Med
krigsbegejstring de os fylder,
de konger, før vi skal i slag,
Men voldens herrer væk vi skyller
på masse-mytteriets dag.
Bær da strejkeånden ind i hæren!
Og på næste krigs signal
vi siger nej til ’helte’-æren
og skyder hærens general!
- Eugene Pottier
Internationale, 1871
(på dansk ved Hans Larsen)
Jacques Tardi tilhører den store generation af serieskabere,
som i 1970erne brød frem i magasiner som Pilote og
Métal Hurlant, og som brød radikalt med
den klassisk fransk-belgiske tegneserie både hvad form og
indhold angår. Mens samtidige kollegaer som Jean Giraud
og Enki Bilal leverede velturnerede genrestykker indenfor western
og science fiction, var Tardis serier dog straks sværere
at kategorisere. Først og fremmest fordi de – næsten
fra starten – snarere var idé- end genrebaserede.
Ganske vist var hans gennembrudsserie om Adèle Blanc-Sec
primært en kærlig hilsen til fordums knald-føljetoner,
og hans senere adaptioner af Leo Malets romaner om Nestor Burma
regelrette kriminalfortællinger, men også værker
som disse var altid gennemsyret af en bagvedliggende agenda.
”Jeg interesserer mig kun for mennesket og dets lidelser,
og min indignation er stor”, skrev Tardi i forordet
til den mesterlige Skyttegravskrigen fra 1993. Her fik
den franske tegner rendyrket de motiver og udlevet den besættelse,
der hidtil havde spøgt i hans bagkatalog: tiden omkring
den første verdenskrig og ikke mindst de mennesker, som
var tvunget til at udkæmpe den. Med dette værk syntes
Tardi for en stund at have fået afløb for sin fascination
af perioden, men at han har bevaret den fortørnelse, som
var drikraften bag, er Folkets røst i høj
grad med til at cementere. Firebindsværket er blevet til
i samarbejde med forfatteren Jean Vautrin, og tager afsæt
i dennes roman Le cri du peuple fra 1999.
Det sker sjældent, at en samtidig roman bliver underkastet
en tegneserieadaption, og endnu sjældnere, at det foregår
i samarbejde med romanens forfatter. Jean Vautrin synes dog ikke
at have haft nogen skrupler over foretagendet. Ja, ud fra hans
forord at dømme, har han nærmest gået og ventet
på, at han kunne opløse og forløse sin historie
på dén led: ”Da først bogen var
skrevet, kom jeg snart til at længes efter, at romanen,
som en nødvendig forlængelse af sit ønske
om at folde sig helt ud, kunne komme til at gå hånd
i hånd med billedet. Jeg kom til at længes efter,
at historieskrivningen kunne træde i baggrunden til fordel
for bekendtskabet med personerne. (...) I virkeligheden
havde jeg, lige siden romanen udkom, vidst, at Tardi var som sendt
fra himlen.”
"MASSE-MYTTERIETS
DAG"
Sted og tid er henlagt til Paris
i 1871, nærmere bestemt de knap tre måneder, hvor
udpinte arbejdere, deserterede soldater og andre forslåede
segmenter i befolkningen fik etableret et kortlivet styre under
navnet Pariserkommunen. Forud herfor lå en tumultarisk tid
med revolutioner og krige, et omvæltningernes århundrede,
hvor gode intentioner om frihed, lighed og broderskab gang på
gang var blevet kvalt i fødslen, og som efterlod befolkningen
i to lejre: republikanerne og de, der stadig svor til monarkiet.
Den fransk-tyske krig i 1870 satte endnu engang denne splittelse
i relief: mens monarkisterne, med den provisoriske regeringsleder
Adolphe Thiers i spidsen, valgte at gå ind på tyskernes
betingelser for at slutte en fredsaftale, fortsatte republikanerne
i den frivillige Nationalgarde modstanden. Da Thiers fra sin post
i Versailles den 18. marts fik kørt kanonerne i stilling
for at opløse Nationalgarden, resulterede det i en folkelig
opstand og dannelsen af en modregering, Pariserkommunen.
Det er på denne baggrund vi til en begyndelse følger
Tarpagnan, tidligere kaptajn i den franske hær, men nu republikansk
folkehelt, efter at han har set sig ude af stand til at give sine
soldater ordre til at skyde ind i folkemængden. Efter en
ordentlig svirretur
vågner den deserterede kaptajn op og har kun ét for
øje: at finde den smukke Gabriella
Pucci, som han har tilbragt natten med, igen. Selv bliver
han imidlertid efterstræbt af Horace Grondin, en ”knippelsvinger
i civil”, der er forvisset om, at kaptajnen står bag
mordet på hans elskede plejedatter; et mord, som Grondin
i sin tid selv er blevet anklaget og dømt for. Efterskriften
i første bind lader ane begyndelsen til en overordnet problemstilling:
er det moralsk forsvarligt at efterfølge egne lidenskaber
på bekostning af fællesskabets sag?
Anden del af denne monumentale tegneseriekvartet om Pariserkommunens
opståen, kortlivede styre og endelige fald tager direkte
fat, hvor vi slap sidst. På de første sider af bind
2 finder vi Tarpagnan genforenet med sin elskede Gabriella Pucci.
Glæden får dog ingenlunde lov at vare ved, for den
prostituerede Gabrielle bliver snart tilbageerobret af den berygtede
ruffer, Guldringen, der rasende af jalousi kaster hende ud i en
aldeles krank skæbne. Tarpagnan må, såret på
legeme og sjæl, søge tilflugt hos gøglere
og andet godtfolk i en cirkustrup. I følgeskab med den
småtbegavede Marbuche, der er iført leopardskind
og bowlerhat, som det sig hør og bør for en stærk
mand i cirkus, gennemtrawler han endnu engang Paris’ gader
og bordeller, for at finde Gabrielle igen. Sådan føres
vi rundt i en by, hvor fronterne til stadighed trækkes op
og konflikten tilspidser sig. Det egentlige slag foregår
endnu i periferien af såvel byen som fortællingen,
men dens følger fornemmer vi hele tiden.
Talrige livsbaner krydses på en i forvejen kaotisk baggrund,
og så godt som alle karakterer støder ind i hinanden
på et eller andet tidspunkt i løbet af fortællingen.
Det kræver en årvågen læser at finde rundt
i dette mylder af mennesker og farlige forbindelser. Hertil kommer,
at de opdigtede karakterer i Folkets røst også
deler fortællingen med historiske personer som maleren Gustave
Courbet og forfatteren Théophile Gautier. Det resulterer
i flere små fornøjelige detaljer, som når det
fx viser sig, at det er Gabriella Pucci der har ligget model til
Courbets berømte ”L’Origine du Monde”
(1866). En sådan sammenskrivning af fiktion og fakta kræver
at man farer med lempe, og Tardi og Vautrin er da heldigvis også
så tilpas udemonstrative i deres brug af de historiske personer,
at disse kommer til at bidrage til fortællingens troværdighed,
snarere end at stille sig i vejen for den. Det fungerer faktisk
fuldstændig gnidningsfrit.
"ESSENS
GLØDER"
Men krigen rykker stadigt nærmere, og da
vi i bind 3 er nået frem til den 20. maj, har Thiers’
tropper invaderet Paris’ gader. Kommunarderne har måske
nok de intellektuelle til at formulere kampskrifterne for sig,
men forstand på krigsførelse har ingen af dem, og
snart må de betale prisen for dårlig ledelse og mangel
på en overordnet militær strategi. De voldsomme –
og stadigt mere ulige – gadekampe
skildres i mange og lange udpenslede sekvenser; vi er med på
barrikaderne og trues af bajonetter, i røg og damp, mellem
murbrokkerne og den stadige ophobning af lig i gaderne. Da fotografen
Mirecourt tager et billede af en ammende mor, beundrer vi et øjeblik
motivets skønhed sammen med ham, og sekundet efter er sceneriet
søndersprængt af Versailles’ granater. Vi ser
de afrevne lemmer og spædbarnet med blodet fossende ud af
øjnene.
Tardis indignation gælder først og fremmest skiftende
magthaveres skalten og valten med den lille mands liv, og denne
finder sit afskyeligste udtryk i krigen. Ikke bare den første
verdenskrig, men krigen til alle tider. Den viser sig også
i den sociale ulighed, som Tardi i Folkets røst
tegner ganske frapperende, når han fx kontrasterer randområdernes
slum med midtbyens
pomp og pragt. Modsætninger kan dog også komme
til udtryk på en lidt ærgerlig måde, som når
Tardi forfalder til stereotype personskildringer. Fx bliver fortællingens
første ledefigur, Tarpagnan, fremstillet som en høj
og flot, pluskæbet mand med en fiks lille moustache, mens
den eneste entydigt ubehagelige figur, panseren Barthelemy, der
er en vendekåbe og opportunist af værste skuffe, fremstilles
som lille og duknakket, med udstående øjne og spids
næse.
Man er aldrig i tvivl om hvor forfatternes sympatier er placeret
i slaget om Paris anno 1871. Det er dog ikke ensbetydende med,
at alt er gjort sort og hvidt. Scenerne fra Versailles-soldaternes
henrettelsespelotoner er voldsomt ladede, men kommunardernes domsafsigelse
over og henrettelse af en række præster er ikke mindre
kvalmefremkaldende. De fleste af karaktererne er hverken entydige
helte eller skurke, fx er figuren Ståltråd en i alle
sammenhænge moralsk anløben karakter, men når
det kommer til kampen for at forsvare kommunen, er han bundreel.
Omvendt lykkes det for flere hæderlige personer at slå
plat på krigen, som nu kusken, der officielt har stillet
sin vogn til rådighed for de kæmpende kommunarder,
men som gerne kører private ærinder, for at tjene
en ekstra skilling. Eller sprechstallmeisteren i cirkustruppen,
der gør kampene udenfor Paris’ porte til en indtægtskilde
ved at stille en række kikkerter op og tage entré.
Den mest sammensatte af alle karaktererne er dog den mystiske
Horace Grondin. Han er ubetvivleligt én af fortællingens
skurke, men det er også ham, der i bind 2 får lov
at opsummere al den
vrede og indignation, der ligger til grund for værket: ”Jeg
er blevet klar over, at det ikke er med stokkeprygl eller ligegyldighed,
man skal behandle de forarmede i samfundet (...) Vi,
som styrer samfundet, har glemt, at de, som lugter grimt, er lige
så meget værd som dem, der parfumerer sig! (...)
Alle de, som har ført stokken, alle de, som har slået
de forarmede og dømt dem til pjaltet armod, fortjener døden!”
"DEN ALLERSIDSTE DYST"
De enkelte bind i serien bygger hver især op til et crescendo,
dog uden at overblikket over den historiske udvikling i kommunardernes
kamp tabes af syne: bind 2 får således lov til at
lukke med omstyrtningen af Napoleon-søjlen på Place
Vendôme, mens Tuilerierne sættes i brand på
de sidste sider af bind 3. På de første sider af
bind 4 har branden bredt sig til hele Paris og værket excellerer
efterhånden i galdrende undergangsstemninger, i takt med
at konflikten tilspidser sig. Det sker til dels på bekostning
af det karaktermæssige fokus. Tardi taber tydeligvis interessen
for et par af de centrale figurer undervejs, og kører i
stedet andre i forgrunden. Således bliver kludekræmmerens
yngling Ziquet og gadetøsen Lily – begge repræsentanter
for det vaskeægte proletariat – midtvejs og frem tildelt
langt mere opmærksomhed, mens fx Tarpagnan tabes mere og
mere af syne.
Der kan selvfølgelig være en vis pointe i at lade
den oprindelige ledefigur forsvinde i krigens kaos. Men selvom
man som læser uvægerligt kommer til at føle
sig fortabt, indser man efterhånden, at vilkårene
i Folkets røst er nogle helt andre end dem, man
er vant til. Her er ingen nemme løsninger, og de klassiske
plot-mæssige forløsninger kan man kikke i vejviseren
efter. Ganske vist mødes
Tarpagnan og Grondin omsider side om side på barrikaderne,
men symptomatisk nok bruger Tardi langt mere tid på at beskrive
d’herrers gåen fejl af hinanden, end han gør
på det endelige opgør. Og da det omsider går
op for Grondin, hvem han står overfor, ender det hele underligt
uforløst: Tarpagnan når aldrig at overbevise ham
om sin uskyld, og ingen af dem lærer nogensinde den sande
sammenhæng i fortællingens indbyggede mordgåde
at kende.
Sandheden har trange kår på slagmarken, og det samme
har kærligheden. Det indledningsvise spørgsmål
om hvorvidt det er moralsk forsvarligt at efterstræbe private
lidenskaber på bekostning af fællesskabets sag, besvares
aldrig direkte, men det håbløse i et sådant
forehavende understreges med betydelig effekt: gensynet mellem
Gabriella og Tarpagnan – som Tardi har bygget op til over
flere hundrede sider – iscenesættes forholdsvis udramatisk,
og ender da også uforløst. Det flygtige gensyn finder
sted midt under en skudveksling, og de to elskende når lige
hver for sig at konstatere, at ingen af dem længere er den,
de var for tre måneder siden, hvorefter de skilles. Der
er ingen oprejsning, ingen udfrielse, ingen kærlighed, som
overvinder alt. Ingen af karaktererne går tilfredse herfra.
Det gør læseren til gengæld. Folkets røst
er alt i alt en voldsomt flot eksekveret tegneserie, der
på kryds og tværs bygger spændinger op i en
fortælling, der på én gang har en forjættende
fremdrift og en alvorsfuld tyngde. Også tegnemæssigt
brillerer albummet: har man først forliget sig med Tardis
karikerede personer på en strengt realistisk baggrund, findes
der faktisk ikke noget bedre. Og så er det endelig godt
at se, at forlaget Carlsen har svunget sig op til nøje
at følge den originale franske udgivelsespolitik: alle
fire bind er udsendt i tværformat, i hardcover og i kassette.
Mindre kunne heller ikke gøre det. Folkets røst
overgår i såvel ambitionsniveau som effektuering det
meste, og kunne sagtens komme til at stå som Tardis endegyldige
hovedværk.
Jacques Tardi og Jean Vautrin (2001-2004). Le Cri du
peuple 1-4: Les Canons du 18 mars, L'espoir assassinée,
Les Heures sanglantes & Le Testament des ruines.
80-88 s. s/h, € 16,05, 18,00, 18,00 & 18,50. Tournai:
Casterman.
Jacques Tardi og Jean Vautrin (2004-2005). Folkets
røst 1-4: Kanonerne den 18. marts, Det kvalte
håb, De blodige timer & Ruinernes testamente.
80-88 s. s/h, Kr. 198, 00 pr. stk.. København: Carlsen.
|
[september
2004/august 2005]
|

|
 | |
|


Gabriella
Pucci giver den som Marianne.

Lidt
meta-sjov skal der være.

Tarpagnan
på svirretur med fotografen Mirecourt.

Konflikten
tilspidser sig og kampene bliver stadigt mere ulige.


Randområdernes
slum kontrasteres med midtbyens pomp og pragt.
 Fortællingens
absolut mest sammensatte figur, Horace Grondin, får her
lov til at sætte ord på den indignation, som hele
Folkets røst er båret oppe af.
 Tarpagnan
og Grondin mødes – næsten – på
slagmarken.

Tardi excellerer hen
imod slutningen i galdrende undergangsstemninger.
|