ALLANS ÅBENBARING
Allan Haverholms Sortmund

Selvom tegneseriemarkedets forfatning i den grad inviterer hertil, forekommer fænomenet self publishing stadigvæk forholdsvist sjældent herhjemme. Når det sker, er det godt at se, at der er unge talenter derude med vilje og noget på hjerte. Et af de lykkeligste eksempler i nyere tid er den i Kolding bosiddende Allan Haverholms maxi-serie Sortmund. Efter planen skal serien omfatte 12 hæfter, og meningen var oprindeligt, at historien skulle være afsluttet inden år 2000 var omme. Nu er Haverholm efterhånden godt halvvejs – og deadline betragteligt overskredet – men man venter gerne. For under det beskedne udstyr – serien udsendes som fotokopierede A5-hæfter à 24 sider – gemmer der sig en velkomponeret og medrivende fortælling.

Sortmund er først og fremmest historien om den pensionerede eneboer Manne Svarts, der skal hjælpe et par unge etnologi-studerende med at skrive en opgave om forskellige undergangsmyter. Selv er Svarts lidt af en kapacitet på området; han hjemsøges af skyggegestalter og plages af apokalyptiske drømme. Præcis hvor skoen trykker, er indtil videre både læseren og ham selv forholdt, men nummer for nummer afdækkes der lidt mere af Svarts’ dunkle fortid, og med det nye dobbeltnummer kommer vi (måske) lidt nærmere en definition af mørkemanden.

På trods af at vi egentlig ikke kender karaktererne særlig godt endnu, lykkes det på forunderlig vis Haverholm at gøre dem vedkommende. Det sker til dels på grund af den realistiske dialog og samtidig på trods af, at alle involverede parter har en uafrystelig trang til at udtrykke sig indenfor okkulte referencerammer. Således inkorporerer Sortmund dommedagsvisioner, dobbeltgængere, kiromanti, alkymistiske termer og andre mystiske tegn og koder, og det ville helt klart være for meget af det gode, hvis ikke Haverholm formåede at holde balancen og få læseren ned på jorden igen. Det gør han bl.a. ved i forbifarten at lange ud efter rindalister, Ekstra Bladet, boligmanglen, Dansk Folkeparti og andre mere jordnære vederstyggeligheder.

Denne balancegang følges fornemt til dørs af Haverholms tegninger, der henter inspiration fra såvel amerikanske Mike Mignolas tonstunge gotik som danske Teddy Kristiansens effektfulde minimalisme. Man kan ind imellem undre sig over forvaltningen af enkelte sekvenser, som når Haverholm bruger fire sider på at lade en betjent ankomme til stationen, men overordnet strukturerer han sit stof ganske godt og har i det hele taget et godt øje for tegneseriemediets virkemidler. Man kan ikke andet end at se frem til de næste numre.

Haverholm, Allan. 2000-2001. Sortmund 1-7. Kolding: Eget forlag.

[2001]

Sortmund