Forum Rackhamum - www.rackham.dk Forum Indeks Forum Rackhamum - www.rackham.dk
RACKHAM - et tegneserietidsskrift

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Jeg vil ind i tegneseriebrancen
Gå til side 1, 2, 3  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Forum Rackhamum - www.rackham.dk Forum Indeks -> DE BEDSTE
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Mark Tholander

Indmeldt: 07. sep 2004
Geografisk sted: Nordslælland

IndlægSkrevet: Søn, 24. oktober, 2004 - 19:26    Emne: Jeg vil ind i tegneseriebrancen Besvar, med citat

Min store drøm er en dag at arbejde inden for tegneseriebrancen. Det jeg allerhelst vil her i verden er at kunne leve af at tegne tegneserier.

Hvordan bærer jeg mig bedst ad med dette?
Jeg har læst utroligt mange steder, at Danmark ikke just er det bedste sted for nye talenter at udfolde sig. Danske tegneseriealbums lever og dør ubemærket, og der er ikke mange forlag, der vil give de nye serier en chance.
Dog har jeg læst, at man som avistegner har en chance, for her står det ikke så slemt til her i Danmark. Problemet er, at jeg vil noget mere end at lave daglige striber. Jeg vil lave historier, hvor jeg kan bygge en spændende handling op og udvikle en personlighed hos mine karakterer.

Hvordan skal jeg bære mig ad med at komme frem i det danske tegneseriemarked? Er det bedre at rejse til USA for at prøve lykken der, eller har man alligevel en chance herhjemme?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
Cav

Indmeldt: 20. dec 2002
Geografisk sted: Amar'

IndlægSkrevet: Man, 25. oktober, 2004 - 18:01    Emne: Besvar, med citat

Hej Mark!
Desværre er det rigtigt svært at komme til at leve af KUN at tegne tegneserier her i Danmark, men det betyder selvfølgelig ikke at du skal opgive håbet Very Happy !
Det bedste råd jeg kan give dig, er et du allerede følger, nemlig at få gang i en serie (som den du har på nettet) og så bare blive ved og ved med at tegne, lige så stille blive bedre og bedre!
Men måske ville det være en god idé at finde nogen ligesindede at udvikle dig sammen med? Der findes b.la. en gruppe tegnere (som har en lille forening der hedder "Blæk") der mødes i medborgerhuset på Blågårdsplads hver onsdag aften klokken 19.00. Der kunne du evt. tage ind hvis du bor i nærheden af København?

Tjek deres hjemmeside her:

http://www.sortsomblaek.dk/

Du kan evt. også henvende dig til Martin Chrisiansen, som udgiver antologien "TegneserieMix" hvis du skulle have lyst til at se din serier på tryk, og ikke kun på nettet:

Du kan komme i kontakt med Martin her:

www.eksemcomics.frac.dk

Antologien "TegneserieMix" bliver som regel anmeldt i b.la. STRIP! hvilket er en stor oplevelse første gang man har en serie med, og noget der virkeligt styrker ens.... hvad skal man sige.... grundighed, og lyst til at lave noget godt!

Begge steder kan du også komme i kontakt med en forfatter, eller du kan evt. finde ud af at skrive en serie til en anden tegner. Begge dele er noget der er godt for ens udvikling som tegneserieskaber, da det er noget der presser en til at afprøve ting man måske normalt ikke ville prøve kræfter med, hvis man selv står for både manus og tegninger.

Men prøv først at henvende dig på eksemcomics' debatforum, eller lignende steder hvor der er folk der kan give dine serier noget kritik.

Det er i hvert fald en start.

Det eneste der kræves for at du kan komme til at leve (i hvert fald delvis) at dine serier, er at du udvikler dig hen til at sted hvor du kan fortælle gode, vedkomne historier som har noget på hjerte, eller som der tit bliver sagt her på sitet: Serier der har noget på spil. Det betyder, i mine øjne, ikke nødvendigvis at du bliver en fantastisk tegner, mere at du bliver en dreven fortæller. Som jeg plejer at sige: Det betyder ikke så meget hvordan du tegner, men mere hvad du tegner.

Håber du kunne bruge mine råd til noget? Ellers er du mere end velkommen til at kontakte mig igen. Både hvis du har flere, eller mere direkte spørgsmål. Du kan skrive til mig, enten her på sitet (hvor de andre serierskabere måske også kan komme med et par gode råd), eller på min email: ccb@filmskolen.dk...

Med venlig Hilsen
-Cav-
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Gæst

IndlægSkrevet: Man, 25. oktober, 2004 - 23:34    Emne: Besvar, med citat

Gode råd af Cav, men han glemte at sige at du skal tegne så meget som overhovedet muligt, helst 40 timer om ugen (du kan sove, når du er død)! Wink
Tilbage til toppen
Peter Snejbjerg

Indmeldt: 13. jul 2003

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 07:37    Emne: Besvar, med citat

Manden med den sjove hat skrev:
Citat:
Gode råd af Cav, men han glemte at sige at du skal tegne så meget som overhovedet muligt, helst 40 timer om ugen (du kan sove, når du er død)!

Ja, jeg personligt har været død i mange år, og jeg tegner stadigvæk. Tegn 80 timer om ugen, du kan ha' et liv når du er død!
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 11:28    Emne: Besvar, med citat

Peter Snejbjerg skrev:

Ja, jeg personligt har været død i mange år, og jeg tegner stadigvæk.

Ovenstående udsagn maner jo det vedholdende rygte, som siger at "Petter er ikke død, han lugter bare sådan" TOTALT i jorden! Rart at få den sag på det rene Wink Very Happy
Tilbage til toppen
Mark Tholander

Indmeldt: 07. sep 2004
Geografisk sted: Nordslælland

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 12:22    Emne: Besvar, med citat

Jeg tegner faktisk utroligt meget lige for tiden. Det er faktisk en lille del af det der bliver vist på nettet. Jeg tegner også tegneserier for min skole og så tegner jeg ofte en masse tegninger til mine kammerater på skolen. De beder mig altid om et eller andet, jeg skal tegne, og det er en god øvelse for mig, for det er sjældent noget jeg ellers ville have haft tænkt på at tegne.
Derudover har jeg også skrevet tegneseriemanuskripter til folk og er nu igang med en fortsættelse. Nåja, og så er jeg startet på en ny meget ambitøs serie, der vil bygge på Søren Kierkegaards filosofi. Den vil blive lagt på nettet i engelsk version, når jeg er færdig.
Nåja, og så er jeg også godt inde i tegneserieteori. Jeg gør alt hvad jeg kan for at forbedre mig på alle punkter. Jeg VIL bare være med til at forme det danske tegneseriemarked.

Jeg har allerde sendt striber ind til eksem comics, men der går jo lang tid før de udgiver.

Det der blæk-noget lyder interessant. Bare ærgeligt, at det ikke er i weekenden, for så havde jeg nemt ved at komme. Men jeg vil finde ud af noget.

Jeg har lige nogle ekstra spørgsmål:

1. Findes der tegnekurser, som os 16-årige kan tage?

2. Når vi nu snakker om videreuddannelse, hvad skal jeg så satse på? Er gymnasiet nødvendigt, for at arbejde med tegneserier?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger
Cav

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 15:39    Emne: Besvar, med citat

Hej Mark!
Det er fedt at høre at du er så ambitiøs, og at du har gang i så mange projekter. Bare at du sørger for ikke at gabe over for meget. Det ville være synd hvis du endte med en masse halvfærdige projekter! Men det lyder til at du har fint styr på det! You GO Boy! Very Happy

Jeg skal nok lige skrive til eksem-Martin og rykke lidt for at han gør noget ved dine striber. Desværre kommer der vist til at gå et par måneder før næste "TegneserieMix" ryger på gaden, men om ikke andet kan det være at han kan ligge dine serier op online, så det ikke kun er på din egen side at de bliver set?
Prøv også selv at huske ham på det på eksem-comics' debatforum! Nogen gange er han lidt glemsom Wink ...

Håber du får mulighed for at besøge "Blæk-folket". Det lyder til at være en fin, lille forening- og så vidt jeg kan forstå trykker de også medlemmernes serier i en lille antologi engang imellem? Der er også folk på mange forskellige stadier i deres kunnen, og i forskellig alder (tror også der er et par andre 16-årige), så der skulle gerne være mulighed for at lærer en masse.

Nå, nu til dine spørgsmål:

1. Jeg ved at Simon Petersen har underviser folk i den aldersgruppe et eller andet sted. Men kan hverken huske hvor, hvornår eller hvordan. Prøv at spørge ham på eksem-comics' debat-forum...

2. Nu kommer jeg til at lyde som en kedelig forælder, det ved jeg godt. Men som sagt: Det er næsten umuligt at komme til at leve af at lave tegneserier her i landet. Langt de fleste (99%) serieskabere laver andet ved siden af, så det kan KUN anbefales at du ikke kaster alt andet på gulvet, og allerede som 16-årig forsøger at komme til at leve af det. Så på den måde kan jeg kun svare ja til dit spørgsmål : JA! Gymnasiet (eller handelsskolen, eller what ever) ER nødvendigt for at lave tegneserier! Ellers dør du nemlig enten af sult, eller ender med et eller andet skodarbejde der tager alt din tid, og så får du slet ikke plads til at lave tegneserier! SÅ: Lig nogen andre planer for din fremtid, ved siden af det med tegneserierne. Hvem ved, måske hænger de dig langt ud af halsen om et par år, og så ville det jo være rart at have noget andet at falde tilbage på ik'Wink ...

GRTZ!
-Cav-
Tilbage til toppen
Gæst

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 16:45    Emne: Besvar, med citat

Mark Tholander skrev:

1. Findes der tegnekurser, som os 16-årige kan tage?

2. Når vi nu snakker om videreuddannelse, hvad skal jeg så satse på? Er gymnasiet nødvendigt, for at arbejde med tegneserier?

Angående tegneseriekurser så prøv at skriv til Lars Horneman på horneman@illustration.dk
Horn har undervist i serietegning i årevis på Billedskolen i København.

Desuden har Cav ret i at det er smart at have noget uddannelse at falde tilbage på. Bare for en sikkerheds skyld. Wink
Tilbage til toppen
T. Thorhauge

Indmeldt: 12. sep 2002
Geografisk sted: Rackham HQ, Copenhagen

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 17:29    Emne: Besvar, med citat

Cav skrev:
Det betyder ikke så meget hvordan du tegner, men mere hvad du tegner.

What the fuck?
Tilbage til toppen
Haverholm

Indmeldt: 07. nov 2002
Geografisk sted: Fr.berg

IndlægSkrevet: Tirs, 26. oktober, 2004 - 18:06    Emne: Besvar, med citat

Cav skrev:
Det betyder ikke så meget hvordan du tegner, men mere hvad du tegner.
Nemt for dig at sige, Cav Wink
Tilbage til toppen
Cav

IndlægSkrevet: Ons, 27. oktober, 2004 - 11:54    Emne: Ikke 'hvordan', men 'hvad'... Besvar, med citat

Thorhauge skrev:
Citat:
What the fuck?

Jamen seriøst! Jeg synes faktisk ikke at det er nødvendigt at være en blændende tegner for at lave gode tegneserier. I mine øjne er det langt vigtigere at være en solid fortæller. Det er det jeg mener, når jeg siger at det er vigtigere at ligge vægt på hvad du tegner.
Det eneste eksempel jeg lige kan komme på, er den der meta-serie i Scott McClouds' "Understanding Comics". Den med ham der låner penge af sig selv i fremtiden Very Happy . Det er jo en serie hvor alle figurerne er pindemænd, men til gengæld er den rigtigt fint fortalt.

Og der er sikkert andre eksempler som bedre understreger hvad jeg mener, men jeg kan altså ikke lige komme på nogen Wink ...

Men, ja, håber i forstår hvad jeg mener?
Tilbage til toppen
Cav

IndlægSkrevet: Ons, 27. oktober, 2004 - 11:56    Emne: Besvar, med citat

....For ikke at nævne alle de serier der er lavet af dygtige tegnere, men som bare er *gaaaaab* RøvKedelige....

Wink
Tilbage til toppen
T. Thorhauge

Geografisk sted: Rackham HQ, Copenhagen

IndlægSkrevet: Ons, 27. oktober, 2004 - 16:23    Emne: Re: Ikke 'hvordan', men 'hvad'... Besvar, med citat

I min optik er der stoooor forskel på at trække på skuldrene af en "blændende dygtig tegner" og at sige at tegnestil er mindre vigtig. Som jeg læser dig, mener du at tegnere, som måske enten tegner 'lækkert', 'virtuost' eller 'blæret', eller bare har et stort teknisk overblik over fx perspektiv, anatomi, skyggeeffekter, skraveringer eller whatever, nogle gange ikke er specielt spændende i tegneseriesammenhæng. Hvis det er det, du mener, er jeg umiddelbart ret enig.

Men derfra, og så til at sige at tegnestil ikke er vigtig... Jeg mener ikke at man kan overvurdere tegningens betydning i en tegneserie. Du nævner Matt Feazells minitegneserie, gengivet her:

Jamen, den minimalistisk-stilistiske tilgang er da essentiel for dén tegneserie! Det er da bare så smaddergodt set, at pindemænd effektivt formidler (meta)pointen; en superb lille tegneserie, intet mindre! Hvem kan finde på at klage over tegningerne i en tegneserie, der er 100% vellykket? At klage over at Feazell ikke tegner ligesom Leonardo da Vinci, vil i sammenhængen være det samme som at gå til rockkoncert, og så brokke sig over at bandet ikke spiller jazz. Det er ikke det, det går ud på, Leonardo-stil ville (for nu at citere en forhåbentligt snarligt afgående præsident) være 'mixed messages'.

Tegnestil, måden at bruge billedet, tegningen og tegnestilen på kan ikke undervurderes. Sjusk, skødesløshed, mangel på forståelse på tegningernes funktion ødelægger tegneserier. Dermed mener jeg - qua ovenstående - naturligvis ikke at tegneserier, der fx benytter sig af et sjusket og skødesløst udtryk er dårlige. Kun hvis det er dårligt eller slapt anvendt.
Tilbage til toppen
Matthias Wivel

Geografisk sted: Metabunkeren

IndlægSkrevet: Ons, 27. oktober, 2004 - 16:52    Emne: For more info... Besvar, med citat

Læs mere her.

Det er iøvrigt ham her, der har tegnet ovenstående serie:

Tilbage til toppen
Haverholm

Indmeldt: 07. nov 2002
Geografisk sted: Fr.berg

IndlægSkrevet: Ons, 27. oktober, 2004 - 17:01    Emne: Besvar, med citat

Cav skrev:
....For ikke at nævne alle de serier der er lavet af dygtige tegnere, men som bare er *gaaaaab* RøvKedelige.... Wink

Hvis tegneserien er kedelig kan tegneren ikke ha været dygtig nok.

*kaster sig i dækning for flyvende mad og tegneserier*
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Forum Rackhamum - www.rackham.dk Forum Indeks -> DE BEDSTE Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Næste
Side 1 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum