EN SPØGELSESHISTORIE
Simon Bukhaves Ghost

Tegnestuen Fort Kox' yngste medlem Simon Bukhave er et talent, enhver der interesserer sig for danske tegneserier bør holde øje med i fremtiden. Hans debutalbum Ghost er en smukt udført pantomime, der fortæller en rigtig Buddy-historie om en fyr, der har mistet sin kæreste, som fløj til himmels, da de blev slået ihjel sammen og derfor hjemsøger jorden som ulykkeligt spøgelse, indtil han får hjælp af en forbipasserende, barmhjertig samaritaner. Sammen begiver de sig ud i verden for at lede efter den tabte – de dykker ned under havet, begiver sig ind i en troldeskov, kryber ned i et underjordisk netværk af gange og flyver til sidst til månen. Undervejs deler de både smukke og uhyggelige oplevelser.

Der er således tale om et rigtigt eventyr med en fint formidlet morale om venskab, uegenyttighed og næstekærlighed. Som så mange eventyr er historien i sig selv såre enkel og forudsigelig, hvorfor serien skal hente sine stik hjem på sine gags, stemningsskildringer og følelsesmæssige dybde. Dette gør den ganske lydefrit, men uden rigtigt at sætte noget på spil. Historien, og især slutningen, er rørende, men rigtigt stærke scener er der ingen af, spændingen er iscenesat med sans for opbygning og forløsning, men uden man nogensinde bliver virkeligt bekymret på de to følgesvendes vegne, osv.

Dette er imidlertid et mindre problem, når man tager seriens grafiske overskud, udtryksfuldheden i de cartoony figurer og den elegante fastholdelse af en sideopbygning med seks kvadratiske felter, der ind imellem benytter sig af fortsatte baggrunde, hvorpå handlingen udspiller sig. Af en debut at være imponerer Bukhave både tegne- og fortællemæssigt, men man mindes måske lidt for meget om de fine albumdebuter, Goodbye Chunky Rice og Cave-In, af hans amerikanske pendanter, Craig Thompson og Brian Ralph. Hvis han imidlertid nu, ligesom disse to lader til at gøre i øjeblikket, formår at videreudvikle sit udtryk i en mere personlig og original retning, kan man tillade sig at forvente store ting af ham.

Bravo!

Simon Bukhave. 2002. Ghost. København: Debaser.

[Kan bestilles hos Fort Kox, Asger Rygs Gade 5-7, kld., 1727 Kbh V ell. simon.bukhave@get2net.dk]