraft. Der er ingen grund til at tænke forbedringer, hvis der ingen festival bliver. Når det så er sagt, så har vi i vores evaluering selvfølgelig gjort os en del tanker om fremtiden. Vi vil formentlig skære lidt ned på antallet af internationale gæster, så de alle får mulighed for at være i rampelyset. Det er også vigtigt for os, at alle gæsterne har en relevans, det være sig aktualitet eller legendestatus, eller at de har en profil, som gavner festivalen. Vi kunne også godt tænke os at brede os ud, så der op til festivalen var forskellige tegneserierelaterede udstillinger og events. På den måde ville København rent faktisk kommer til at summe af tegneserier. Vi vil også styrke vores samarbejde med de kulturinstitutioner, som vi har knyttet netværk til , og vi har mulighed for at gøre det meget tidligere i processerne denne gang. Dertil kommer, at vi vil forsøge at skabe plads til et større messeområde, da vi oplevede en massiv interesse i 08, og vi decideret måtte afvise folk, da standpladserne blev udsolgt. Det vil sikre det økonomiske fundament endnu mere.

Er der på dette tidlige tidspunkt i processen nogle planer om at ændre i festivalens profil eller på anden vis foretage nogle grundlæggende ændringer af den mere kulturelle og politiske side af arrangementet?

Udover at trække gæsteprofilen endnu skarpere op, har vi ikke planer om at ændre grundlæggende ved festivalen. Vi forsøger at afspejle og skabe opmærksomhed på hele tegeneseriemediet, lige fra manga over superhelte til dansk undergrund og graphic novels. Vi ønsker at være en bred festival. Dels fordi festivalen når alt kommer til alt overlever i kraft af solgte billetter, og man risikere at miste publikum, hvis man fokuserer for skarpt på en af nicherne. Desuden fortjener tegneseriemediet en sådan bred dækning, og det er op til os, at der i bogstaveligste forstand er noget for enhver smag. Det, mener jeg, lykkedes meget godt for os i 2008, og det er vores håb at forbedre det i 2010.

Er der andre ting, du kunne tænke dig at komme ind på?

Jeg vil blot opfordre alle, der har resurserne og lysten, til at melde sig under fanerne og sikre, at København får den bedst mulige tegneseriefestival.

Fotos: Mads Bluhm på Komiks.dk 2008, messeområdet på samme festival.

2 Responses to “Komiks.dk 2010 — Interview med Mads Bluhm”


  • Flot interview, det virkede på generalforsamling-slash-hvervemødet som om der er masser af folk, der gerne vil række en hånd eller to.

    Og så er det jo fremragende at se Mads Bluhm har fået sin Delorean op på 88 mph, rejst ind i fremtiden og kan udtale:

    “Helt overordnet er vi glade og stolte over at kunne sige, at Komiks.dk 2010 var en kæmpe succes både hvad angår indhold, besøgstal, pressebevågenhed og økonomi. Når det så er sagt, så var det også et kæmpe arbejde, som krævede al vores fritid og nogen gange mere i en lang periode.”

    Fedt bunkeren har fået replyformula i øvrigt, jeg skal nok bruge den mindre spydigt fremover :-)

  • Ahem, der er et eller andet med Bunkeren og datoer. Jinx, forekommer det mig. Det er nu blevet rettet.

    Velkommen til, i øvrigt!

Comments are currently closed.