FRA UNDERGRUNDEN
Simon Petersens Shorts

Af T. Thorhauge

Simon Petersen, utrættelig & entreprenant tegneserieentusiast, har samlet et udvalg af sine tegneserier i et autentisk fotokopieret kompendium med titlen Shorts - En samling af korte, skæve, mærkelige og sjove historier. På bagsiden tiltales læseren med stor bestemted: "Kære læser. Hvis du blot kigger dette album igennem, trækker på smilebåndet og tænker - "Hø, den er da majt sjov" - SÅ LÆS DET IGEN! For så har du ikke læst det ordentligt!". Tonen er slået an, en frisk og aggressiv mistro til læseren er etableret, og Simon Petersen er ikke bange for at belære læseren yderligere: "Shorts er en samling af bizarre og rimelig sjove historier. Men der er mere her end hvad man umiddelbart tror. Albummet gennemgår forskellige basale menneskelige karaktertræk, og viser os i korte glimt hvilken latterlig race vi er."

Shorts disker op med lidt bitterhed hér, og lidt belæring dér, lidt let tiltag til sex og vold hist, og lidt vulgær humor pist. Hans hurtige og lovligt skitseprægede streg forlener på den ene side ene side hans projekt med en frisk lethed, på den anden side magter den ikke at skabe den fornødne autoritet til at man som læser (i bagsidens ånd) kunne finde på at betragte disse udvalgte tegneseriestriber som en Menneskelig Komedie. Shorts bevæger sig dog stedvist ud over det rent vittighedsprægede; ind i mellem mærker man ægte indignation & noget på hjerte hos Petersen (fx. i historien "Baby-sitternes selvtægtsnat", i hvilken Petersen hævder, at de såkaldte "natteravne", (altså de forældre, der halvuniformt prøver at forlene unges natteliv med et minimum af sikkerhed & tryghed) i virkeligheden kun står der for at pleje deres egen dårlige samvittighed over at have fejlet som forældre; en skarp iagttagelse).

Man kunne som antydet have ønsket sig, at Simon Petersen lagde lidt mere energi i tegnearbejdet (og i øvrigt lod nogle læse korrektur på teksten). Selvom det er tydeligt, at han tilstræber et let, råt og skitsepræget udtryk, går det lovligt hurtigt. Den store svenske filminstruktør Ingmar Bergman siger et sted i Bergman om Bergman noget i retning af, at man ikke kan basere improvisation på improvisation - det skaber et rodet og usammenhængende indtryk. Hvis man derimod improviserer på en forberedt & veltilrettelagt baggrund, får man et langt mere bæredygtigt resultat. Med andre ord: et større blyantsarbejde ville gavne det rentegnede udtryk betragteligt, uden at fratage tegningerne deres upolerede og frække karakter.

Petersen, Simon. 2003. Shorts - En samling af korte, skæve, mærkelige og sjove historier. Eksem Comics. Fås gratis (!) i Fantask og Faraos Cigarer.

[Februar 2003]

Forsiden til Shorts.