Mat Brinkman var i flere
år en af hovedkræfterne i det nu afviklede og nedrevne
Rhode Island-baserede kunstnerkollektiv Fort Thunder. Kollektivet
bestod af en gruppe unge mænd med interesse for billedkunst,
installation, skateboarding, rock, computerspil og - selvfølgelig
- tegneserier, og havde alle det til fælles, at de i et
eller andet omfang studerede på den navnkundige Rhode Island
School of Design.
I tegneseriesammenhæng er det usædvanlige ved dette
kunstnerkollektiv, at der bogstaveligt talt var tale om
et kollektiv - flokken boede simpelthen i det samme hus,
og delte altså ikke blot tegnestue. Navnet 'Fort Thunder'
hævdes i en forklaring at hentyde til, at husets beliggenhed
gjorde det muligt at afholde larmende koncerter uden gene for
naboerne. Af samme grund var det vigtigt for medlemmerne at sørge
for at holde huset fyldt med væsensbeslægtede sjæle,
og dermed blev grundlaget for et 'rigtigt' kunstnerkollektiv etableret,
hvor beboerne ikke nødvendigvis arbejdede efter samme principper,
men delte en fælles sensibilitet.
Brinkman stiftede af Fort Thundersammen med Brian Chippendale,
hvis tegneserier ganske radikalt udfordrer både læseretning
og den fortælletekniske gråzone mellem billedfortælling
og dekoration, og Brian Ralph, der skabte sig et navn med pantomimetegneserien
Cave-In (1999), som her til lands blandt andet synes at
have inspireret Simon Bukhaves markante debut Ghost
(2002). Teratoid Heights (2003) er Brinkmans første
'officielle' udgivelse, men er i egentlig en anormalitet i en
stor produktion af håndlavede, såvel som fotokopierede
undergrundsserier. Han besidder et stærkt originalt og personligt
udtryk, der nok mere end noget andet for eftertiden har sikret
ham positionen som en af kollektivets chefideologer.
Teratoid Heights er en samling af små, ordløse
fortællinger med udgangspunkt i et uudgrundeligt og dystert
univers. Fortællingerne er alle tegnet i perioden 1994-99;
nogle har været udgivet som fotokopierede minicomics og
andre har været bragt i mere etablerede antologier, for
eksempel i l'Associations vældige Comix 2000.
Brinkmans særegne univers er befolket af store, abelignende
væsner og mindre, tandformede ditto. Uanset størrelse
eller form har hans figurer det til fælles, at de ikke har
ansigter, og dermed giver Brinkman dristigt afkald på et
af mediets mest effektive udtryksmidler. Fortællingerne
er yderst linære, og synes alle at følge skabelonen
"her-er-et-væsen-som-gør-sådan-og-sådan-og-så-videre".
Kun i ét tilfælde skildres tre sideløbende
forløb i den samme fortælling, men ellers er der
tale om letaflæselige og ganske omstændeligt skildrede
billedforløb. Fort Thunder-tegnerne har selv påpeget
deres fascination af computerspil som inspirationskilde for deres
kunst, og Teratoid Heights besidder netop noget af den
klaustrofobi, som har gjort f.eks. Quake og Doom
til millionsællerter. Fornemmelsen af at udforske et ukendt
rum; den trykkede stemning ved udsigten til netop ikke at vide,
hvad der gemmer sig rundt om hjørnet. Visse af fortællingerne
har pointer, men Brinkman forekommer ikke som opbyggelig fortæller;
når man som læser aner en morale, virker det tilfældigt
eller sekundært.
Teratoid Heights er helt sin egen; er man bekendt med førnævnte
Ralphs Cave-In, har man en fornemmelse af hvad det drejer
sig om, skønt Ralphs virtuose, animationsprægede
tegnestil og mere 'tydelige' fortællinger i sammenligning
forekommer mere behagesyge end Brinkmans. Brinkmans tegnestil
er dog på ingen måde uklar, men hans udtryk fremstår
mere upoleret, primært i kraft af hans lettere rustikke
penselarbejde, og hans spøjse hang til at forlene sine
krøllede skraveringer med et dekorativt præg. Effekten
er både overraskende og inciterende. Dog mærker man
i Brinkmans tegninger også ind i mellem en antydning af
indflydelse fra guruen Gary Panter, som dermed endnu en gang spøger
i kulissen hos en ung, vild amerikansk tegnedreng.
Teratoid Heights følger sine egne uransagelige og uudgrundelige
veje; Brinkman fører i sin egen rytme, og i sit eget afdramatiserede
tempo, den beredvillige læser ind i et fantastisk univers,
besjælet med stor og præcis visuel lyrik. Tordenland
tur-retur.
Brinkman, Mat (2003). Teratoid Heights. Montréal:
Highwater Books. 176 s. S/H, $12.95. Oprindeligt udgivet 1994-99.
|
[Januar 2004]
|

|
 | |
|


Uden
titel.


Fra
"Smite".

Fra
"Flat-Stack".



Fra
"Sunk".
|