tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum


Her kan du læse lidt om, hvad der får folk til at bruge en masse dyrebar tid på at beskæftige sig med en nærmest glemt kulturfænomen - og tilmed satse deres finansielle helbred på det.


DE FINE ORD
Rackham er et dansk tegneserietidsskrift, der søger en seriøs, kritisk, indsigtsfuld, dybdegående og tankevækkende tilgang til tegneserien og bladtegnerkunsten som medie, kulturelt fænomen, underholdnings- og kunstform.

 

FORMEN
Rackham blev udgivet som trykt tidsskrift mellem 2000-2005, og som webtidsskrift fra 2002-2007. Rackham er pr. januar 2007 lukket, men holdet bag fortsætter arbejdet i Metabunkeren.

 

Rackham.dk er naturligvis stadig tilgængelig som resource og der er ganske fri adgang til de hundredevis af artikler, interviews, anmeldelser, mv. sitet indeholder. Sitet er struktureret efter forskellige 'artikeltyper'. Via en række 'temaklynger' er det imidlertid muligt også at udforske det gennem en række af de temaer, der har været bragt i den trykte version, såvel som webekslusive ditto.

HISTORISK
Rackham tog sin begyndelse i 1998, da det danske seriemarked havde vansmægtet i flere år uden noget fast tegneserietidsskrift. Intiativtager Matthias Wivel besluttede sig til at smide sine to tegneseriecents ud til offentligheden og fik smækket nogle opslag op forskellige steder i hovedstaden, samtidig med at en flyer blev sendt i omløb. Disse opfordrede alle interesserede til at bidrage til det nært forestående, fantastiske nye tegneseriefanzine, Rackham - naturligvis opkaldt efter en vis Tintinfigur.

 

Det eneste indløbende bidrag den første lange tid kom fra en vis Thomas Thorhauge, der havde skrevet en analyse af Scott McClouds standardværk, Understanding Comics (1993). Begejstret fortsatte Wivel sine forsøg på at realisere projektet, men det var lettere sagt end gjort.

 

I mellemtiden blev Rackham overhalet inden om af det mildest talt mere professionelt tilrettelagte og oven i købet uhyggeligt regelmæssigt udkommende serietidsskrift Strip!, der den dag i dag leverer tegneseriekritik og nyheder over en bred kam. Andre havde øjensynligt haft samme tilbøjeligheder i kulørt retning som Wivel.

 

På et tidspunkt blev der koblet en layouter, David Rønne, på projektet og der blev taget kontakt til en trykker. Rønne havde imidlertid ret meget andet at tage sig til, så selvom Wivel og bladets grå eminence Kurt Davidsen blev ved med at levere nyt materiale, lod det endelige resultat vente på sig.

 

Da det endelig skete, skrev vi pludselig april 2000. Det havde været et langt, sejt træk og fantombladet Rackham var efterhånden blev en løbende joke blandt famillie, venner og andet godtfolk med tilknytning til redaktionsmedlemmerne, men nu var det her! Rackham #1 med en række velkendte britiske serieskabere som sit tema.

 

Siden gik det slag i slag - der udkom 5 numre i den normale serie med hver sit tema, indeholdende bidrag af en række prominente skribenter. Der blev afholdt en stor dansk tegneserieudstilling, BLÆK, med tilhørende tegneserieantologi i Paris, sommeren 2003. Fra og med Rackham nummer 4 har den eminente Frederik Storm stået for den visuelle udformning. Hans arbejde blev i 2006 belønnet ved udvalg blandt Årets boghåndværk. Dertil kommer at denne webside i 2001-2002 blev designet af den underkendte maestro Loka? Til sitet hørte det nu lukkede diskussionsforum, der har været en central bestanddel af Rackhams kritiske virke og har skaffet projektet venner såvel som fjender. T. Thorhauge skrev dansk tegneseriehistorie med sit debutalbum Det der går forud (2000), der udkom på fransk i 2002, og sin tegneseriejournalistik for Ekstra-Bladet i 2006, mens Davidsen har trukket sig tilbage og nu sidder inkognito og trækker i trådene et sted i udlandet.

I slutningen 2004 lykkedes det endvidere efter mange strabadser og et produktionsforløb hjemsøgt af uheld at publicere det længede forsinkede Rackham #6, der undervejs muterede op til flere gange og endte med at blive en 240-siders bog med titlen Forandringstegn - De nye tegneserier, udgivet af forlaget politisk revy. Bogen introducerer tidens bedste tegneserier i al deres kunstneriske, tematiske og udtryksmæssige alsidighed og generelle pragt, med fokus stillet på 6 af dens fornemste kunstnere: David B., Ben Kathcor, Anke Feuchtenberger, Martin tom Dieck, Jim Woodring og Dylan Horrocks. Gennem grundige interviews og udsøgte, korte tegneserier - oversat til dansk og specielt tilrettelagt til bogen - søges hver af disse unikke kunsteriske temperament indkredset og præsenteret for et kræsent dansk publikum.

Og i 2006 udkom den store danske tegneserieantologi BLÆK, indeholdende arbejder af 28 danske tegnere og billedkunstnere. Bogen, som blev udgivet af Politikens forlag, kom til verden under stort postyr. Tegneren af den klassiske danske stribe Egoland, Ivar Gjørup, fik sit bidrag til antologien afvist, fordi redaktionen vurderede det ikke var godt nok, og beskyldte derfor redaktionen for politisk censur. Dette skyldtes, at hans tegning var et indlæg i sagen om de 12 Muhammedtegninger, Jyllands-Posten publicerede i September 2005 og som satte både Danmark og store dele af resten af verden på den anden ende. På dette grundlag havnede både Gjørup og Rackhams redaktører i de landsdækkende medier. De endte med at være enige om at være uenige, Rackham offentliggjorde Gjørups afviste bidrag her på sitet og redaktør Matthias Wivel tog sig en snak med Gjørup om Muhammedkrisen og hvad der deraf fulgte. Denne samtale blev ogsåtrykt i Egoland 18.

Ansporet af kritikken fra Gjørup opstod der sideløbende en kritik fra visse kanter i miljøet omkring finansieringen af BLÆK og den manglende aflønning af de deltagende kunstnere. Rackhams redaktion erkendte, at der var blevet begået fejl i forbindelse med transparensen i processen og afsagde sig det honorar de var blevet tildelt og som de havde forestillet sig skulle dække det underskud Forandringstegn havde givet fordi den måtte trykkes om. Honoraret blev fordelt mellem kunstnerne.

Over sommeren besluttede Rackham-redaktionen sig for at lukke og slukke. Efter hvad der måske havde været vores bedste år, med udgivelsen af BLÆK og den ledsagende danske tegneserieudstilling i København som den centrale begivenhed, og med to af de journalistiske indsatser redaktionen selv har været mest stolte af: den daglige dækning af krisen om Muhammedtegningerne, inklusive vore egne partsindlæg, og vor reportage fra den store tegneseriefestival i Angoulême, januar 2006, var det tid til at sige stop. 2006 var et forrygende tegneserieår i store dele af udlandet, og ikke mindst i Danmark, hvor det næsten havde karakter af et tøbrud. Masser af nye kvalitetsudgivelser, nye ambitiøse forlæggere, en succesrig tegneseriefestival og meget andet er med til at tegne billedet af det spændende dansk tegneserielandskab, der har ændret sig umådeligt meget siden Rackham påbegyndte sin virksomhed i 1998. Redaktionen er stolte over at have været med under denne udvikling.

I erkendelse af, at det er svært at holde kæft, og at alt - trods forandringstegnene - langt fra er perfekt, fortsætter folkene bag imidlertid tegneseriekritikken fra den nyoprettede, mere bredt orienterede platform Metabunkeren. Det er The Next Shit, så hop derover.

 

BIDRAGYDERE TIL RACKHAM:

DONALD AULT
Ph. D fra University of Chicago. Professor i engelsk på University of Florida. Har, udover at have publiceret flere bøger om kunstneren/digteren William Blake, siden 1971 undervist i tegneserier og leveret omfattende bidrag til The Carl Barks Library, samt en lang række tegneserierelaterede publikationer. Producer på videofilmen The Duck Man: An Interview with Carl Barks (1996) og stifter af webtidsskriftet om tegneserier ImageText. I dansk sammenhæng er han bidragyder til Comics and Culture antologi (København, 2000). Arbejder i øjeblikket på en omfattende bog om Carl Barks. Hans hjemmeside kan besøges her.

 

BENNI BØDKER
BB er cand. mag. i dansk fra RUC og ansat hos Gyldendal. Han er del af redaktionen bag Strip! og har skrevet om tegneserier og litteratur i en lang række medier.

 

KURT DAVIDSEN
Bagmand og generel grå eminece for foretagendet.

 

KARSTEN FLEDELIUS
(f. 1940). Cand mag. i historie og serbokroatisk fra Københavns Universitet. Lektor samme sted ved insitut for Film- og medievidenskab. Forsker i audiovisuelle medier i sociologisk perspektiv med geografisk specialeområde indenfor Østeuropa/Balkan. En lang række publikationer er bla. blevet til på den konto - senest Vanviddets vidner (m. Birthe Weiss - Gyldendal, København, 1997).

 

DENNIS HOLMBERG
Er dedikeret tegneseriefan og -entusiast.

 

WILLIAM van HORN
(f. 1939) Har været professionel serieskaber siden 1988 og er en af tidens fremmeste Anders Andtegnere med op mod tusind siders ænder bag sig som tegner, såvel som forfatter. Nok det nærmeste man kommer på mesterens ånd i dagens andehæfter.

 

BO GREEN JENSEN
(f. 1955) er forfatter og filmanmelder på Weekendavisen Berlingske. Han har skrevet om tegneserier i bl.a. Det store eventyr (1990) og Det første landskab - Myter, helte og kunsteventyr (1999).

 

PER KIRKEBY
(f. 1942) er maler og billedhugger og som sådan repræsenteret på museer i hele Europa, såvel som i USA. Har skrevet en lang række essays om billedkunst, deriblandt den om Prins Valiant i Rackham #3.

 

SØREN KJELLBERG

Ønsker at være anonym.

 

STEFFEN KRONBORG
(f. 1949) Har været aktiv i tegneseriemiljøet i mange år og har skrevet utallige artikler om tegneserier til diverse tegneserietidskrfiter, samt Bogens verden. Er derudover forfatter bag en række bøger om tegneserier, bla. Om Tardi, Hugo Pratt og Carl Barks. Skriver i øjeblikket for Carlsens tegneserieavis på www.carlsen.dk.

 

HÅKAN LINDGREN

(f. 1968) Serieskaber og skribent. Bestyrer webtidsskriftet Agamemnon og har bl. a. bidraget til L'Associations Comix 2000.

PETER LINTRUP

Peter Lintrup (f. 1975) Kommer tættere og tættere på at blive færdig med sit engelskstudie og deraf følgende usikker fremtid. Drømmer om en stilling som kalif istedet for kaliffen.

LOKA?
(f. 1971) Den danske designundergrunds best kept secret og bagmanden bag denne webside, såvel som Rackhams logo.

 

MICHAEL G. MADSEN
(f. 1965) Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 1992 og har siden arbejdet med skriftlige medier inden for så forskellige stofområder som transport, fødevarer, film og tegneserier. Under sidstnævnte har han bl.a. leveret artikler og anmeldelser til Billedstorm, Strip! og nu også Rackham. Er i øvrigt netop startet med at læse Film- og medievidenskab på Åbent Universitet i København.

 

ANNE MAGNUSSEN
Cand. Mag. i Spansk filologi og Ph. D. i Romanske sprog med afhandlingen Spanish Comics - Semiotics and Society fra Københavns Universitet. Var medorganisator (sammen med Hans Christian Christiansen) for tegneseriekonferencen Comics and Culture, Københavns Universitet 1998 og har, sammen med Christiansen, redigeret tegneserieforskningsantologien af samme navn, samt Mediekultur 30, der satte fokus på tegneserieforskning. Dagligt tilknyttet Syddansk universitet som lektor.

 

PAW MATHIASEN
(f. 1966) Redaktør af tidsskriftet Strip!, formand for Forlaget Fahrenheit, medvært på musikprogrammet Morph på Københavns Universitetsradio, fhv. kartograf på Kort & Matrikelstyrelsen med speciale i ajourføring af Danmarks digitale grundkort, nu bums, levemand og vælger.

 

JULIE PALUDAN-MÜLLER
(f. 1975) Litteraturstuderende på Københavns Universitet. Har anmeldt for Rackham siden efteråret 2003 og har de seneste år været tilknyttet forlaget Carlsen i forbindelse med den danske udgivelse af Marjane Satrapis Persepolis, som hun har oversat.

STEFFEN P. MAARUP
Kan godt lide ord og billeder og fordeler sin tid ligeligt imellem dem, ikke mindst som forlæggeren bag det lille kvalitetsforlag Aben Maler.
Stud. mag. i engelsk og kunsthistorie.

POUL PETERSEN
Har en mangeårig baggrund som mover & shaker på den danske tegneseriescene bag sig - både som serieskaber og kritiker. Er i øjeblikket en af hovedmændende bag tegneserietidsskriftet Strip!
og arbejder iøvrigt som grafiker.

 

FREDERIK PIO
Bidrog til Rackham #2 med det bemækelsesværdige debatindlæg, "Tegneserien som kulturobjekt".

 

NIELS ROLAND
(f. 1958) Tegnserieskaber med en lang række serier under bæltet, deriblandt Danmark Besat, Gunnar og striben Dana Blues i Morgenavisen Jyllands-posten. Tegner pt. striben Kloge hoveder i Weekendavisens idé-tillæg.

 

DAVID RØNNE
Rackhams første grafiker. Sidder nu i et reklameburau og koordinerer en lang række indbringende konti. Hans hjemmeside kan checkes på www.kopernicuz.dk.

 

FREDERIK STORM
Rackhams gale grafiker, der tilføjede det hele nyt liv med det allerede legendariske Rackham #4 og fik Forandringstegn nomineret for Boghåndværksprisen 2005. Medstifter af firmaet saakaldt design.

 

FREDERIK STJERNFELT
(f. 1957) er Mag. art. & Ph.D i nordisk litteratur fra Københavns Universitet. Lektor samme sted på Institut for litteraturvidenskab. Forsker i humanistisk videnskabsteori og dansk litteratur med en omfattende publikationsliste. Siden 1993 i redaktionen på Kritik, hvor han i øvrigt før har skrevet om Barks. Desuden fast skribent på Weekendavisen.

 

MORTEN SØNDERGÅRD
Dansk specialist i amerikanske superhelteserier og professionel seriepusher i serieforretningen Fantask. Har i en længere årrække været tilknyttet Interpresse - nu Serieforlaget - som oversætter og tilrettelægger af danske udgaver af amerikanske superhelteserier.

 

TUE SØTTRUP
(f. 1974) Rackham.dks techhoved har droppet sine studier i Film- og medividenskab for at hellige sig såvel sit produktionsselskab Arcana film, som sin tilværelse som lønslave for The Man.

 

ERIK SVANE
Er en dansk-amerikaner, som skriver regelmæssigt for Strip! Han har været historielærer i Paris, franskunderviser i Lafayette, filmskuespiller i Rio de Janeiro, og pizza delivery man i Baton Rouge (not necessarily in that order). For tiden er han freelancejournalist i Frankrig og prøver at sælge sine egne manuskripter, både til tegneserier og til film.

 

FREDRIK STRÖMBERG
Talsmand for Svenska Seriefrämjandet, redaktør for Bild & Bubbla, forfatter til bøgerne100 oumbärliga seriealbum, Serienegern og The Devil in Comics; skribent på dagbladet Arbetet med mere.

 

HENRY SØRENSEN
(f. 1972) Anmelder og pensioneret tegneserieskaber. Har bidraget til en række numre af tegneserieantologien Fahrenheit, før den egentlige debut i 1999 med albummet Grænseland. Siden 1998 har Henry Sørensen anmeldt film, litteratur og tegneserier for bl.a. Nat&Dag, Strip! og Rackham.

 

T. THORHAUGE
(f. 1973) er medredaktør af Rackham. Men hvad vigtigere er, debuterede han i 2000 som serieskaber med det meget anmelderroste album Det der går forud (Fahrenheit 2000), som også er udkommet i Frankrig på forlaget Rackham (no relation, honest!). Har også bidraget til vor estimerede konkurrent, Strip! Forsøger i øvrigt at studere Film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

 

SØREN VINTERBERG
(f. 1944) Mag. art. og journalist ved Politiken. Har gennem årene været en af landets fremmeste tegneseriekritikere og har også været involveret i tilrettelæggelsen af en række kvalitetstegneseriealbums.

 

MATTHIAS WIVEL
(f. 1975) Er udgiver af og ansvarshavende redaktør på Rackham. Opnåede i 2004 sin MA-grad i kunsthistorie fra Columbia University i New York og studerer nu som Ph. D. ved University of Cambridge. Har bidraget med artikler om sine forskellige passioner i Weekendavisen, Informations i2 og The Comics Journal, samt kurateret den danske tegneserieudstilling BLÆK i det danske hus i Paris.

JACOB ØRSTED

(f. 1972) Cand. mag. i dansk fra RUC. Redaktør på litteraturtidsskriftet Zoe i 1996-1997. Siden 1998 har han arbejdet som manusforfatter, bl.a. til en række af Søren Mosdals tegneserieudgivelser i Frankrig (Feuerwerk, Hundegott). Jacob har også bidraget med en række grafiske bidrag til fanzinet Smittekilde i perioden 1999-2003. Han er desuden eviggyldigt medlem af den dansk/engelske elektroniske breakbeatduo Chicken & Banana.

 



© Jim Woodring


© 2007 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2007 the respective artists and authors. All rights reserved.