JACK'S SHADOW
De Underjordiske af Dan Abnett, John Tomlinson, Steve White og Peter Snejbjerg

Den danske tegner Peter Snejbjerg har i løbet af de sidste ti år formået at markere sig internationalt som en endog meget effen formidler af fortællinger, der lægger sig i grænselandet mellem horror, fantasy og science fiction. Det være sig alene, som i den stort anlagte debut Hypernauten fra 1990, eller i samarbejde med helt store navne som Neil Gaiman og Grant Morrison. Herhjemme har det indtil nu været småt med oversættelser af Snejbjergs arbejder, men det rådes der i disse år bod på. Senest har Forlaget Fahrenheit udsendt serien The Lords of Misrule, der oprindeligt udkom i 1997 på forlaget Dark Horse.

De Underjordiske, som serien er kommet til at hedde på dansk, er en intrikat fortælling med mange lag, men først og fremmest er det en gyser. Der er lidt Lovecraft og lidt Alien, lidt Lynch og lidt King at spore i fortællingen, der udmærket kunne have passet ind i forlaget Vertigos linje af moderne skræktegneserier. Uhyggen i De underjordiske henter langt hen ad vejen sit stof i det umiddelbart genkendelige; i barndommens irrationelle frygt for, hvad der måtte gemme sig i mørket under sengen eller i klædeskabet. Men der dykkes også endnu længere ned i de kollektivt ubevidste lag, hvor transkulturelle motiver som broder- og fadermord huserer.

Vi følger Jack Goodfellow, der arbejder som rådgiver på en telefonisk hjælpelinje for nødstedte sjæle. Selv har han referencerne i orden; hans storebror Vincent har været spærret inde på den lukkede, siden han dræbte deres mor, og faderen har ingen set i umindelige tider. Allerede i fortællingens prolog myrdes Jacks arbejdskollega, og da hans kæreste kort efter lider samme skæbne, føler han, at det er på tide at tage sagen i egen hånd. Sporene i sagen er ligeså mangfoldige som de er mystiske, men flere af dem peger tilbage mod Jacks hjemstavn, Callow. Det bliver snart åbenlyst, at kimen til ondskaben skal findes i Jacks fortid.

De Underjordiske er først og fremmest en god tegneserie, fordi den kan og gør nogle ting, som man normalt skal lede længe efter i amerikanske mainstream-serier: først og fremmest virker dialogen uhyre realistisk, og så er den tilmed genuint morsom meget af tiden. Karaktererne i serien taler og agerer som rigtige mennesker, og så reagerer de – må man formode – ganske troværdigt på de uhyrligheder, de bliver vidner til. De er oven i købet i stand til at kommentere ironisk på de mere åbenlyse kunstgreb fra forfatternes side: da hjælpelinjen overvejer at skifte navn fra ”Livlinen” til ”Et lys i mørket”, bliver det for meget for Jack; det må være nok, ræsonnerer han, at han hedder Goodfellow til efternavn.

Fortællingen tager imidlertid en uheldig drejning hen imod slutningen. Det er som om, der går noget tabt i det øjeblik, den megen mystik og rædsel vi er blevet udsat for, bliver forklaret og sat på formel. Effektive gys afløses af effektjageri, og afslutningsvis bliver der summarisk lommepskykologiseret mere end godt er. Det formår dog ikke at rokke ved det overordnede indtryk, at De underjordiske er en rasende godt forvaltet tegneserie; en page turner, der også tager sig tid til at fortælle noget mellem linjerne.

Abnett, Dan , Tomlinson, John, White, Steve og Snejbjerg, Peter (2004). De Underjordiske. 180 s., S/H, København: Fahrenheit, kr. 149, 50.

På originalsproget:
Abnett, Dan , Tomlinson, John, White, Steve og Snejbjerg, Peter (1999). Lords of Misrule. 200 s., S/H, Milwaukee, OR: Dark Horse Comics, $ 17.95. Oprindeligt udgivet 1997.

[Tidligere bragt i tegneserietidsskriftet Strip! nr. 28, december 2004]

De underjordiske henter sin uhygge i såvel urmytologier som urban legends, men også i det umiddelbart genkendelige: i barndommens frygt for hvad der måtte gemme sig under sengen eller inde i klædeskabet.

Snejbjerg og hans medforfattere dvæler gerne ved de på overfladen rolige og øjensynligt begivenhedsløse øjeblikke, der dog alle som én ulmer af uheldssvangre undertoner. Som her, hvor hovedpersonen genser sin hjemstavn og må fortvivle over de lidelser, den har påført ham.

Lidt Lovecraft og lidt Alien, lidt Lynch og lidt King.

Interview: Peter Snejbjerg

Dark Horse Comics: Lords of Misrule