Den
franske tegneserieskaber Jacques Tardi var én af bidragyderne,
da begrebet ”Tegneserier for voksne” blev introduceret
for danskerne i slutningen af halvfjerdserne. Siden har vi set
en lang række af hans værker i dansk oversættelse,
omend et par titler på det skammeligste er blevet forbigået.
For Tardi er en væsentlig tegneserieskaber. En vaskeægte
auteur indenfor mediet, med mands mod og meninger om
emner, som mange ville vælge at vige uden om. Senest er
vi på dansk blevet begavet med to værker, der hver
især tager udgangspunkt i helt centrale momenter i den moderne
europæiske historie: fra Forlaget Fahrenheit får vi
Soldat Varlot, der udspiller sig under første
verdenskrig, og fra Carlsen Folkets røst 1: Kanonerne
den 18. marts, der er hensat til Pariserkommunen 1871.
Tardis fascination af tiden omkring første verdenskrig
løber som en rød tråd gennem store dele af
forfatterskabet. Perioden fungerede som bagtæppe i hans
claim to fame, den originale kvartet om Adèle Blanc-Secs
ekstraordinære oplevelser (1976-1978), og trådte
i forgrunden i den nogenledes regelrette krigsskildring Farvel,
Brindavoine fra 1979. Den nåede det surrealistiske
overdrev i Historien om den ukendte soldat (1974) og
fandt sin foreløbige udløsning i hovedværket
Skyttegravskrigen fra 1993. Fortællingen om Soldat
Varlot, der er skabt i samarbejde med romanforfatteren Didier
Daeninckx, lægger sig udtryksmæssigt et sted mellem
de to sidstnævnte.
Den kun 20-årige Varlot må fejre sin runde fødselsdag
i en skyttegrav, og bliver her vidne til sin soldaterkammerat
Griffons selvmord. Forinden har vennen skrevet et afskedsbrev
til sin kone, og det sætter den unge Varlot nu liv og lemmer
på spil for at få overbragt. Det er det enkle, men
prægnante set up i en historie, der former sig
som en mareridtsagtig odyssé gennem en tid og et rum, hvor
alt synes at være vendt på vrangen, og hvor intet
synes virkeligt. Ikke engang plotfremdriften får lov at
stå uimodsagt – fortællingens sidste billede
spejler det første, og således negerer hele miseren
muligvis sig selv.
Tegningerne ser for en gangs skyld ud til at være gengivet
i 1:1, og det gør naturligt nok stregerne grovere og udtrykket
mere skitseagtigt. Det passer som fod i hose til fortællingen.
Der er ingen elegant måde at skildre granatchok og virkelighedstab
på. Og der bliver da – som altid hos Tardi –
heller ikke lagt fingre imellem, når bomber detonerer og
lemmer skilles fra kroppen. Særligt skyttegravssekvenserne
er rasende godt effektueret; man er – lige som tilfældet
var i Stanley Kubricks Paths of Glory – med hvor
det sker, man er i øjenhøjde og med helt nede at
rulle i pløret.
Den danske udgave af Soldat Varlot er udstyret med et
fint lille efterskrift om Første verdenskrig, begået
af udgiver Paw Mathiasen. Selve tegneseriesiderne er af tegneserieskaberen
T. Thorhauge på forbilledlig vis blevet udstyret med en
håndtekstning, der ligger imponerende tæt på
Tardis egen, hvilket er med til at sikre et både homogent
og kongenialt visuelt udtryk. Med sine kun 40 sider à 2
billeder er Soldat Varlot muligvis ikke at betragte som
meget mere end en vignet, i bedste fald en novelle, men den knytter
ikke desto mindre an til og smyger sig smukt om resten af forfatterskabet.
Soldat Varlot er et lille mesterværk fra en stor
tegner.
Hvis Soldat Varlot blot er en parentes i forfatterskabet,
omend en uomgængelig sådan, så tager Folkets
røst 1: Kanonerne den 18. marts til gengæld
tilløb til noget, der sagtens kunne komme til at stå
som det definitive hovedværk i Tardis i forvejen vægtige
produktion. Albummet, der er første bind i en serie på
fire, er blevet til i samarbejde med forfatteren Jean Vautrin,
og tager nøje afsæt i dennes roman Le cri du
peuple fra 1999. Allerede værkets størrelse
fortæller noget om, at ambitionsniveauet denne gang er et
helt andet, og at fortællingen er væsentligt mere
intrikat.
Sted og tid er henlagt til Paris i 1871, nærmere bestemt
de knap tre måneder, hvor udpinte arbejdere, deserterede
soldater og andre forslåede segmenter i befolkningen fik
etableret et kortlivet styre under navnet Pariserkommunen. Forud
herfor lå en tumultarisk tid med revolutioner og krige,
et omvæltningernes århundrede, hvor gode intentioner
om frihed, lighed og broderskab gang på gang var blevet
kvalt i fødslen, og som efterlod befolkningen i to lejre:
republikanerne og de, der stadig svor til monarkiet. Den fransk-tyske
krig i 1870 satte endnu engang denne splittelse i relief: mens
monarkisterne, med den provisoriske regeringsleder Adolphe Thiers
i spidsen, valgte at gå ind på tyskernes betingelser
for at slutte en fredsaftale, fortsatte republikanerne i den frivillige
Nationalgarde modstanden. Da Thiers fra sin post i Versailles
den 18. marts fik kørt kanonerne i stilling for at opløse
Nationalgarden, resulterede det i en folkelig opstand og dannelsen
af en modregering, Pariserkommunen.
Det er på denne baggrund vi bl.a. følger Tarpagnan,
tidligere kaptajn i den franske hær, men nu republikansk
folkehelt, efter at han har set sig ude af stand til at give sine
soldater ordre til at skyde ind i folkemængden. Efter en
ordentlig svirretur vågner den deserterede kaptajn op og
har kun ét for øje: at finde den smukke Gabriella
Pucci, som han har tilbragt natten med, igen. Selv bliver han
imidlertid efterstræbt af den mystiske Horace Grondin, der
er forvisset om, at kaptajnen står bag mordet på hans
elskede plejedatter. Efterskriften lader ane begyndelsen til en
overordnet problemstilling: er det moralsk forsvarligt at efterfølge
egne lidenskaber på bekostning af fællesskabets sag?
Talrige livsbaner krydses på en i forvejen kaotisk baggrund,
og det gør det ikke nemmere, at snart sagt alle karakterer
går under op til flere navne. Det kræver en årvågen
læser at finde rundt i dette mylder af mennesker og farlige
forbindelser. Ind i fortællingen flettes også faktiske
personer som maleren Gustave Courbet og forfatteren Théophile
Gautier. En sådan sammenskrivning af fiktion og fakta kræver
at man farer med lempe, og Vautrin og Tardi er da heldigvis også
så tilpas udemonstrative i deres brug af historiske personer,
at de kommer til at bidrage til fortællingens troværdighed,
snarere end at stille sig i vejen for den.
Det sker sjældent, at en samtidig roman bliver underkastet
en tegneserieadaption, og endnu sjældnere, at det foregår
i samarbejde med romanens forfatter. Jean Vautrin synes dog ikke
at have haft nogen skrupler over foretagendet. Ja, ud fra hans
forord at dømme, har han nærmest gået og ventet
på, at han kunne opløse og forløse sin historie
på dén led: ”Da først bogen var
skrevet, kom jeg snart til at længes efter, at romanen,
som en nødvendig forlængelse af sit ønske
om at folde sig helt ud, kunne komme til at gå hånd
i hånd med billedet. Jeg kom til at længes efter,
at historieskrivningen kunne træde i baggrunden til fordel
for bekendtskabet med personerne. (...) I virkeligheden
havde jeg, lige siden romanen udkom, vidst, at Tardi var som sendt
fra himlen.”
Som sagt: ingen skrupler. Og det bør læseren heller
ikke have. For Folkets røst 1: Kanonerne den
18. marts er en i enhver henseende voldsomt flot eksekveret
tegneserie. På kryds og tværs bygges spændinger
op, og fortællingen har en på én gang forjættende
fremdrift og tyngde, der lover godt for resten af serien. Også
tegnemæssigt brillerer albummet: har man først forliget
sig med Tardis karikerede personer på en strengt realistisk
baggrund, findes der faktisk ikke noget bedre. Og så er
det endelig godt at se, at forlaget Carlsen har svunget sig op
til nøje at følge den originale franske udgivelsespolitik:
alle fire bind udkommer i tværformat, i hardcover og i kasette.
Tak for det.
Tiden op til Pariserkommunens etablering og den første
verdenskrig kan synes fjernt fra hinanden. Og dog er det mindre
end 50 år, der skiller de to begivenheder. I løbet
af det halve århundrede blev al den fremskridtstro og optimisme,
som det moderne gennembrud indvarslede, skudt i sænk og
trådt under fode. Det er denne udvikling, Tardi og hans
medforfattere reagerer på. Soldat Varlot og Folkets
røst 1: Kanonerne den 18. marts er måske
nok vidt forskellige i udtryk, fortællemodus og indhold.
Alligevel efterlader de den samme fornemmelse i læseren.
Nemlig den, som de begge er båret oppe af: en rasende indignation.
Begge albums er dybest set en begrædelse af forspildte muligheder,
og en fortvivlelse over det uigenkaldelige i de beslutningsprocesser,
som lå til grund for den europæiske idealismes korte
skridt fra vugge til grav.
Havde vi tyet til den slags her på Rackham, var
begge udgivelser blevet belønnet med fem ud af fem splittede
bramsejl.
Jacques Tardi og Didier Daeninckx (2004). Soldat Varlot.
40 s., s/h, Kr. 129, 50. København: Fahrenheit. Oprindeligt
udgivet 1999.
Jacques Tardi og Jean Vautrin (2004). Folkets røst
1: Kanonerne den 18. marts. 84 s., s/h, Kr. 198,
00. København: Carlsen. Oprindeligt udgivet 2001.
|
[september
2004]
|

|
 | |
|


I
skyttegraven.

En
mareridtsagtig odyssé.


Grondin
kommer i problemer på barrikaderne, og alle de visuelle
kommunereferencer er på plads.

Tarpagnan
og fotografen Théophile Mirecourt på vej hjem fra
byen.

Grondin
bliver fundet efter at have været en tur gennem maskineriet.


To
sider af storbyen. Tardis evner for historiske rekonstruktion
for fuld udblæsning.
|