tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

IB K TALER SLOTH!

Interview med Ib Kjeldsmark

Af T. Thorhauge

Ib Kjeldsmark debuterede i 1999 med det opsigtsvækkende billeddigt King Nothing , og er nu tilbage med Sloth, som netop er udkommet fra Fahrenheit. Sloth fortsætter i samme eksperimentelle dur, denne gang overfører Kjeldsmark bl.a. filmens musical- og roadmovie-genretræk til tegneserien, grundigt garneret med syret slacker-conduite. Resultatet er at læse (og købe!) i en smukt tilrettelagt hardcover, i s/h + orange. Rackhams Bureau satte bagmanden i stævne, og tvang et par betragtninger ud af ham.

 

Din nye tegneserie Sloth synes - som din forrige King Nothing - at være mere optaget af tegneseriens mere visuelle og lyriske aspekter end det mere konventionelle, det fortællende. Hvorfor er din tegneseriegerning havnet derude i det ensomme?

Tegneserien er først og fremmest en fortælling. Den skaber sine krav eller muligheder. Der er saft og kraft i vers og sang, ordene udsmykker handlingen, og et enkelt ord kan føre vores personer nye steder hen. "Galloping Norway" [replik fra Sloth], hvad fanden er det? Og derude hvor aspekterne driver fortællingen er der ikke ensomt, tværtimod, der er aspekter der åbner for improvisation, ude i aspekternes goddamn ødeland driver du afsted med Queens of the Stone Age, Madonna, soap, gudernes advokater, dyr på hash, politikere, you name it. Og ord, handling, fantasier flyder sammen i det, der er - fortælling.

Er den tænkt som en episodisk tegneserie, eller føljeton, eller er den episodiske stil med et nyt afsnit på hver anden side noget andet... Fx et forsøg på at lave tegneserier på versefødder?

Den er lavet som en episodefortælling. Versefødder, som du kalder det, er en ingrediens der opstod ud fra en eller anden tone i fortællingen fra begyndelsen.

Jeg vil gerne høre lidt om dine tanker om din æstetik, eller stil om man vil. Her mener jeg sådan set alle aspekter, både tegnestil, fortælleteknik, brug af farver, design og så videre og så videre. Hvorfor tror du - eller mener du - at dit udtryk er som det er, og hvilke visioner ligger bag?

Jeg ved ikke hvad jeg laver, måske er jeg en krukke, hvis bare jeg kunne udnævne mig selv med sådan en smart titel, men rent mel ud af posen så ved jeg sgu ikke hvad jeg laver. Sloth opstod i et kaos af tegninger og tekster og fyren sprang bogstaveligt talt op af et hul inde i et virvar af landskaber. Jeg tænkte, han er fed, ham vil jeg gerne tage på tur med, og så blev det en tur, en roadmovie-tur med en dame i en bil fra episode til episode, og så pludseligt begynder de fanme at synge, og så lyder det cool på engelsk, og så begynder en mand at græde, og så skrider grundlaget i den festlige tur og det dystre flyder ind i billedet, eksplosioner, formørkede figurer. En ting fører til en anden og således ender man så der med en fortælling hvor man selv syntes at det var en opdagelsesrejse.

Tegningerne er konkret påvirket af Disney - jeg kaldte det kækt "Slacker-Disney" - uden ironi - til folk. Jeg havde en overordentlig lyst til at tegne uden for mange filtre, min tusch og en farve. Formerne ser ud til at flyde i nogle psykedeliske mønstre, måske fordi figurerne ryger meget pot. En dag jeg gik og stenede til en reception og tankerne flød som lava gennem mit kranie, tænkte jeg, inde i disse tanker, at selve historien måske er en historie der allerede er fortalt, og Sloth-fortællingen er en tur gennem denne allerede fortalte historie hvor Sloth møder figurerne fra historien, som han ikke kender og læseren ikke kender, men fordi de har været gennem en historie gemmer de alle på en oplevelse/hemmelighed, som de ved mødet med Sloth reagerer ud fra. Sort snak? Alt snak er eftersnak.

... Sniksnak, vi fortsætter uden at ryste på hænderne. I den kommende BLÆK -antologi fra Politikens forlag bidrager du med historien Skyld, skam og afmagt . Hvad går den ud på?

Novellen er en parodi på et lille land med et ulykkeligt folk styret af en magt bestående af sure gamle præsteagtige mænd. Da fremmedelementerne flyder ud i gaderne går det helt galt. Hysterisk satire, man må prøve at ramme hvor man sigter.

Tak for opmærksomheden, hr. Kjeldsmark, og held og lykke med Danmarkshistoriens første roadmovie-tegneserie.

Selv tak.

 

[Februar 2006]



   

klik på billedet for at se det i en større version
Forsiden til Sloth.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Fra Sloth.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Fra Sloth.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Fra Sloth.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Fra Skyld, Skam og Afmagt

 

læs også:
Tema: Danske tegneserier

links:
Ib Kjeldsmark
Forlaget Fahrenheit


tilbage til Interviews


© 2006 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2006 the respective artists and authors. All rights reserved.


4