tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

HINSIDES SELVIAGTTAGELSEN
Jeffrey Browns Clumsy og Unlikely

Af Matthias Wivel

Selvbiografien og den selvbiografisk afledte serie er efterhånden blevet den dominerende genre indenfor såkaldte alternativ- eller small press-serier i såvel Nordamerika som Europa. Genren er blevet så allestedsnærværende i tidens alt.-tegneserielandskab, at i hvert fald denne skribent i sine mere pessimistiske stunder er begyndt at betragte den som det store forslugende dyr i den efterhånden kulørfattige kreative åbenbaring. Den er som et sort hul, der trækker unge, ubefæstede tegneseriesjæle til sig med sine løfter om lettilgængelige og – i kraft af den stærkt udbredte nedprioritering af tekniske færdigheder – let udførlige plots og situationer, hentet lige ud af den navlepillende hverdag. Ret skal være ret; der er de seneste år på begge sider at Atlanten blevet produceret selvbiografiske serier af høj kvalitet – i forlængelse af pionerer indenfor genren, fra James Thurber, R. Crumb og Carlos Gimenez til art spiegelman, David Collier og Chester Brown – har et betydeligt antal serieskabere, fx Dupuy & Berberian, Julie Doucet, Lewis Trondheim, Debbie Drechsler, Dominique Goblet og Marjane Satrapi, alle bidraget vægtigt til genren, mens enkelte, som Phoebe Gloeckner, Fabrice Neaud og David B. ikke blot har signeret hovedværker indenfor genren, men indenfor mediet som sådan. Den næste generation venter imidlertid stadig på sine definerende selvbiografer, og man kan – med den eksponentielle vækst i udbuddet – frygte at den er ved at blive en klods om benet på mange af dem, snarere end det fristed den var tidligere. Der er imidlertid Jeffrey Brown.

Browns serier, primitivt tegnede og gennemsyrede som de er af den cuteness, der er blevet et definerende træk for en stor del af den nye amerikanske alternativscene, præges af noget nær alle de ovenfor skitserede, problematiske karakteristika, men besidder en uomgængelig nerve i det skildrede og et levet nærvær, der ikke er til at fornægte. Udover en række minicomics (dvs. selvudgivne, ofte fotokopierede amatørserier) af forskellig beskaffenhed, har han foreløbig udgivet to længere serier, Clumsy – A Novel (2002), der skildrer et af hans første kæresteforhold, og Unlikely (2003), der har den indenfor selvbioserier efterhånden grænsende til det stereotypiske undertitel Or How I lost My Virginity. Der synes således at være lagt ovnen til de ømme, skiftevis sentimentale og pinagtige skildringer af pubertetsårenes prøvelser, der efterhånden er blevet standard indenfor genren, naturligvis garneret med de obligatoriske masturbationsscener. Brown undgår imidlertid behændigt de fleste af disse faldgruber og præsenterer os i begge tilfælde for en perlerække af små, præcist iagttagede, enkeltvis betitlede sætstykker, der synes som taget ud af den modernes ungdoms kollektive livsverden. En kyssesekvens afrundes af de lydeffekter Browns første rigtige kæreste, Allisyn, ledsager sine hænders bevægelse med; han rammes af pludselig usikkerhed, da hans anden kæreste, Theresa, fortæller ham at den hun helst ville have sex med, hvis ikke hun havde ham, er Jet Girl fra tegneserien Tank Girl; de to elskende udveksler anatomisk retningsbestemte kys over telefonen. Et samleje ender akavet, og Jeff ved ikke hvad han skal gøre af sig selv, Osv.

Ved på den måde at sammenstykke sin fortælling af ofte meget ensartede brudstykker af, hvad der ellers kunne have været skildret som et mere sammenhængende forløb, lykkes det på smuk vis Brown at formidle hverdagens prosaiske skønhed og livets generelle mangel på narrativt drive. Browns streg er ufortrødent grov og ugraciøs, men bærer vidnesbyrd om en tegner i udvikling – Unlikely viser en klar styrkelse af stregen i forhold til Clumsy – og har den yderligere fordel, at den i kraft af sin skitseagtige enkelhed sikrer Brown et hurtigt produktionstempo, der tydeligvis passer hans kunstneriske sensibilitet perfekt. Den er endvidere sart på en måde, der er helt i pagt med det meget følsomme indhold. Man føler hele vejen en klar forbindelse til Brown selv – både det fortalte og det nedfældede forekommer fuldstændigt ægte. Hvor ærligt det er, og bør være, er altid en svær afgørelse når det kommer til selvbiografiske tegneserier af denne art, hvor det udtrykte som i al kunst i sidste ende er vigtigere end den dokumentariske sandhedsværdi, men Browns serier virker umiddelbart direkte levede. Man mistænker ham dog under tiden for en lidt for skønmalerisk skildring af sin egen uskyld – det virker ofte for sødt, naivt og gennemvenligt til man helt kan acceptere det – men erkender i samme åndedrag at netop denne venlighed må være definerende for hans personlighed, hvilket et langt stykke ad vejen redder serierne fra det klægt nuttede. Brown deler mange af disse træk med sin generationsfælle, John Porcellino, der også har arbejdet med selvbiografisk afledt materiale, og det er i begge tilfælde netop den fortrøstningsfulde og oprigtige tilgang til det udsagte, at de transcenderer deres egne temperamenters begrænsninger og fremstår blandt deres generations mest fintfølende skildrere af det menneskelige sind. På dette forholdsvis tidlige stadie i hans karriere, er Browns arbejde imidlertid stadig relativt beskedent i sin rækkevidde, men med den rette forhøjelse af den følelsesmæssige indsats og ambition og menneskelig indsigt, kan han meget vel tænkes at have store ting i vente.


Brown, Jeffrey (2003 & 2004). Clumsy - A Novel & Unlikely, Or How I Lost My Virginity. hhv. 232 & 237 sider, s/h. Marietta, GA: Top Shelf Productions. $10,00 & 14,95.

[september 2004]



 

klik på billedet for at se det i en større version

klik på billedet for at se det i en større version

klik på billedet for at se det i en større version

Et nuttet optrin. Fra Clumsy.

 

klik på billedet for at se det i en større version

Fra Unlikely.

klik på billedet for at se det i en større version

klik på billedet for at se det i en større version

Fra Clumsy.

klik på billedet for at se det i en større version

klik på billedet for at se det i en større version

klik på billedet for at se det i en større version

Akavet sex og usikkerhed hører til dagens orden i Unlikely. Bemærk Browns enkle, men effektive og helt karakterisktiske måde at suggerere mørke via skraveringer på.

Links:
The Holy Consumption

Top Shelf Productions

 

Læs også:
Tema: Tidens serier
Anmeldelse: Årets radisehøst


tilbage til Anmeldelser


© 2004 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2004 the respective artists and authors. All rights reserved.