
GODDAMN THAT DJ
MADE MY DAY!
For
et par uger siden brød ukendte gerningsmænd ind i Run DMCs DJ
Jason Mizzell, alias Jam Master Jays studie i Jamaica, Queens, og
skød ham på klods hold. Koldt, overlagt mord.
Jays
tragiske bortgang er for undertegnede en påmindelse om en fjern
virkeligheds nærvær. En virkelighed en stor del af den amerikanske
befolkning lever og som, selv for tilsyneladende fredelige og
velbeslåede mennesker som Jay, kan resultere i pludselig død ved
blyforgiftning.
Dette
er uendeligt mere tragisk end f. eks. Jack Kirbys eller
Carl Barks' død, men da der netop for undertegnede kun er
tale om en virkelighed dagligt filtreret hhv. gennem tryksværtens
og B&W-højtalernes
distanceblændere, er følelsen, i mangel af bedre, at ligne
med disse. Et menneske, der har rørt og rokket ved ikke
bare ens barndom, men tilværelse som sådan, er pludselig
væk.
Ligesom
de havde gjort det i USA, ramte Run DMC, da de droppede deres
første single It's Like That bw/Sucker MCs (1983),
i Danmark den rebelske og rådvildt udsigtsløse nerve i en stor
del af en generation, der ledte efter et udtryk, der kunne bekræfte
os i det oprør vi, som alle unge, havde brug for at artikulere -
ikke mod autoriteterne eller noget andet håndgribeligt af den art,
men bare som sådan. I tilbageblik forstår man pludselig den
virkning Rullestenene havde på De Gamles generation.
Men
ikke nok med det, Run DMC tilførte det hårde udtryk en
ansvarsfølelse og basal livsglæde - de af Jay orkestrerede, dumpt
pumpende trommer, rockspaden og de vitalt fremførte frem-og-tilbage
rutiner mellem DJ Run og DMC udtrykte tingene, som de var, på
sådan en helt igennem ubanal no-nonsense måde - livet er Tricky,
men It's-like-that, and-that's-the-way-it-is!
RIP
Matthias Wivel
|
|


© Humanos SA
|