Forum Rackhamum - www.rackham.dk Forum Indeks Forum Rackhamum - www.rackham.dk
RACKHAM - et tegneserietidsskrift

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Et dumt spørgsmål???
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Forum Rackhamum - www.rackham.dk Forum Indeks -> DE BEDSTE
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Cav

Indmeldt: 20. dec 2002
Geografisk sted: Amar'

IndlægSkrevet: Tors, 06. marts, 2003 - 17:47    Emne: Et dumt spørgsmål??? Besvar, med citat

Hej allesammen!
Jeg ved godt at 'manden med pirat-tørklædet' fra den her 'internetTV-station' HAR stillet spørgsmålet før, og at det i det hele taget er et lidt dumt spørgsmål, men jeg vover nu lige at stille det påny:
Hvad kan VI, som fans og serieskabere, gøre for at trække tegneserien, og ikke mindst den danske serie, ud i lyset igen? Er der nogen idéer vi IKKE har prøvet? Er der noget os nede i undergrunden kan gøre? Hvad skal der til få at skabe mere opmærksomhed om mediet (ud over at lave kvalitets-serier selvfølgelig)? Skal vi til at lefle mere for hussarerne? Skal vi lave nogen højkulturelle happenings? Skal vi finde nogen helt andre steder at afsætte vores serier (ude på caféerne, skolerne, bibliotekerne eller sådan)? Hvem er vores allierede i kampen? Er der nogen venner vi har overset? Fjender?
Er den her debat overstået? Er den overhovedet kommet ordentligt igang? Hvem har nogen gode idéer til hvad Rackham kan gøre? Hvad Frank Madsen kan gøre? Hvad JEG kan gøre?
Eller er det et dumt spørgsmål?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Haverholm

Indmeldt: 07. nov 2002
Geografisk sted: Fr.berg

IndlægSkrevet: Tors, 06. marts, 2003 - 19:35    Emne: Jeg skal bruge et bøjet søm, to æg og et paradigmeskift -- Besvar, med citat

Som udgangspunkt kunne man slå en pæl igennem den gængse opfattelse af tegneserien som et medie for børn, læsehæmmede og afvigere.

Det hjælper ikke mediet at forsvare Tintins litterære kvaliteter, som andetsteds her på forummet, for det vil bare blive udlagt som infantil nostalgi.

Vi mangler for det første offentlighedens opmærksomhed på den "litterære" tegneserie, for det andet en ændring af den almindelige holdning til tegneserien som sådan.

Med "litterær" tegneserie mener jeg ikke teksttung eller bygget på Herman Melville's roman, men vigtige serier der kan indgå i mediets egen kanon, og vil være bekendt udover en snæver kreds af feinschmeckere ("nørder").

Halvsøstermediet film har formået at eksistere parallelt som underholdning og kunst, og selv mennesker der ikke har set Dreyers, Fassbinders eller Kurosawas film kender som regel til dem, og ved at der er en anden strømning i filmmediet end den, Vin Diesel medvirker i.

Selv det meget yngre medie computerspillet har allerede etableret en række klassikere, der er med til at definere den måde vi ser på computerspil på.

Ang. holdningen til tegneserier har jeg til stadighed i baghovedet billedet af japanske forretningsmænd der læser manga i metroen på vej til og fra arbejde. I vores kulturkreds er det simpelthen ikke socialt acceptabelt at læse tegneserier.

Jeg er bange for at det vil kræve et langt, sejt træk at ændre på dette, men jeg håber naivt at det vil hjælpe at spytte en masse kvalitet på markedet - jeg har selv forlagsdrømme, det virker som om Rackham-juntaen barsler med noget, EksemComics ... kan komme til at sparke røv med den kommende NecroPolis ... og heldigvis forlyder det at Fahrenheit også vil blæse på den nudanske kulturnedgang og vokse mod himlen.

Der er en enorm vilje til vækst i undergrunden, så primært må vi passe og pleje seriespirerne (som jeg vel er en af, selv om jeg lyder så gammel som Fjeldene Smile) og kvæle ethvert Jamen-kan-du-leve-af-det?

SlimSlamSlum fik i hvert fald opmærksomheden med deres voldsomme PR-aktivitet og placering på midterste hylde i DSB-kioskerne, at de så ikke efter min mening leverede varen er en anden ting.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
T. Thorhauge

Indmeldt: 12. sep 2002
Geografisk sted: Rackham HQ, Copenhagen

IndlægSkrevet: Tors, 06. marts, 2003 - 20:08    Emne: Besvar, med citat

Nu har jeg jo ytret mig både her & der & hist & pist,
men jeg er jo ved at blive gammel, hvorfor jeg ser alting
enklere, klarere.

Det, der for alvor ville kunne reetablere tegneserien på
kulturens hellige alter er:

flere gode danske tegneserier.

Simpelthen. Hvis vi FOR ALVOR laver noget, der rykker, er jeg overbevist om at resten kommer af sig selv.
Tilbage til toppen
Gæst

IndlægSkrevet: Tors, 06. marts, 2003 - 21:48    Emne: Besvar, med citat

Hvad med at starte med at laese tegneserier hver gang vi tager bussen, S-toget etc.? Jo flere voksne mennesker der ikke foeler sig socialt beklemt i den situation, jo mere kan vi faa Danmark til at ligne Japan paa den led.
Tilbage til toppen
Gæst

IndlægSkrevet: Tors, 06. marts, 2003 - 21:52    Emne: Besvar, med citat

T. Thorhauge skrev:

Simpelthen. Hvis vi FOR ALVOR laver noget, der rykker, er jeg overbevist om at resten kommer af sig selv.

Det er en rar tanke, Thorhauge, men desvaerre forkert er jeg bange for. Mediebilledet i dag er saa fyldt med stoej at der skal mere til end bare kvalitet for at faa opmaerksomhed.
Tilbage til toppen
Cav

IndlægSkrevet: Tors, 06. marts, 2003 - 21:54    Emne: Flere gode serier... Besvar, med citat

Hvad for en slags serier tror i at der er mest brug for? Nogen snakker f.eks. om at det der skal til er flere gode børneserier, for ligesom at "indfange" en ny generation og gøre mediet til en del af deres dagligdag, noget der ikke ligger nederst i bevidstheden... Mens andre er vamere fortalere for den literære serie (hvilket nok også er den jeg bekender mig til). Nu er ingen af dem jo på nogen måde let at lave, men kan man tale om at en kan være vigtigere end den anden?
GRTZ!
Cav

.... kender i for øvrigt det at det ikke alene er fantastisk at læse en genial serie, men at det også kan være en lille smule nedslående... at man kommer til at tænke "hvordan skal jeg kunne lave en serie der bare når den her til sokkeholderne...?" Men det er selvfølgelig et helt andet spørgsmål...
Tilbage til toppen
T. Thorhauge

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 03:07    Emne: Besvar, med citat

Jeg mente selvfølgelig ikke "gode tegneserierier",
men derimod "exceptionelle tegneserier", og dem er der
ikke lavet mange af i DK de sidste 15 år (hvis overhovedet
nogen?).

Lav en supertegneserie, der overgår alt; the rest is easy.
Tilbage til toppen
hcvang
Gæst

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 04:53    Emne: Litterære serier vs. Børneserier Besvar, med citat

Jeg mener der er grobund og plads til begge dele.... De gode børneserier, til at indfange en ny generation, og introducere den til mediet, og de litterærer ting til et mere voksent publikum.

Ydermere mener jeg også der er rigelig grobund til flere mainstream serier, for hvad skulle man ellers blive introduceret igennem?.. En klog mand har engang sagt at det er igennem disse serier folk først bliver introduceret til tegneseriemediet, og begynder at læse. Derefter kan de så tænke "nu vil jeg fandeme prøe noget nyt" og læse noget i en anden genre, og blive rystet i deres grundvold (forhåbentlig)...

Der er plads til det hele, når bare det er godt, eller udfylder en niche. Er gode salgstal lig med kvalitet?... Måske. Det må jo være godt, hvis folk køber det.

Jeg tror måske også der mangler et organ, som promoverer tegneserien i danmark, på en generaliseret facon... Måske et privat tiltag ala tegneseriepuljen, blot med det formål at råbe op omkring tegneseriens fortsatte tilstedeværelse... danske serieskabere måske? nej, det er en forening for serieskabere (som dog måske alligevel godt kunne påtage sig den byrde, det ved jeg ikke, men jeg mener det ikke)... der skal noget nyt til.

Lissom fiskebranchen har haft reklamer kørende på TV, burde tegneseriebranchen promovere sig selv... ikke blot for enkelte titler, selvom det selvfølgelig også er en nødvendighed, men for den generelle branche...

tegneserien skal gøres cool igen.
Tilbage til toppen
T. Thorhauge

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 14:11    Emne: Besvar, med citat

Jeg har selv tidligere snakket om al mulig hurlumhej for at få gang i tingene, og de ting er jeg indlysende fortsat overbevist om er vigtige - men udgangspunktet er at der ER nogle tegneserier, der bare rykker for vildt (genre underordnet).

Hvie man hiver en ikke-tegneserie-læsende slægtning eller ven med ind i en boghandel og vil pege på noget fedt, så er der jo ikke noget, der virkli' batter (jo, måske manga, men det er jo ikke dansk, uanset hvad de siger på seriejournalen...).

Men som Cav er inde på, er det en knusende opgave at stå foran. Især i betragtning af at der internationalt heller ikke er ligeså mange exceptionelt gode tegneserier, som der burde være (selvom der selvfølgelig er mange!).

En af forudsætningerne for at lave gode tegneserier er at studere gode tegneserier. Undersøge de tegneserier, man godt kan lide, kigge dem ud, analysere dem fortælleteknisk, diskutere dem og så videre. Hvilket bringer os til dette forum...

Dansk tegneseriekultur er pt. præget af manglende kommunikation og udveksling. På tegnestuerne holder man pænt sine projekter for sig selv, der er ingen møder i Foreningen af danske tegneserieskabere, og man tvivler på at mange tegneserieskabere i det hele taget følger med i hvad der sker på den internationale tegneseriescene.

Det er klart at tegneserien i Danmark kører på lavt blus.
Tilbage til toppen
Haverholm

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 16:22    Emne: Besvar, med citat

henrik rehr skrev:
Hvad med at starte med at laese tegneserier hver gang vi tager bussen, S-toget etc.? Jo flere voksne mennesker der ikke foeler sig socialt beklemt i den situation, jo mere kan vi faa Danmark til at ligne Japan paa den led.
AMEN, BROTHER!
Tilbage til toppen
Haverholm

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 17:01    Emne: Besvar, med citat

-- og lidt mere behersket:

Vi har mange gode bud på bordet nu: Alsidighed i målgrupper og udtryk, kvalitets-output (check Cool), kommunikation mellem serieskabere (=> arbejdsglæde=> GOOD STUFF!), serierne tilbage i boghandlen, et tegneseriens propaganda-ministerium ...

Apropos hcvang:
Hvor svært er det at lave et åbent forum på nettet for serieskabere, alternativt et kun halvåbent for foreningen af Danske Serieskabere, hvor man faktisk kan udveksle ideer, vise layouts, spørge til råds, etc?

Bedst ville det være hvis vi alle sammen kunne mødes på caféen nede på hjørnet, men desværre bor vi ikke allesammen i Kbh (kun de goe af os Smile) så messageboard-modellen må være en ladsiggørlig løsning.

Med basis i et sådant community (især hvis det tog form omkring en eksisterende gruppering som Serieskaberne) kunne man finde et fodslaw omkring at oprette dette propaganda-organ à la Fiskebranchens.
Det er der vel ingen ben i ? Embarassed

Det vil i hvert fald vække mere opmærksomhed hvis serieskaberne kunne stå frem som en enhed og sige "Hør på os, vi har sytten gode produkter, og der kommer flere til næste år," evt med opbakning fra et forlag, evt med støtte fra Kulturministeriet (men næppe under den siddende regering).

Apropos Cav:
Jeg tror ikke man skal ta hensyn til hvilken slags serie der er brug for, men hvad man har lyst til i situationen. Kontrær som jeg er vil jeg oftest selv ha mest lyst til at lave noget der ikke findes på det danske marked endnu -

- og præstationsangsten ved at læse noget genialt er vist (forhåbentlig!) normalt. Jeg fik tegneblokade da jeg havde læst Cages, og Det Der Går Forud for den sags skyld.
Som enkeltpersoner kan vi desværre kun lave de bedste serier vi kan. Jeg kan ikke lave Cages, men jeg kan da lave næste nummer af Sortmund bedre end det sidste.
Og hvis ikke kan jeg sende McKean en ormevirus Rolling Eyes
Tilbage til toppen
Cav

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 17:17    Emne: Teach me... Besvar, med citat

En ting jeg godt kunne tænke mig var en større kontakt mellem "undergrunden" og de mere "etablerede" serieskabere. På den måde at jeg (hvis jeg lige må bruge mig selv som eksempel) kunne komme til jer med mine idéer og skitser og få noget kritik. Jeg har allerede en fin kontakt til Allan Haverholm som er virkelig inspirerende, han er f.eks. flink til at svare på alle mine mærkelige spørgsmål og kaste lidt benzin på mit bål engang imellem (og mange tak for det!) Men det kunne være fedt hvis der var noget mere af det! Hvis i kunne dele lidt mere ud af jeres erfaringer på en eller anden måde. Fortælle lidt om de overvejelser og det forarbejde der lå før jeres serier. Når jeg siger "jer" så mener jeg de folk der har en større indsigt i hvordan mediet fungerer end jeg har, og det er måske ikke kun folk der selv tegner/skriver serier? Jeg ved ikke om sådan en som Mathias Wivel selv laver serier, men det er tydeligt at han har den der indsigt som jeg selv savner nogen gange! Jeg er f.eks. ikke altid i stand til at se, eller analysere, hvad det er der får en serie til at virke, mange gange er det bare en "gut feeling", og det er jo en af grundene til at jeg godt kan lide at komme her på Rackham. Jeg ved ikke om det jeg siger her giver nogen mening, men hvis jeg skal prøve at opsumere så er det jeg efterlyser altså et eller andet "mester-lærlinge forhold". Præcis hvordan det skulle fungere ved jeg ikke. Er det dumt?
GRTZ!
Cav
Tilbage til toppen
hcvang
Gæst

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 18:31    Emne: Endnu en ting vi har brug for... Besvar, med citat

Vi har også brug for en bedre distribution af vores produkter. Vi har DCA og bog-handelens distributører, men der findes ikke noget distributions selskab, som er dedikeret til tegneserier.. Hvor småt det så end måtte være... ENDNU.... (der kommer snart et, som cool comics og flink comics står for).

Thorhauge siger der skal være nogle serier før man kan begynde at redde den danske seriekultur, og det er også korrekt nok.. Men for at der kan komme nogle nye fede ting, er det nødvendigt at ha' baglandet iorden. Distributionen f.eks... Forlagene er ikke dem man skal gå til, efter min mening, hvis man har en idé...Der er ikke ligefrem mange tegneserievenlige forlag, og hvis der kun lige et politisk revy, arboris, og carlsen (der kan vel være flere, men jegk ender ikke til flere på stående fod). Så hvis man er 50 serieskabere der fremlægger albums til disse, er det måske 5 der kommer ud...?

man bør kunne lave produktet, udgive det selv, og smide det ud.. til en pris der er til at overkomme.. (det er dét princip "dansk tegneserie distribution", som kommer frem snart, er bygget på)
Tilbage til toppen
T. Thorhauge

IndlægSkrevet: Fre, 07. marts, 2003 - 19:18    Emne: Besvar, med citat

Der er gang i jer, SÅDAN!

Øhm.. hvor skal man starte? Der er mange bolde i luften nu, synes jeg...

Mht. forum for udveksling af ideer, så kør på med flere ideer, til sidst har vi et skelet (metaforisk, selvfølgelig, ikke ligesom det i Tintin og de syv krystalkugler).

Mht. at promovere tegneseriemediet, så virker det på ingen måde som om at tiden er inde til den slags. Folk af i dag (også os!) har et sammensat og kompliceret kulturforbrug, der er ingen, der for alvor bare er interesserede i ÉT medie. Folk ser tv, film i biografen, går i teatret, spiller computerspil, dyrker sport, går til digtoplæsning, på café, læser skønlitteratur, læser faglitteratur, osv. osv.

Folk vil gerne vende tilbage til tegneserien. Men det kræver en exceptionel tegneserie (incitamentet!) og som følge deraf allehånde former for markedsføring (midlet!), herunder medieomtale, happenings, osv., osv.,
og naturligvis også distribution, som HCVang siger. Henning Kure (og også mig selv) har påpeget at en fed tegneserie ikke skal markedsføres som en fed tegneserie, men som en fed fantasy-fortælling, kærlighedshistorie, actionbasker, eksistentiel fabel, alt efter hvilken genre, der er tale om. Altså atter bringe tegneserien ind i bogens fold.

I forhold til distribution og markedsføring er min pointe at det mere eller mindre kommer af sig selv, hvis man har et godt produkt på hånden (det sure slid slipper man aldrig for, betragt det som en gave, som en del af masterclass-uddannelsen - ALLE, der er noget ved musikken, har knoklet surt).

Matthias Wivel laver ikke tegneserier selv. Han maler heller ikke og han laver ikke hiphop. Hans hjerne er ganske enkelt for stor til at hænderne kan følge med, synes han at mene. Men BEVIDSTHED er godt uanset hvad. Og der er for LIDT bevidsthed i den danske tegneseriekultur. De store tegneseriekulturer har stor bevidsthed, det hænger sammen. Bag alle de sidste 20 års største tegneserieværker står der skabere, der på en eller anden måde TÆNKER. Dem, der ikke tænker ender i bedste fald med at blive uselvstændige teknikere.

Det er en af grundene til at jeg selv synes at RACKHAM er et meget vigtigt organ, som jeg trods alt er glad for at være med til at hjælpe til verden, selv om jeg ved gud godt kunne finde noget andet at bruge tiden på. Ikke at vi allesammen skal gå og blive små teoretiserende tegneserieakademikere, - der findes andre former for bevidsthed.

Nu glemte jeg hvad jeg ellers ville sige, but I'll be back.
Tilbage til toppen
Matthias Wivel

Geografisk sted: Metabunkeren

IndlægSkrevet: Lør, 08. marts, 2003 - 15:13    Emne: mine 5 cents Besvar, med citat

Hvad mener du med "synes at mene"?

Bevidsthed er godt og surt slid er godt, men du kommer til at lyde lidt for meget som Peter "der er ikke nogen, der har taget skade af at knokle" Snejbjerg.

Jeg vil sige, at entusiasme er en fuldstændig vital ingrediens, og det er der da en del på den danske tegneseriescene, der har - to af de hyppigste postere på denne tråd er prima eksempler.

En anden ting er ambition - lad være med at lade jer begrænse af, at I er usikre på om et eller andet er muligt - sky's the limit, you better know that, bro!

Derudover tror jeg ikke situationen er så slem, som nogle af jer får den til at lyde - vi havde trods alt tegneserieboomet i 80erne, så en pænt udsnit af befolkningen ved godt et eller andet sted, at tegneserier kan noget. Jeg tror, at mediet har en fin fremtid i Danmark, hvis man blot kan minde folk om dette faktum. Og her er det selvfølgelig, at T-Mans hovedkriterie er vigtigt - vi skal have nogle tegneserier, der sparker røv!!! Og, for lige at slutte cirklen, så kræver det naturligvis først og fremmest... entusiasme og ambition (og selvfølgelig vision, men det er lidt svære at opdyrke bevidst...).

Og, iøvrigt: det er ikke et skelet, der optræder i De syv krystalkugler, det er en mumie, og han hedder Raskakapak. Cool

Sidst rettet af Matthias Wivel Søn, 09. marts, 2003 - 04:01, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Forum Rackhamum - www.rackham.dk Forum Indeks -> DE BEDSTE Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Side 1 af 9

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum