I en dårligt oplyst
hotellobby i Sarajevo sidder en mand og venter. En korpulent,
firskåren skikkelse med et kraftigt ansigt domineret af
et veltrimmet rockerskæg, små gnaveragtige tænder
og antydningen af pluskæbe, smalle øjne bag en metalbrille
af ældre model, kraven oppe om ørerne. Han ryger,
tager de efterhånden lidt krøllede visitkort frem
endnu engang, blander dem og ordner dem efter valeur: "The
Boston Globe", "The Chicago Tribune", "The
Los Angeles Times"
En 'fixer', som der mig bekendt ikke findes noget dækkende
ord for på dansk, er et fænomen fra de hastigt skiftende
lokaliteter, der kaldes 'verdens brændpunkter': En lokal
guide eller mellemmand, der sørger for at føre udenlandske
journalister og fotografer direkte til, hvad der på redaktionerne
regnes for gode historier og billeder. Som Neven, vores mand i
lobbyen, selv udtrykker det: "When massacres happened
those were the best times".
Neven er hovedperson i Joe Saccos nye tegneserie, The Fixer
(2003), med undertitlen A Story from Sarajevo, der
lægger sig i forlængelse af hans hoved- og mesterværk
Safe Area
Gorazde (2000). Her gav den amerikanske tegner en fremragende
og dybt rystende skildring af krigen i Bosnien og dens ofre, der
tog udgangspunkt i den bosniske enklave Gorazde, hvor Sacco selv
bosatte sig mod slutningen af krigen. I The Fixer er han
tilbage i Bosnien og også tilbage i tiden - til sit eget
ophold omkring 1995, hvor han stifter bekendtskab med Neven, og
endnu længere tilbage når brudstykker af Nevens og
Bosniens historie bliver fortalt. Kronologien er sprængt,
men som ramme om hele historien står Saccos tilbagevenden
til Sarajevo i år 2001. Også i The Fixer er
der tale om personlig krigsdokumentarisme i sort og hvid, der
rent grafisk virker endnu mere overbevisende end Gorazde.
Tegningerne går så tæt på miljøer
og personer, at den minutiøse realisme næsten får
et forvrænget præg, og kompositionen af både
de enkelte tegninger og hele sider har en dramatik og dynamik,
der effektivt fører læseren ind i selv de mørkeste
afkroge af Sarajevo, dens sjæle, og dens historie. I forhold
til Gorazde er portrættegningen blevet mere karikeret,
men uden at jeg synes det går ud over ambivalensen i f.eks.
Nevens centrale figur. Særligt tegnerens eget ansigt, hvis
øjne man aldrig ser bag brilleglassene, har noget mærkeligt
gummimaskeagtigt over sig, hvilket der imidlertid ligger en pointe
i: Sacco foregiver ikke at blende ind i de skildrede scenarier,
men iscenesætter sig selv som det 'fremmedelement,' han
som udefra kommende betragter er.
Kynisme og tvivlsomme metoder hos journalister i krigszoner er
ét af temaerne i The Fixer (dog mere underspillet
end historien lægger op til), men Neven står jo også
for at levere oplysninger, historier og kontakter til vores
udsendte. Og sandhedsværdien af disse historier bliver hverken
læseren eller Sacco på noget tidspunkt helt overbevist
om. Sådanne dobbelttydigheder gennemspilles hele tiden og
på forskellige niveauer i bogen, der i forhold til Gorazde
synes at lægge sig mindre fast på en fortolkning
af krigen i Bosnien. Med Nevens skikkelse i forgrunden, bliver
The Fixer måske først og fremmest en fortælling
om det uoverskuelige forhold mellem sandhed og løgn, der
gør sig gældende i en krig og i særdeleshed
i den dybt komplicerede Balkankonflikt.
I hotellobbyen, hvor tegneren og fixeren mødes første
gang i 1995, præsenteres Neven som en udpræget skummel
type, der i mangel af bedre bytte slår kloen i den sagesløse
tegner, som han bogen igennem pumper for D-Mark på Sarajevos
barer. Alligevel udvikler der sig et særpræget venskab
mellem den lille, forsigtigt og intellektuelt udseende tegner
og det store brød med gangstermanererne og de måske
ikke helt troværdige historier fra hans tid som elitesoldat.
Neven tager Sacco under sine vinger, og forholdet bliver kilde
til en sælsom fryd hos Sacco, der i selskab med sin fixer
føler sig som en teenager på sin første date:
"A little enthralled, a little infatuated perhaps, maybe
a little in love". Indledningsvis kondenseres Nevens
selvforståelse i denne replik: "Can you imagine
the sort of movie that could be made about wild fucking bastards
like me?!!" Men når Sacco fortæller Nevens
historie opstår et billede med lidt flere - og også
forsonende - nuancer.
Sarajevo-hotellet, hvis lobby er et af Nevens foretrukne hunting
grounds når det gælder journalister, er ironisk
nok selvsamme Holiday Inn, som var ramme om krigens start. Det
skete den 6. april 1992, da serbisk-bosniske snigskytter fra hotellets
tag skød ind i en mængde af fredsdemonstranter, som
protesterede mod den planlagte nationalistisk-etniske opsplitning
af landet i en serbisk, en kroatisk og en muslimsk del. Umiddelbart
herefter brød alliancen mellem de forskellige nationalistiske
partier sammen; krigen tog sin begyndelse.
Neven er halvt serber og halvt muslim, men først og fremmest
fra Sarajevo, og har allerede inden krigens start valgt side,
da han blandt andre hårdtslående typer bliver indrulleret
i "De grønne baretter", der sammen med "Den
patriotiske liga" er det muslimske nationalistpartis svar
på de bosniske serberes paramilitære styrker. De enkelte
celler ledes af en række mere eller mindre selvbestaltede
"krigsherrer", der som Sarajevos beskyttere i første
omgang får status af en slags militære popstjerner.
Snart begynder de imidlertid en ukontrollabel og voldelig enegang,
der involverer smuglerbusiness til fordel for pleje af deres personlige
formue og endelig massakrer på civile og etnisk udrensning
i egne rækker. Som halvt serber er Neven dog så "heldig"
kun at blive smidt ud af sin brigade, hvorefter han slår
sig på fixeriet.
Sacco vil gerne fortælle disse krigsherrers historie, som
også er en historie om, hvordan den oprindeligt medansvarlige
bosniske regering får dem elimineret i en operation, der
unægtelig har et element af vasken hænder over sig.
Hvor Gorazde beskrev de bosniske serberes uhyrlige overgreb
og massakrer på en forsvarsløs civilbefolkning og
det internationale samfunds totale svigt, demonstrerer The
Fixer altså også brodne kar i bosniernes egne
rækker. Stoffet synes imidlertid en lille smule skævt
disponeret - selvom Nevens historie er tæt sammenvævet
med krigsherrernes, synes jeg de får for meget plads i forhold
til hans portræt og fixer-historien. Dertil kommer, at det
er ret svært at skelne den ene sindssyge, megalomane krigsherre
fra den anden (to af dem har endda samme navn - det er selvfølgelig
ikke Saccos skyld). Selv måtte jeg konsultere Frederik Stjernfelt
og Jens-Martin Eriksens bog om krigen i Bosnien Hadets Anatomi
for at få lidt styr på navne, begivenheder og
årstal.
The Fixer handler ikke bare om at overleve krigen, men
også om at overleve uden og efter krigen. I hotellobbyen
ordner Neven i bedste gamblerstil sin i sin tid uvurderlige samling
af visitkort fra udenlandske journalister, men krigen er for nedadgående,
og kortene er blevet værdiløse. Og hvad med Neven
selv?
Portrættet af den både frastødende og dragende
Neven står meget stærkt og gør bogen til en
væsentlig anden læseoplevelse end Gorazdes
krigsmosaik. The Fixer får ikke helt samme tyngde
som hovedværket fra Bosnien, men dens miljø- og personskildringer
fascinerer dybt, og Saccos tegninger rammer Sarajevos film noir-scenarier
perfekt. Det skal i den forbindelse nævnes, at vi i The
Fixer befinder vi os i et meget maskulint univers, hvor kvinderne
på nær ganske få undtagelser kun optræder
som sæt af hoppende bryster, der passerer forbi Sarajevos
caféborde. Scenen er tilrøgede værtshuse,
og snakken over poolbordet drejer sig primært om ludere,
tanks og en hel masse flasker whisky. Men så er der jo Sacco
selv, der som figur i The Fixer blotter sig mere end han
har gjort tidligere med alt hvad dertil hører af hæmninger
og angst, og bl.a. må indrømme at han ligesom undertegnede
ikke rigtigt har noget yndlingshåndvåben.
Joe Sacco (2003). The Fixer - A Story from Sarajevo.
Montréal: Drawn and Quarterly Publications. $24.95
|
[Januar 2004]
|

|
 | |
|

Manden
i lobbyen.

Ankomst
til Sarajevo.

Hjemme
hos Neven: Saccos indgående miljøskildring.

"Can you imagine the sort of movie that could be made
about wild fucking bastards like me?!!"

Fra
historien om krigsherren "Caco."

Hvem
er Neven?
|