tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

KREJLERÅND OG KUNSTNERFIS

Interview med Torben Hansen, Free Comics/Brun Blomst

Af Matthias Wivel

Torben Hansen har i de seneste år markeret sig som den danske tegneseriescenes fremmeste guerillaentreprenør. Sammen med en række kumpaner lancerede han i december 2003 det gratis månedsblad for tegneserier Free Comics. Trods blandede anmeldelser viste bladet og holdet bag hurtigt deres sliddygtighed, oplaget og bladets production value steg støt. I dag distribueres bladet, der i skrivende stund er nået til sit 33. nummer, i ca. 20.000 eksemplarer landet over af et dertil indrettet græsrodsnetværk. Det indeholder løbende bidrag af en bred vifte af danske tegnserietegnere, skidt og kanel.

Sideløbende med bladet har Hansen og stået for en række mindre tegneserieudgivelser på Free Comics-Forlaget Forlæns, men tidligere på året besluttede han sig for at starte et nyt, separat forlag, Brun Blomst op. Hans første udgivelser talte Allan Haverholms ambitiøse Sortmund, Tobias Enevoldsens Sidste år som MakulatorOperatør og en opsamling med Anders Brønseruds stribe Otto, der fra starten har været et af de mest solide indslag i Free Comics. Her godt et halvt år efter debuten tog Rackham sig en snak med Hansen for at høre om motivationer og visioner.

 

FREE COMICS
Hvad gav dig ideen til at blive forlægger?

Det var ikke så meget en idé, bare noget der skete. Jeg gik på et taberkursus på Teknisk Skole i 2003, hvor vi skulle slutte af med et projekt der involverede tryk på en eller anden måde. Jeg startede så Free Comics i den anledning, og tænkte at jeg sikkert skulle have et forlag for at udgive et blad, og så blev jeg forlægger. Alt blev lavet på ingen tid, og uden større gennemtanke, derfor hedder det Forlaget Forlæns, og har det logo det har.

Hvorfor tegneserier?

Det er egentlig også temmelig tilfældigt. Jeg er jo fra Odense, hvor intet kan lade sig gøre, og kultur er noget med store bronzeskulpturer af H.C. Andersen lavet af Jens Galschiøt. Jeg brækker mig. Der gik jeg på en animationsuddannelse, og lærte, at det var svært at få udgivet tegneserier. Men alt er jo svært i Odense. Imidlertid tog jeg denne opfattelse med mig, da jeg flyttede til København, og da jeg så skulle lave føromtalte projekt tænkte jeg, at der sikkert var en masse tegneserietegnere ligesom mig, der havde materiale de gerne ville ud med. Det blev så den idé der vandt, for jeg havde kun 3 måneder til at lave projektet, og vi kunne holde fri når vi var færdige. Tvivltid var altså skoletid. Et andet svar er, helt kort, at jeg synes det er sjovere at udgive tegneserier, end at lave eller læse dem.

Så er det projektmageriet, geschæften, der primært tiltrækker dig?

Jøp, det er krejlerdelen, kombineret med noget kunstnerfis, jeg synes er det sjove. Min far er hestehandler, og det har da smittet af på min opvækst. Jeg tror jeg solgte min første hest da jeg var 12. Nu er jeg imidlertid ret elendig med heste, og har altid tegnet og skrevet, så det var ikke så nemt at finde en hylde. Det jeg laver nu er en fin kombi. Projektmageri er sjovt nok, og jeg prøver hele tiden at have gang i lidt for meget, men som jeg forstår projektmageri, har det lidt noget flagrende over sig; man hopper fra det ene projekt til det andet. Nu prøver jeg imidlertid at holde Free Comics kørende, mens jeg laver alle de småprojekter jeg har gang i.

Hvordan vil du beskrive udviklingen af Free Comics fra da I startede til i dag?

I starten lignede bladet jo lort. Nu er det mere sådan... lort, men med en fin lille hat på. Der er en masse ting, helt åbenlyse ting, som vi ikke vidste en fis om i starten. Ingen af os havde jo prøvet at lave et blad før. Nu, hvor en masse grundlæggende, faglige, ting er på plads, kan jeg koncentrere mig om at få dumme idéer. Det gør ikke nødvendigvis bladet bedre, men er medvirkende til, at jeg synes det er sjovt at lave. Standarden af tegneserierne er stadig svingende, det må den godt være; der skal være plads til at dumme sig. Men jeg synes da at niveauet er højnet hen ad vejen. Jeg har trykt ting, som det i dag undrer mig at jeg har trykt. Men ikke at jeg fortryder det. Christian Skovgaard, f.eks., har lavet mange sære ting i Free Comics før han fandt på "Hotellto", som jeg synes er en rigtig fin stribe.

Jeg tænkte blandt andet i forhold til den redaktionelle linie - i hvor høj grad fokus stadig er på humorserier, hvor stor en rolle 'tilgængelighed' spiller og i det hele taget hvilke slags serier, I prioriterer.

Jeg prioriterer at bladet gerne skulle være sjovt at læse, men går egentlig ikke efter andet end min egen smag. Jeg tror dog ikke at den er særlig avanceret, så tilgængelighed er ikke noget jeg ofrer mange tanker. Jeg går ud fra, at den kommer af sig selv, pga. redaktørens lave intellektuelle niveau. Jeg sniger af og til noget artsy-fartsy fis med i bladet, hvis det er fedt, men det må helst ikke tage overhånd. Free Comics er ment som café- og lokumslæsning. Det er et glimrende udgangspunkt at vurdere kvaliteten ud fra.

Hvad har erfaringerne med bladet lært dig om den danske tegneseriebranche og -scene?

Jeg kan stadig blive overrasket over, at der kan være så meget personfnadder blandt en flok mennesker, der ikke er meget større end at de kan være i min lejlighed på én gang - det er flokkens størrelse, ikke personernes, jeg mener. Jeg har hele tiden forsøgt at holde mig ude af fnadderet og har vist kun skrevet et enkelt indlæg på et debatforum i den tid jeg har haft bladet. Når det er sagt, så er de fleste i miljøet fantastisk flinke og hjælpsomme, også med hensyn til at stille materiale til rådighed for Free Comics, og jeg er glad for at kende dem.

Free Comics har på mange måder vist sig at være en succes. Hvad skyldes succesen, tror du?

Her har du opskriften på succes: Nej, det ved jeg sgu ikke. Jeg tror nok, at det spiller en vis rolle, at jeg ved så lidt om det jeg laver, at bladet ikke bliver alt for nørdet eller slikket. Der er rigtig mange der kunne lave et flottere blad, eller skaffe supermateriale, men om disse mennesker ville være i stand til at lave et blad om måneden, er jeg ikke sikker på. Udgivelsesfrekvensen har nok noget at sige; når der kommer et blad om måneden er det ikke så farligt at eksperimentere. Hvis noget går galt, er det hurtigt glemt. Den dynamik har der måske været et behov for, på det tidspunkt, hvor jeg startede bladet, og er der forhåbentlig fortsat.

 

BRUN BLOMST
Hvad fik dig til at starte forlaget Brun Blomst?

Jo, som jeg fortalte tidligere blev Forlæns/Free Comics lavet i al hast. Jeg har ikke haft nogen profil eller overordnet idé med Forlæns, pludselig var det der bare. Jeg havde aftalt med Anders [Brønserud], at vi skulle lave en lille Otto -bog op til Komiks 2006. Så kom Tobias [Enevoldsen] rendende med Sidste år som Makulatoroperatør, og jeg sagde at jeg gerne ville udgive den. Alligevel tvang han mig til at læse den. Så en aften ringede telefonen oppe på Gimle. Det var Jan Robert [Andersen, formand for Komiks.dk], der jo havde talt længe om at åbne en tegneseriebutik, og som et ekstra tårn på luftkastellet at have et forlag, hvis første udgivelse skulle være [Allan Haverholms] Sortmund. Nu kunne han imidlertid ikke lige overskue det, og jeg lovede at stå for udgivelsen, mod at han og en af de andre fra bag "butikken" skød nogle penge i. Efter et par uger sprang de fra, og jeg stod med det hele selv, men   nu havde jeg lovet Allan at den kom på Komiks, så sådan blev det.

Nu stod jeg så med tre titler af unge danske serieskabere, der supplerede hinanden ret godt: En Graphic Novel, et album og en stribe-opsamling. Jeg tænkte det kunne være sjovt at knalde et forlag op til formålet, og prøve at give det en lidt skarpere profil. Det ville gøre det nemmere, tænkte jeg, m.h.t. presseomtale, at man ikke fik blandet Free Comics for meget ind i det. Der er ligesom for mange historier man kunne fortælle. Om jeg havde ret i den antagelse ved jeg så ikke, men hul i det. I hvert fald havde jeg en gammel hjemmeside liggende, som ikke blev brugt; det var en vi lavede for 6-7 år siden, til et helt andet projekt. Vi havde bygget hele hjemmesiden op over mønsteret på nogle 70'er-kopper, og den var vældig fin; brun og blomstret. Så lavede jeg et forlagsnavn der passede til hjemmesiden, og skiftede tekst og billeder ud, og så var den skid slået.

Du startede med at udgive andre ting end Free Comics under Forlæns-paraplyen, i samarbejde med de andre Free Comics-folk, for et år eller to siden - hvad er forskellen på Brun Blomst og Forlæns?

Det passer mig fint at have to forlag at lege med, Brun Blomst kan bruges til hardcover og høje pander, Forlæns til fjas og Ftatateetah. På Forlæns kan jeg knalde digtsamlinger, en afhandling om angstbegrebet hos Lacan og Kierkegaard og oblonger med prutte-bæ-humor ud side om side. Der kommer nok også en CD med banjomusik.

Cool, din forlagskonstellation lyder som et af de få steder hvor det kan anses for logisk at Lacan må være lavkultur og fjas. Hvilket leder mig   til spørgsmålet: hvordan kom du på ideen om at udgive netop den bog?

Min kæreste kender forfatteren, og han manglede et ISBN-nummer. Dem har jeg en god stak af, så derfor. Det er ikke en jeg har skudt penge i, men jeg tænkte det kunne se sjovt ud på hjemmesiden, ved siden af oblongerne. Som så meget andet et ustruktureret tilfælde.

Hvordan synes du Brun Blomsts udgivelser foreløbig er blevet modtaget, og hvordan er det gået salgsmæssigt?

Brun Blomst er, trods navnet, blevet ret godt modtaget. Der har været forholdsvis meget mediomtale af Sortmund, så det er gået efter planen, og det meste af omtalen har været positiv. Stakkels Allan, hvad han ikke har måttet lide. Bagstiv i Deadline. De forskellige titler er tjent hjem, hvilket vel er meget godt på nuværende tidspunkt. Jeg er i hvert fald meget tilfreds, for det har været et større sats end jeg egentlig havde råd til. Jeg havde været gevaldig på skideren hvis ikke Sortmund havde solgt. Det er så heldigvis den der har solgt mest, den har også været nemmest at afsætte til boghandlere, fordi den ikke ligner en tegneserie... Ulv-i-fåreklæder-publishing.

 

MARKEDET
Hvad er det største udfordringer ved at være et lille forlag? Hvordan får du f. eks. overbevist boghandlerne om at de skal have dine ting på hylderne?

Jeg går ud fra, at du med dit spørgsmål mener der er ting der er nemmere at køre som et større forlag; såsom salgsarbejde. Men den største udfordring er egentlig bare at jeg skal have det hele i hovedet. Jeg synes ikke det er specielt svært at få medieomtale, eller komme ud i butikkerne. Men måske havde det været endnu lettere hvis jeg ikke havde været et lille snotforlag. Jeg har selv kørt rundt til en del boghandlere og pushet bøgerne, og de fleste steder solgt noget, så jeg vil gerne have en agent til næste gang. Men måske er boghandlere et åndssvagt sted at prøve at komme af med tegneserier. Når de ikke automatisk køber, er det fordi de har svært ved at sælge lortet. 25% af DK's befolkning kommer jævnligt i en boghandel. 75% kommer der aldrig. 90 % af dem der kommer i boghandelen ved allerede hvad de vil købe, når de går ind. Det vil sige at dem der er friske på at impulskøbe er 10% af 25% af befolkningen. Nul og en hat. Måske er boghandlerne slet ikke det rigtige sted.

En af de ting jeg gerne vil sætte i gang, men som trækker lidt ud, fordi jeg er et enmandsforetagende er at lave lidt salgsarbejde overfor butikker, der har en højere grad af impulskøb. Det kan være visse musikbutikker og -kæder, hvor jeg ved at Free Comics bliver taget, det kan være enkelte tøjforretninger, livsstilsbutikker osv. I den sammenhæng vil det være smart hvis jeg går sammen med de andre småforlag, så jeg har en stak af titler, som folk kan vælge imellem og finde dem der passer til deres profil. Der ingen der siger, at en frisør ikke kan sælge tegneserier, hvis det drejer sig om en enkelt eller to titler, som han selv har valgt ud. Men ovenstående er foreløbig bare en løs idé.

Hvad har Free Comics lært dig i den sammenhæng? Så vidt jeg er orienteret har I jeres eget distributionsnetværk til bladet.

Ja, det er rigtigt at vi har et distributionsnetværk selv. Det er en kombi af frivillige omdelere, biblioteker, musikbutikker, boghandlerne, og Kulturguiden i Odense, Århus og Ålborg. Det har jeg været et par år om at udbygge, og det har da lært mig en del om hvor mærkelige steder folk sætter pris på tegneserier. Forhåbentlig kan nogle af erfaringerne også bruges til at pushe betalingsserier. Desuden har jeg godt styr på distribution her i København og starter derfor en distributionsservice op her i løbet af en måneds tid, hvor jeg bl.a. kan stå for uddeling af postkort, flyers og sådan noget i Københavnsområdet.

Kan du sige noget mere om din generelle udgivelseslinie. Har du en overordnet idé om hvad du vil udgive, nogle kriterier, osv.? Koncentrerer du dig for eksempel udelukkende om danske tegneserier?

Ja, danske serier. Jeg har ikke planer om andet, foreløbigt da. Det er der andre der er langt bedre til. Det meste af det jeg er involveret i har jo base i Free Comics, og det er jo for det meste dansk. Jeg kan godt misunde dem der formår at overholde en udgivelseslinje, men det har jeg ikke hoved til. De eneste kriterier jeg går ud fra er, at det skal være sjovt/interessant at rode med. Ellers gider jeg ikke. Jeg betragter det jeg har rendt rundt og lavet de sidste par år som uddannelse. Derfor har jeg ikke strenge krav til profit, det skal bare hænge nogenlunde sammen, så jeg har mulighed for at lege videre. Dette er mine fjumreår. Når de er overstået kan jeg satse hårdt og målrettet på et job i Netto.

Kan du sige lidt om din rolle som redaktør? I hvor høj grad blander du dig i udgivelserne, og hvordan?

Det er meget forskelligt hvor involveret jeg er som redaktør. På Free Comics afhænger det af hvor meget tid jeg har den pågældende måned. Somme tider udstikker jeg et tema. Tit er jeg på en eller anden måde involveret i skrive/tegnearbejdet, selvom jeg sjældent krediterer mig for det. Det lyder vist lidt frelst, det er nu ikke meningen. Når jeg ikke krediterer mig selv, er det som regel fordi jeg har lavet noget bæ... Med de andre udgivelser er det lidt forskelligt. Med Makulatoroperatøren gik jeg stort set kun ind og blandede mig i omslaget. Tobias havde lavet et tegnet/malet omslag, som jeg syntes var for farverigt. Så vi klippede de elementer ud der skulle med og smed ned i scanneren på den rigtige plads, og dækkede til med papir vi havde moslet. Der er ikke rettet noget til i photoshop; forside, ryg og bagside er én stor scanning, der passer i farveholdningen til indholdet. Sortmund fik Allan stort set som han ville have den. Dog lavede vi en anden bagsidetekst. Jeg syntes den der var var lidt for nørdet, så vi flikkede noget andet sammen for at gøre den lidt mere "roman-agtig". Det var en idé jeg havde med Sortmund, den skulle ligne en roman udenpå; jeg ved ikke om den var særlig god, men det var sjovt at lave. Vi endte med at tage bagsideteksten til en nyere roman fra Gyldendal og skifte personnavne og årstal ud. Det virker forbløffende godt. Jeg vil tro at Gyldendal har en bagsidetekstgenerator, der spytter variationer over resuméer af ethvert anstændigt plot ud, med blanke felter til årstal, sted- og personnavne. Vi var så nødt til at gøre det manuelt.

Her til sidst kunne jeg godt tænke mig at spørge dig om hvor du synes den danske tegneserie er henne i øjeblikket. Hvor godt har tegneserien det?

Jeg synes det er svært at have en mening om, medmindre man laver sin egen, firkantede definition af kvalitet. Jeg synes det er dræbende at låse sig fast på den måde. Der er et opsving for tiden, der bliver udgivet en masse og meget af det er ret godt, det er de fleste nok enige om. Men om det er godt nok, set i forhold til, at   der er så mange flere tegnere at tage af, er et svært spørgsmål. Animations- og designuddannelserne spytter jo masser af dygtige tegnere ud. Alt for Damerne havde en artikel forrige uge, hvor man kunne se, hvilket tøj man skal gå i, hvis man er medlem af den kreative klasse... Jeg tror nok jeg skal gå i brun nederdel. Nå, med det vil jeg sige, at den kreative klasse allerede er et udvandet modeord, fordi så mange af os på en eller anden måde er medlem. Alle laver efterhånden noget kreativt. Så at den samfundsmaskine, der skider kreative ud, også kommer med nogle tegneserietegnere, er ikke så mærkeligt. Det er forventeligt, når nu det er blevet så meget nemmere at komme til at lave tegneserier.

Er kvalitetsniveauet tilstrækkeligt højt i forhold til talentmassen som du oplever den, for nu at stille et ledende spørgsmål?

Højt nok til hvad? Til at de værker der udkommer berører de mennesker der læser dem? Højt nok til at bryde igennem pressemuren og få tegneserier rykket lidt længere op på den kulturelle dagsorden? Hvad er det vi vil, med det her medie?

Er der f. eks. tilstrækkeligt med ting, du godt kunne tænke dig at udgive og kan du i så fald, for nu lige at få en teaser med i købet, løfte sløret for nogle af dem?

Ja. Der er masser af sjove projekter. Ikke lige nogen ny Sortmund, men andre underlige ting. Jeg har ikke dato på nogen af dem, det sker lige pludselig. En af de ting jeg selv glæder mig til, er en CD-udgivelse med banjomusik og tilhørende tegneserie fra bandet Big Hungry Joe - Tobias Enevoldsen og Jesper Deleurans ting.

 

[07-25/09/06]



 

klik på billedet for at se det i en større version
Hansen på Komiks.dk 2006.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Free Comics #33.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Free Comics #1.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Free Comics #4 - første nummer i farver.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Free Comics #14 - det grænseoverskridende kødnummer!

 

klik på billedet for at se det i en større version
Free Comics #18 - ølnummeret. Redaktionen blev truet med kristne repressalier på grund af denne forside.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Hele den danske tegneseriebranche i Hansens lejlighed, april 2006. I forgrunden: Christian Skovgaard, Torben Hansen & Jesper Deleuran.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Free Comics #29, med speciel fokus på de tre nye tegneserier fra Brun Blomst.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Anders Brønseruds Otto - In Absintia, forlaget Brun Blomst.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Allan Haverholm og Tobias Enevoldsen i Brun Blomsts stand på Komiks.dk 2006.

klik på billedet for at se det i en større version
Den samlede Ftatateetah af Jesper Deleuran og John Pedersen, Forlaget Forlæns.

klik på billedet for at se det i en større version
Angst hos Lacan og Kierkegaard af René Rasmussen og Tommy Tambour (red.), Forlaget Forlæns.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billedet for at se det i en større version
Allan Haverholms Sortmund, forlaget Brun Blomst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billedet for at se det i en større version
Tobias Enevoldsens Sidste år som MakulatorOperatør, forlaget Brun Blomst.

 

 

læs også:
Tema: Danske tegneserier
Anmeldelse: Free Comics #1-3
Anmeldelse: Ftatateetah
Anmeldelse: Sortmund
Anmeldelse: Sidste år som MakulatorOperatør

links:
Free Comics
Brun Blomst



tilbage til Interviews


© 2006 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2006 the respective artists and authors. All rights reserved.


4