Den danske undergrundsscene
bobler i øjeblikket af initiativrigdom - en initiativrigdom,
der i 2003 gav os hele to nye tegneserieantologier, Cool Comics'
Kaliber (redigeret af Hans-Christian Vang) og Free Comics
(redigeret af Torben Hansen og Cüneyt Pala). På
papiret en glædelig nyhed, men desværre knap så
opmuntrende, når man giver sig i kast med antologierne.
Nedslående, faktisk. Man sidder efter endt læsning
tilbage med en slukøret og ærgerlig fornemmelse af,
hvad disse skønne, nu spildte kræfter kunne være
blevet brugt til, hvis ikke de var blevet investeret i noget så
tilsyneladende dødfødt som de her udgivelser.
I KALIBERS tilfælde var der rent faktisk tale om
et projekt, der døde før det kom fra start. Vang
har for nyligt annonceret, at bladet ikke længere vil udkomme
i den form #1 havde, og i fremtiden vil blive brugt som udstillingsvindue
for enkelte, udvalgte serieskabere. Den påskønnelsesværdige
filosofi bag udgivelsen var, at alle kunne indsende deres serier
til Cool Comics, hvorefter Vang så ville udvælge et
antal af dem til medtagelse i antologien. Om Vang foretog et udvalg
er mig ubekendt, men de serier, der rent faktisk kom med, bærer
ikke præg af det.
Christian Aarestrup Michaelsens "Vægterne"
er et humoristisk, semi-realistisk forsøg på at lave
en dansk superhelteserie. Vi introduceres til den nybagte superhelt
Allan, der iført ringbrynje og maske griber til selvtægt
i bekæmpelsen af københavnsk småkriminalitet
og ser, hvordan han introduceres til den mystiske superheltegruppe
Vægterne, der består af tre helte udstyret med et
sæt forbløffende lamme dæknavne: Inkognito,
Daggry og Rørelse. Tegningerne er ubehjælpsomt kluntede,
ofte struktureret omkring et linealafmålt centralperspektiv,
der lukker billederne inde i parallelle, styrtende linier. Ifølge
Vang er "Vægterne" den eneste serie, der vil indgå
i det omkalfatrede, fremtidige Kaliber. Lad os håbe,
at Aarestrup Michaelsen, mens han arbejder videre med sine tegninger,
gør sig nogle mere indgående overvejelser over hvad
han vil med sin serie, der nu mest af alt synes at være
en vag kopi af lignende amerikanske serier, som fx Brian Bendis'
Powers. Ellers nærer jeg ikke de store forhåbninger
til Kalibers fremtid.
Næste indslag er walisiske John Miers' "Slab
Marlowe," der i en ganske ferm, stiliseret streg fortæller
en lille noir-pastiche, hvis eneste formål er at
levere en lettere vandet joke til sidst, og i øvrigt af
uransagelige grunde har noget der ligner oprejste tommelfingre
uden negle som sine figurer. Serien er udmærket udført,
men man undrer sig over, hvad der motiveret Miers til at bruge
kræfter på at tegne noget så meningsløst.
Så er Simon Petersens "Under
huden" mere ambitiøs. Det er en kort fortælling
om en pige, der som research til en opgave om hvorvidt uhyrer
findes opsøger et bibliotek, hvor hun belæres af
en hjælpsom bibliotekar, der som var han Petersens alter
ego udbreder sig om uhyrerne som sindbilleder på vore egne
drifter og fortrængninger. Ikke just den mest nuancerede
eller originale betragtning, men ganske underholdende afviklet
og med en lille self-indulgent, men relativt skæg
punchline til sidst. Petersen bør imidlertid tage sin tegnergerning
mere alvorlig, hvis han vil nå skridtet videre med sine
serier, da hans streg fortsat er for ufokuseret og sløset
til at fænge.
Fra skrivebordsskuffens bund har veteranen Henrik Rehr indsendt
nogle småting, som enten han eller Vang burde have holdt
sig for gode til at sende i trykken; en lille banalitet, der på
en side viser et pars vej gennem livet og Tarzan-parodien "Tarzan
for begyndere," som ikke var sjov da den blev trykt i
Fahrenheit for et par år siden, og bestemt ikke bliver
bedre ved et gensyn.
Antologien rundes af med den argentinske tegner Juan Ferrayas
"Tænder,"
der i modsætning til den karikerede stil vi kender fra Ferrayas
arbejde på DukseDrengen
er holdt i den fotorealistiske stil, der efterhånden er
blevet lidt at en trend på det amerikanske marked, med tegnere
som John Cassaday, Bryan Hitch og JG Jones som dens fremmeste
eksponenter. Ligesom hos forbillederne skaber den tydelige kalkering
efter fotos en stivhed, der ikke just er befordrende for flowet
i den lille gangsterskrøne, Ferraya disker op med. Men
det ville sådan set have været til at leve med, hvis
ikke den var så gudsjammerligt dårligt fortalt. Udover
et mord og en reaktion på samme, der synes fuldstændigt
umotiverede, begår Ferraya den utilgivelige fortælletekniske
fejl at forsøge at skrive sig ud af plottets problemer
post-faktum, og helt udelade væsentlige dele af det
fra tegningerne. Historiens Deus ex machina-element - en
liderlig hund der beslutter sig for at bolle ben på et kritisk
tidspunkt og derved redder vor hovedperson fra likvidering - vises
således aldrig og indflettes i stedet til sidst i en af
tekstkasserne som en lappeløsning, der skal dække
over en tydelig mangel i plottet. Derudover er der ingen forklaring
på hvorfor de fortænder, der skulle tjene som bevismateriale
for likvideringen, og ender med at blive hovedpersonens adgangsbillet
til bagmandens kontor, kommer fra selvsammes mund, da han rent
faktisk - og det ser vi - havde to døde hit-men
til sin rådighed, fra hvem han sagtens kunne have skaffet
sig et sæt fortænder uden at gøre vold på
egen mund. Der står i introduktionen til serien, at den
er lavet til et kursus i tegneseriefortælling, Ferraya stod
for. Stakkels elever.
FREECOMICS er realiseringen af en god idé, der har cirkuleret
i den danske undergrund i efterhånden en del år. Blandt
andet Fahrenheit-forlægger og redaktør Paw Mathiasen,
har længe snakket om udviklingen af en gratis, annoncefinansieret
avis i stil med det hedengangne Nat & Dag og lignende
publikationer, bare med tegneserier. Problemerne ved et sådant
projekt er åbenbare: Bladet skal udkomme tit, hvis det skal
opbygge sig den identitet, der tiltrækker læsere såvel
som annoncører, og tegneserier tager lang tid at producere.
Der skal hyres erfarne PR-folk (en sjældenhed i tegneseriekredse),
der er parat til i hvert fald til en begyndelse at arbejde gratis
(en sjældenhed blandt PR-folk), til at sælge ideen
og annoncerne. Sidst, men ikke mindst, skal bladet være
tilpas tidssvarende til at få sit publikum i tale - kvalitet
og aktualitet er nøgleord. For at sikre alt dette vil det
hjælpe at kunne udbetale bidragyderne løn, da de
ellers vil være tilbøjelige til at gribe til skrivebordsskuffen
i stedet for at gøre deres bedste med nyt materiale. Alt
sammen grunde til, at det længe er blevet ved snakken.
Men nu har en gruppe idealistiske tegneserieentusiaster, der
højst sandsynligt selv har fået den idé andre
har haft før dem, lagt et stort stykke arbejde for dagen
og lanceret Free Comics - en månedligt udkommende
gratis tegneserieantologi i bladform, der distribueres i København
og udelukkende finansieres af annonceindtægter, og i øvrigt
ledsages af en hjemmeside med konkurrencer og lignende aktiviteter
for læserne. Men hvor opløftende det end er at se
nogle hårdt arbejdende mennesker endelig gøre noget
ved en så åbenlyst god idé, må man konstatere
at Free Comics som det ser ud nu, bortset fra sin imponerende
månedlige udgivelsesrate, ikke lever op til et eneste af
de andre ovenfor nævnte krav.
Årsagerne er mange, men først og fremmest redaktionelle.
Redaktørerne har af en eller anden uransagelig grund valgt
at bladet kun skal præsentere humorserier, hvilket ikke
i sig selv nødvendigvis er en forkert disposition, men
alligevel er en underligt snæver genrefokusering, hvis det
man vil er at "befri tegneserien", som der står
i lederen til andet nummer. Langt alvorligere er imidlertid den
usædvanlig ringe kvalitet af stort set alt det inkluderede
materiale - det er unægtelig problematisk for et humormagasin
stort set konsekvent at være umorsomt.
Som en kollega beskrev det, er de serier Free Comics præsenterer
skrivebordsskufferov, efter det hedengangne revl og krat-forlag
Ultima har været der - med andre ord the pits. Vi
bladrer på må og få: En grådig fisk, der
hoster og derefter konstaterer "Kender De ikke det, at
man får noget galt i halsen? Et traktorhjul f. eks.!!"
(Kim Anweilers "Havblik").
"Kølig Kaj Munk" en robotsnemand, der via de
fryselegemer, mv., man kan se i cut-away-diagrammet holder
sig kold i både det vådeste og varmeste sommervejr
(Thierry Capezzones "Gadget").
En stokkonservativ borgmesterkandidat tilbyder en journalist en
udvalgsplads efter han har foreslået, at man strangulerer
børn i navlestrengen og dermed kommer ud over problematikken
med at være pro-life og samtidig gå ind for
dødsstraf (Henrik Rehrs "Kejserens
nye kælder"). En flagermus bøvser og afslører
derved, hvorfor det svinder i blodbanken på dyrehospitalet
(Frank René Madsen og Trine Nørgård Madsens
"Dyrehospitalet").
Jeg kunne blive ved længe endnu, men sålerne
i mine sko er snart slidt op indefra
Bevares, der er enkelte acceptable indslag. De to redaktørers
talebobbelserie "Perkatürler"
leverer ind i mellem ganske skægge, om end lovligt frelste
pointer i sin satire over relationerne mellem en fordomsfuld etnisk
dansk tegneserietegner og en ung dansker af tyrkisk afstamning,
om end den er alt for teksttung til at fastholde læserens
opmærksomhed. Christen Bachs "Skæbnesymfonien"
er en filosofisk anlagt serie, der ind i mellem får en til
at rykke vagt på smilebåndene og i det mindste rummer
visse muligheder i sin præmis. Den eneste decideret gode
serie i Free Comics hidtil er imidlertid, ikke overraskende,
genoptrykkene af et udvalg af en af Rune T. Kiddes absolut mere
forglemmelige, men stadig morsomme strips, "Frygtelige
Frø", i tredje nummer (som, i modsætning
til Modtryks skandaløst ringe tilrettelagte optryk
af klassiske Kidde-albums, bibeholder mandens egen håndtekstning).
Ikke meget at prale af, og bladets sjoveste indslag er da også
at finde andetsteds, nemlig i de ofte helt absurde annoncer, der
pynter op på siderne mellem serierne: "Sis
kebab" skrevet med fede, kødfyldte bogstaver;
en afbleget
landgangsandwich, der mest af alt ligner en sexattrap; en
CD med en sangerinde, der promoveres med teksten "Køb
den her CD - Hun er sød" (!)
det er simpelthen
ubetaleligt! Men også ærgerligt, for det skæmmer
et blad, der rent faktisk grafisk ser indbydende og ganske lækkert
ud (på forsiderne
well, på forsiden af #3).
Hvis man ønsker større udbredelse og flere annoncekroner,
må man sørge for at bladet tager sig flot ud, hvilket
betyder at den slags annoncer, hvis ikke de kan undgås helt,
absolut skal fastholdes på et minimum.
Indtrykket man efterlades med er, at bladets værste svøbe
er en enestående ukritisk redaktion, der medtager selv det
værste bras. Det er klart, at det er svært at indsamle
godt materiale, når man ikke har penge til at betale for
det, men det er usandsynligt at man nogensinde vil opnå
muligheden for netop dette, hvis det man rent faktisk trykker
er af så ringe og i øvrigt utidssvarende karakter
- det er fx ikke specielt befordrende at trykke Rune Fleischers
direkte pinlige Füchsel/Qvist/Cosper-plankede filler-gags,
hvis man gerne vil have et ungt publikum i tale. Hvis Free
Comics nogensinde skal leve op til det potentiale, den rigtig
gode idé der ligger til grund for det rummer, skal det
redaktionelle grundlag altså tænkes grundigt igennem.
Dernæst mangler der en gennemtænkt strategi for at
nå det brede publikum, man gerne vil have i tale, og derved
tiltrække større annoncører. Det ganske gennemførte
grafiske design og den interaktive webside er en god begyndelse,
men der skal gøres langt mere før disse ting kan
opnås. Der skal tænkes distribution, mere ambitiøst
og opsøgende salg af annoncer, muligt in-house design
af grafisk skæmmende annoncer, osv., osv., alt imens det
helt afgørende grundlag - høj indholdskvalitet -
fastholdes.
JEG ER sådan set ked af på den måde at sønderkritisere
to idealistiske indsatser for at tilføre den danske tegneserie
nyt liv, men ser det som en nødvendighed, hvis alle de
skønne kræfter der er blevet lagt i hhv. Kaliber
og Free Comics i fremtiden skal bære den frugt, jeg
inderligt håber de vil. Vang, såvel som Hansen og
Pala, har om nogle bevist, at de besidder motivationen og ambitionen
om at gøre en forskel for den danske tegneserie, og lægger
endvidere handling bag deres ord. Det er derfor smerteligt at
se, at det de producerer i dén grad fejler i forhold til
hensigten.
Det er enormt svært at få den slags udgivelser til
at lykkes - man har fx alle odds i mod sig når det kommer
til distribution (Kaliber er efter sigende trykt i astronomiske
15.000 eksemplarer, der aldrig er kommet i ordentlig distribution
- den slags gør ondt at se på!). Jeg er imidlertid
overbevist om at det kan lade sig gøre, især vis
man besidder det gå på-mod og den villighed til at
arbejde for sagen, som folkene bag disse publikationer lægger
for dagen. Men det kræver altså en langt mere fokuseret
indsats, der starter med det redaktionelle.
Potentialet er der, så luk og lås skrivebordsskufferne,
smid nøglerne væk, og læg hovederne i blød!
Vang, Hans Christian (red.) (2003). Kaliber #1. S/H,
København: Cool Comics. Kr. 39,50.
Hansen Torben & Pala, Cüneyt, m. fl. (red.) (2003-2004).
Free Comics #1-3. S/H, København: Forlaget Forlæns.
Gratis.
|
[februar 2004]
|

|
 | |
|

Claus
Darholts forside til Kaliber #1.

Fra
Christian Aarestrup Michaelsens "Vægterne."

Fra
John Miers' "Slab Marlowe".

Fra
Simon Petersens "Under
huden".

Fra
Henrik Rehrs "Tarzan for begyndere".

Fra
Juan Ferrayas "Tænder".

Forsiden
til Free Comics #3.

Fra
Kim Anweilers "Havblik".

Fra
Thierry Capezzones "Gadget".

Fra
Henrik Rehrs "Kejserens nye kælder".

Fra
Frank René Madsens og Trine Nørgård Madsens
"Dyrehospitalet".

Fra
Torben Hansen og Cüneyt Palas "Perkatürler".

Fra
Christen Bachs "Skæbnesymfonien".

Fra
Rune T. Kiddes "Frygtelige frø".




En
af Rune
Fleischers fillers.
|