
Den
nye bølge af’alternative’serier, der i 80erne leverede et
friskt pust på det amerikanske tegneseriemarked kan, groft sagt,
deles op i to hovedstrømme – dem, der helt tog afstand fra
mainstreamen og søgte radikalt nye udtryk, f. eks. Hernandezbrødrenes
serier, og dem, der nyfortolkede de traditionelle genrer og dermed
tilførte dem nyt liv. Blandt de fremmeste af sidstnævnte findes Nexus
af forfatteren Mike Baron og tegneren Steve ”Dude” Rude.
Nexus
fortæller
historien om den martrede helt Horatio Hellpop, alias Nexus, der af
højere magter er blevet pålagt at rydde op blandt universets
massemordere og til formålet er blevet tildelt nærmest ubegrænset
magt. I drømme hjemsøges han af sin tids værste forbryderes
misgerninger og kun deres likvidering kan dulme hans smerte.
Nexus
er således mere end en traditionel superhelt; han er et forsøg
på at analysere superhelten som gudelignende
Übermensch og samtidig at forlene dette med en dyb,
fejlbarlig menneskelighed. Omkring sig har han et farverigt galleri
af bifigurer af alle arter og afskygninger. Serien er nemlig andet
og mere end en dyster SF-fabel – den er en bredt favnende fortælling,
der rummer elementer af snart sagt alle genrer, fra hardcore
SF over politisk satire til funny animals. Udover sin grundlæggende
eksistentielle dimension, lever den i høj grad i kraft af sin
vitale humanisme og den mulighed, dens generøse univers har for
at fortælle snart sagt enhver historie.
Denne
særlige hybrids bæredygtighed skyldes det unikke møde mellem Barons
dystre dybsindighed og Rudes charmerende, overdådige streg og
sans for design og komposition. Nexus, der startede i 1983,
blev pga. skrantende salg i 1997 lagt på is og de to serieskabere
har siden helliget sig andre projekter. Baron, der i 80erne sideløbende
med Nexus skrev en lang række andre serier, bl.a. om den
skizofrene superhelt Badger,
såvel som forskellige freelancearbejder for de store forlag, deriblandt
Atari-Force, The Flash og Punisher, er i dag helt ude af
tegneseriebranchen og arbejder i stedet med diverse prosaprojekter.
Rude, der løbende har foretaget sidespring til de store mainstreamforlag,
helliger sig i øjeblikket en række smukke og vitale, om end noget
nostalgiske fortolkninger af Marvels og DCs hovedfigurer.
De
tos hovedværk vil altid være Nexus, der hører til blandt
80ernes – og 90ernes, for den sags skyld – smukkeste, skæggeste
og mest tankevækkende superhelteserier. Må den snarest vende
tilbage!
[De
to serieskabere blev interviewet enkeltvis via e-mail, hvorefter
korrespondancen er blevet sammenskrevet, hvorfor enkelte uregelmæssigheder,
man ville kunne have undgået i et ansigt-til-ansigt interview,
forekommer.]
OM
SUPERHELTE
Wivel:
Kan I forklare, hvad der er specielt fascinerende eller interessant
ved superheltegenren? Hvad er dens styrker og svagheder? Hvorfor har
I besluttet jer for primært at arbejde inden for netop den genre
– jeg ved godt Nexus er andet og mere end superhelte, men syntes
alligevel jeg ville spørge.
Rude:
Min
interesse for superhelte går helt tilbage til min helt tidlige
interesse for tegneserier og tegnefilm som barn. De var rent ud sagt
fortryllende. Unge drenge elsker helte, og jeg var ingen undtagelse.
Styrken ved tegneserier er, når de skabes af dygtige serieskabere.
Svaghederne opstår, når talentløse forfattere og tegnere går i
gang. Jeg arbejder indenfor superhelegenren, fordi den er den mest
spændende. De fantastiske elementer, man får mulighed for at tegne
og den sidestilling af disse med virkelige mennesker med virkelige følelser,
der foregår, er utroligt spændende og udfordrende.
Baron:
Superheltetegneserier er en logisk syntese mellem fortælling og
medie. En syntese der bare giver mening – på samme måde
som en dobbeltcylindres V-type motor er perfekt designet til
motorcykler. Blyantstegninger er ganske egnede til overdrivelser af
den menneskelige anatomi. Hvorfor? Fordi det ganske enkelt er mere
tilfredsstillende at tegne svulmende muskler og klare seksuelle
karakteristika, end det er at forsøge den mere udfordrende og
visuelt mindre tilfredsstillende opgave, det er at gengive noget
naturalistisk. Unge tegnere har ikke lyst til at tegne virkelige
mennesker, de vil hellere tegne sexede, unge mennesker. Når de så
har friheden til rent faktisk at gøre dette, hvorfor så ikke tage
det næste logiske skridt og lade disse mennesker flyve gennem
luften?
Wivel:
Påstår
du, at tegneserier er bedre egnede til superhelte, end til andre,
mere naturalistiske genrer? Er tegneserien, som mange har hævdet
det, som medie bedre egnet til brede, arketypiske skildringer, end
til nuancerede personskildringer og beskrivelsen af realistiske
situationer og stemninger?
Baron:
Nej, det var ikke det, jeg ville sige. Superhelte som genre gør sig
bedre i tegneserier, end i andre medier, men det modsatte gælder
ikke. Tegneserien som form giver dig et oftest øjeblikkeligt aflæseligt,
kulturelt bestemt udtryk, der er yderst velegnet til at skildre det
enkelte og arketypiske. Men hvis man lægger nogle tanker og noget
arbejde i det, kan man sagtens opnå litterære kvaliteter indenfor
mediet. Bare kig på Watchmen.
LITTERÆRE
AMBITIONER
Wivel:
Har
det – altså at opnå litterære kvaliteter – været et mål for
dig?
Baron:
Ja.
Wivel:
Nexus
tager ofte problemer og spørgsmål, der er centrale i tilværelsen
op, men har samtidig den sans for det eventyrlige, som
tegneseriemediet har perfektioneret så eksemplarisk gennem tiden.
Er Nexus for dig en syntese af disse to ting – et forsøg på
at forlene klassisk superhelte/SF/eventyrmateriale med mere
utraditionelle, litterære kvaliteter? Jeg ved godt, jeg
generaliserer en smule, når jeg siger ”utraditionelle” – især
når det gælder SF-genren – men alligevel...
Baron:
Nexus er først og fremmest underholdning. Jeg havde en
skrivelærer, Jerry McNeely, som sagde, "lad dem grine lidt,
lad dem græde lidt, skræm dem fra vid og sans – dét er
underholdning.”
Wivel:
Har
du været fristet af andre genrer indenfor tegneserier eller af
andre medier?
Baron:
Jeg har en litterær agent, som i øjeblikket er i færd med at afsætte
to af mine kriminalromaner. Jeg har skrevet kontrakt med Byron
Preiss Publications om at skrive en Witchblade-roman, baseret
på Top Cow-tegneserien af samme navn - den er jeg en tredjedel
igennem allerede. Jeg har også skrevet en Badger-roman, der
hedder The Hodag, som kan findes på atventure.com, Steven
Grants litteraturwebsite [ikke online i øjeblikket].
Wivel:
Med
“litterært” tænkte jeg mere på, hvad der kan beskrives som
’litterære kvaliteter’ i tegneserier. Altså at man i mediet
tager tematikker op, man traditionelt er mere vant til at se i
romaner, såvel som det, at man behandler disse på en måde, der er
beslægtet med litteraturens og ikke minder om tegneserier som de er
flest. Jeg forsøger ikke at tillægge disse karakteristika nogen
form for værdiladning – jeg opfatter blot de fleste traditionelle
tegneserier som værker, der udforsker andre territorier end dem, en
sådan fremgangsmåde egner sig til. Jeg er tilbøjelig til at
opfatte Nexus
som en integration af den slags ”litterære” temaer i et
meget ”tegneserieagtigt” univers – giver det nogen mening?
Baron:
Helt klart.
ORIGINALITET
OG NOSTALGI
Wivel:
Steve,
du har i flere interviews beskrevet, hvorledes du begyndte at læse
Marvels tegneserier omkring 1966, da Jack Kirby var på sit højeste
og serierne generelt holdt et meget højt kvalitetsniveau. Hvad var
det ved 60’ernes
superhelteserier, der tiltalte dig? Hvordan opfatter du de
superhelteserier, der produceres i dag i forhold til dem, og hvordan
synes du genren har udviklet sig?
Rude:
60ernes
Marvelserier leverede så strålende historier og vidunderlige
tegninger, at alt der var kommet før virkede sløvt og svageligt.
Figurerne i serierne havde virkelige problemer at slås med,
problemer vi alle kunne genkende. De historier var, når de var
bedst, fremragende fiktion og præsenterede os for de spørgsmål og
indsigter, vi dagligt møder og søger i livet. Serierne er ligeså
gode i dag, som de altid har været – nogle af dem synes jeg endda
er blevet bedre i takt med, at jeg er blevet ældre og kan se dem i
et mere nuanceret lys. Hvad genren må have oplevet af positiv
udvikling siden, skyldes nogle få ”grænsebrydere”, mens
nutidens tegneserier i det store hele, især når det gælder
tegningerne, er for MTV-agtige, for karikerede, for hysteriske til
rigtigt at interessere mig. Jeg vil til enhver tid foretrække de
gamle serier.
Wivel:
Hvorfor
er de nye superhelteserier af en lavere kvalitet?
Rude:
Jeg
ved det ikke rigtigt, men gode tegneserier skal være både
tidssvarende og tidløse og tale til noget basalt hos læseren. Man
skal kunne relatere til dem og de skal også være underholdende at
læse!
Wivel:
Har
genren problemer med at forny sig selv?
Rude:
Ja.
Billige
gimmicks virker kun på kort sigt. Indholdsmæssig kvalitet
er det eneste, der holder.
Wivel:
Hvordan
griber du en superhelteserie an? Hvordan
sikrer du indholdsmæssig kvalitet i
dit arbejde med genren?
Rude:
Ved at anerkende, men ikke kopiere det, der er gået forud – dét
figurerne, og jeg selv, kommer fra.
Wivel:
Mange
af de nyere, kritikerroste superhelteserier – f. eks. Kurt
Busieks, Erik Larsens, Grant Morrisons og Alan Moores arbejder, såvel
som dit eget – bruger, udover at koncentrere sig om at fortælle
en medrivende historie, en del energi på at tilfredsstille en eller
anden form for nostalgi for 60ernes og 70ernes superhelteserier –
de har sådan en retro-holdning til tingene. Dette er forståeligt,
da de ældre serier markerer genrens højdepunkter, men er det ikke
samtidig lidt problematisk? Burde fokus ikke være på at finde nye,
gode måder at fortælle en historie på, snarere end at gentage de
gamle seriers formler?
Rude:
Det
er problematisk, hvis man ikke holder sig det, jeg snakkede om
før, for øje. Da jeg for nyligt tegnede Spider-Man,
holdt jeg mig f. eks. til John Romitas version af figuren
– det var den måde, jeg havde lyst til at tegne ham på, men jeg
forsøgte samtidig at indplacere ham i en moderne, tidssvarende
sammenhæng. Jeg
håber det lykkedes.
NEXUS
Wivel:
Mike,
måske skulle jeg spørge dig om Nexus’
tilblivelse. Seriens syntese af SF, eventyr, humor og superhelte, såvel
som de tematikker, vi allerede har snakket om, er ret enestående
indenfor mediet. Hvad var dine og Steves ambitioner, da I startede
serien og hvordan synes du, den har udviklet sig?
Baron:
Jeg har egentlig ikke så meget at sige til det. Det skete bare.
Vores ambition var at få serien udgivet og det lykkedes for os.
Wivel:
Hvordan
opfatter du serien, som formidler af dine og Steves opfattelser af
diverse filosofiske og politiske emner?
Baron:
Tegneserien er på én måde et lykkeligt sammentræf: Den er en
syntese af to vidt forskellige æstetiske gemytter, mit eget og The
Dude’s. Jeg står for det dystre, mens Dude lever
Disney’en. De politiske emner, filosofien, osv. står oftest for
min regning, men Dude foranlediger, i kraft af sin blotte
stil, mange historier.
Wivel:
Grunden
til at jeg spørger om seriens udvikling er, at jeg opfatter den som
ret ”færdig” fra starten, som om I fandt jeres stemme med det
samme. Den udvikler sig helt klart rent teknisk, men synes at hvile
i sig selv fra de allerførste numre. Kan du nikke genkendende til
en sådan beskrivelse? Da serien inkorporerer så mange divergerende
elementer, spekulerede jeg på, hvor meget planlægning, I foretog
inden I gik i gang – brugte I meget tid på at tænke tingene
igennem, eller udviklede den sig mere organisk?
Baron:
Jeg er glad for, at serien synes at have fundet sin stemme fra
starten. Heldigvis behøver jeg som skaber ikke at analysere. Jeg er
bare taknemmelig for at vores samarbejde fungerede.
Wivel:
Tegneserien
synes endvidere at udtrykke din og Steves kærlighed til tegneserier
– den inkorporerer snart sagt enhver type tegneseriefigur, fra
realistisk til cartoony
–
populærkultur såvel som finkultur – litteratur, billedkunst,
mv. Den virker i høj grad som en “legeplads” for jeres ideer og
passioner. Giver en sådan beskrivelse nogen mening for dig?
Baron:
Det gør den. Serien er vores legeplads. Jeg har altid opfattet
Ylum som et stort,
demokratisk eksperiment [Ylum er Nexus’ adopterede
hjemplanet og seriens topografiske omdrejningspunkt, red.].
STIL
OG INSPIRATION
Wivel:
Hvordan
vil du beskrive Steves arbejde og hans styrker og svagheder som
tegner og fortæller? Og hvad med de andre tegnere, du har arbejdet
sammen med, Klaus Janson, Jeff Butler, mv.?
Baron:
Steve Rude er enestående blandt de tegneserieskabere, jeg har
arbejdet sammen med, fordi han ser det som sit livs opgave altid at
blive bedre og samtidig forblive
tro overfor virkeligheden. De fleste tegneserietegnere tegner ikke
realistisk – de udvikler en stiliseret skildring af den
menneskelige anatomi, som de først og fremmest henter fra andre
tegnere, ofte Burne Hogarth. Men ikke The Dude. Ligesom
Leonardo da Vinci er han i en konstant læreproces. Samtidig
fastholder han en vidunderlig sans for humor. Hvis Dude har
en svaghed, er det, at han tegner for ‘rent’. Du vil aldrig
komme til at se ham tegne den form for barske og rå figurer, som f.
eks. Tim Truman eller Tim Bradstreet gør. Men det er kun en lille
ting. Han er en kæmpe blandt dværge.
Wivel:
Mens
vi taler om dit arbejde, Steve, vil jeg gerne spørge dig om Kirby
– hvad opfatter du som hans største kvaliteter som tegner, fortæller
og kunstner? Jeg ville også gerne høre, om du ville beskrive dine
andre vigtigste indflydelseskilder indenfor tegneserier og
illustration og hvorfor de har påvirket dig.
Rude:
At
forklare indflydelsen fra en kunstner som Kirby er næsten umuligt -
den er mere noget, man ”mærker”, end noget der kan formuleres.
På samme måde som en yndlingssang er det. Det er bedre at lade dem
være i fred og undlade at forsøge sig med forklaringer. Du ved bare,
at du kan lide noget.
Wivel:
Du
har lavet en del
Kirby-pasticher og synes at have tilpasset dig hans
stil og derved at have opnået en stil, der trækker på hans, men
som alligevel er helt din egen. Hvor bevidst har du været om at
indoptage stilistiske karakteristika fra Kirby og andre indflydelseskilder
i din egen stil og hvordan har du grebet det an? Jeg kunne også
godt tænke mig at høre lidt om dit syn på at lave pasticher –
hvornår krydses linien til plagiat? Hvad er en god pastiche?
Rude:
Jeg
har studeret Kirbys serier og tegnet efter dem siden high school.
Mine seneste Marvelprojekter forsøger, når de behandler
Kirbyfigurer, at anerkende det. Thor krævede for eksempel et
stort skitsearbejde for at ramme den rigtige tone. Jeg tror, at
plagiatet opstår, når en kunstner ikke kan finde frem til og
udtrykke sin egen identitet - når han bare kopierer. Direkte
efterligning er uacceptabelt.
DET
UDFORDRENDE I AT SKRIVE
Wivel:
Mike,
hvad ligger der til grund for at gøre jeres helt til en bøddel?
Er det ideen om superhelten som en gudelignende figur, der er
i stand til at tage andres skæbne i sine hænder? Hvordan opfatter du superhelten i forhold til
ideen om et Übermensch?
Og er Nexus, som jo også er meget menneskelig, jeres udforskning
af superheltens grundlæggende natur?
Baron:
Jeg besluttede mig for at gøre ham til en dræber, fordi det job i
sagens natur lægger op til drama – det er helt givet.
Wivel:
Hvilke
udfordringer ligger der i at gøre en figur, hvis hovedformål er at
dræbe, sympatisk?
Baron:
Udfordringerne er ikke så meget anderledes end dem, man møder med
enhver sympatisk figur, hvis blot man accepterer nødvendigheden i
at drab nogle gange er nødvendigt.
Wivel:
Kan
du forklare det nærmere? Temaet om Nexus som dræbende menneske?
Han virker som en ret enestående superhelt, fordi han på én og
same tid er et meget varmt og moralsk menneske, men får lov til en
gang imellem at spille Gud. Han rummer større dybder end de fleste
superheltefigurer.
Baron:
Det er jeg taknemmelig for, at du synes. Jeg har ikke så meget
andet at sige til det, end at det - som sagt - giver en masse
dramatiske muligheder at gøre ham til bøddel. Udfordringen har været
at fastholde dramaet og undgå, at det udarter sig til svulstighed
eller melodrama.
Wivel:
Hvordan
opfatter du dit arbejdet på dine egne serier (Nexus,
Badger, etc.) i forhold til dine freelanceopgaver (Flash,
Punisher, osv.). På mig virker dine egne serier mere nuancerede
og udfordrende end dine freelanceserier, der dog næsten altid
udviser de tilbøjeligheder til at tage politiske og filosofiske
emner op, der karakteriserer dit arbejde som sådan. Hvilke
udfordringer ligger der i at forene den slags med fuldstændigt
traditionelt genremateriale, der ikke er normalt behandler det? Især
politik må være svært at behandle i og med, at det hurtigt bliver
meget didaktisk – er du enig i det? Hvad er de eventuelle styrker
ved at præsentere politiske emner i en form, der primært skal
underholde?
Baron:
Åha, det er vel alt sammen vand på trædemøllen. Du kan skabe en
historie udfra hvilken som helst grundkonflikt eller idé. Jeg kom
tilfældigvis til at inkorporere nogle politiske og filosofiske spørgsmål
i Nexus og Badger, fordi muligheden bød sig. Mht. Punisher
og Flash var opgaven at arbejde med figurer, der allerede var
etablerede i læsernes bevidsthed. Mit job som freelanceforfatter
var at give forlagets ejendom en så interessant fremtoning som
muligt, ikke at udtrykke mine egne politiske eller filosofiske kæpheste.
STATUS
Wivel:
Hvad
er den nuværende status for Badger
og Nexus?
Baron:
De er begge på orlov, men vi er på udkig efter
udgivelsesmuligheder.
Wivel:
Hvorfor
tror du ikke, der har været mulighed for at få dem udgivet de
seneste år? Er der ikke plads til serier som jeres på nutidens
marked?
Baron:
Der er tydeligvis et eller andet galt, ellers ville vi blive udgivet
lige nu. Hvorfor det forholder sig sådan, skal jeg ikke kunne sige
– at vurdere og forudsige publikums luner og interesser er
notorisk svært. Succes er ofte selvforstærkende og gør mange ting
mulige. Vi kan kun håbe på, at undertegnede pludselig gør sig bemærket
et eller andet sted og at det så resulterer i, at en eller anden
henvender sig med et tilbud om at genoptage Nexus og/eller Badger.
Wivel:
Er
Nexus
planlagt som en serie med en forudbestemt slutning?
Baron:
Der er ikke nogen forudbestemt slutning på Nexus.
|
[2002]
|

|

|
|
|
Mørket
ved figurens rod forklares her. Fra Nexus #9 (1985).
Baron’s
anden hovedfigur, den skizofrene superhelt Badger, møder her Nexus
og hans ved Judah Macabee. Fra Nexus #7 (1985).
Rude
som Romita. Fra Spider-Man: Lifeline #2 (2001).
Barons
og Rudes pop-kulturelle legesyge kommer her til udtryk. Fra
Nexus: Nightmare in Blue #2 (1997).
“…
et
stort, demokratisk eksperiment.” Fra
Nexus: God Con Too (1997).
Rude
som Kirby. Fra Legends of the DC Universe #14 (1999).
Superhelten
som gudeligenende dræber. Fra Nexus #12 (1985).
Serien
syntes at finde sin tone fra starten. Her en poetisk sekvens fra Nexus
#4 (1983).
|