
TÆND
FOR HÅBEMASKINEN OG KRIDT STØVLERNE!
Rackhams
to-mands mafia forsøger, som man kan læse andetsteds
her på sitet, over sommeren at ekspandere vores oplysnings-
og formidlingsbusiness til sydligere himmelstrøg
- nærmere bestemt Frankrig: et af den europæiske
tegneseries hovedlande.
Med udstillingen
'BLÆK' og antologien af samme navn, er det hensigten
at vise et fransk publikum, hvor alsidig og kunstnerisk
interessant den danske tegneserie er i dag, trods mediets
noget problematiske situation herhjemme.
Det er min overbevisning,
at den danske tegneserie, som den ser ud nu har meget at
byde på, en overbevisning arbejdet på Rackham
#4 og nu det franske
projekt kun har skærpet.
Udover en håndfuld
klassikere, der står sig ganske glimrende i et internationalt
perspektiv, har den danske tegneserie tydeligvis et stort
og endnu kun delvist realiseret potentiale.
Den danske avisstribe
hører, qua især Egoland,
Strid
og Homo Metropolis, til i toppen af genren set
fra et internationalt perspektiv - og det er opmuntrende
at se, at disse serier i overvejende grad opnår den
anerkendelse de fortjener - fra såvel officielt som
populært hold.
Gjørup og
Werdelin holder med imponerende konsistens i dag det høje
niveau, der har gjort deres striber til klassikere indenfor
mediet i Danmark, mens næste generation stadig lader
vente på sig. Strid er der og er stadig vital, men
har annonceret,
at han snarligt vil hellige sig andre projekter, hvilket
sandsynligvis er i overensstemmelse med hans kunsteriske
temperament og derfor kun kan imødeses med optimisme.
Hvem der i fremtiden skal sikre avisstribens fornemme position
i Danmark vil vise sig - de nye stjerner er med sikkerhed
derude et sted.
Derudover leverer
flere af de serieskabere, der debuterede i 70erne, ganske
som det er tilfældet flere steder i udlandet, i dag
deres karrierers mest interessante arbejde og vil forhåbentlig
i fremtiden være i stand til at overgå sig selv.
Med deres lydefri
iscenesættelse af komplekse og fint nuancerede fortolkninger
af de nordiske gudemyter har de seneste albums i Peter Madsens
og Henning Kures Valhalla-serie opnået en syntese
mellem den klassiske eventyrfortælling og en filologisk
ambition, der er sjælden indenfor mediet. Man kan
begræde, at dette er sket på bekostning af humoren
og friskheden af de tidlige albums, men først og
sidst vidner det om en væsentlig og nødvendig
kunsterisk modning. Da serien indenfor en overskuelig fremtid
når sit endepunkt, skal det blive spændende
at se, hvad Madsen vil udrette på egen hånd
med mere enkeltstående albums, som fx. den snarligt
færdige Historien on en Mor. Den af kritikken
undervurderede Menneskesønnen er under alle
omstændigheder vidnesbyrd om, at han har opnået
en evident sikkerhed i et udtryk, der er hans eget.
Peter Kiellands
Jernpotte-trilogi, hvoraf tredje bind stadig er under
udarbejdelse, er et til tider idiosynkratisk, men imponerende
storværk af sjælden dybde, som desværre
pga. sin production value (albumformat, farver, mv.)
ikke tilnærmelsesvis har opnået den udbredelse
den fortjener. Denne series problem afhjælpes ikke
ligefrem af, at tredje del - når den engang er færdig
- vil udkomme på et marked, hvor de første
to dele kun vil være tilgængelige antikvarisk.
Man kan, hvis man har optimismen i orden, håbe på,
at markedssituationen i mellemtiden vil ændre sig
tilpas meget til at en samlet udgave af alle tre bind realistisk
kan produceres. Et noget usikkert, men ikke helt utopisk
håb.
Mårdøn
Smet har netop leveret sin nok bedste tegneserie nogensinde
til BLÆK-antologien: en 10-siders
Stig & Martha, der til fulde opnår
den symbiose mellem grafisk virtuositet, refleksion og poesi,
der alle dage har gjort denne serie til Smets væsentligste
arbejde. Man kan på den baggrund fortrøstningsfuldt
håbe, at han i fremtiden med endnu større kraft
vil forløse den unikke kombination af kontrol og
vildskab, hans tegneserier siden starten har båret
præg af, i værker hvor refleksionen og impulsiviteten
går hånd i hånd.
Et påfaldende
træk ved en stor del af de danske tegneserier i dag
er det høje håndværksmæssige niveau.
Hvis man tager Gjørups stramt svunge linier, Smets
perfektionistiske leg med stregens semantik, Madsens faste
greb om fortællingen, eller Ole Comoll Christensens,
Jan Solheims, Søren Mosdals og flere andre yngre
serieskaberes betydelige tekniske formåen i
betragtning, er det tydeligt, at den danske tegneserie på
dette punkt står stærkere end vores nordiske
naboers. Men når det kommer til helhedsudtrykket,
synes der stadig at være et stykke vej at gå.
'Avantgardeholdets
mainstreamtegner' - eller 'Mainstreamholdets avantgardetegner',
om man vil (se Rackham #4
for disse og andre terminologiske tosserier) - Ole Comoll
vedbliver med at overraske med sine altid overlegent gestaltede,
kamæleonagtigt foranderlige, men konstant morsomme
korte serier, hvilket tyder på en stadig vitalitet,
der sandsynligvis med tiden af sig selv vil sikre os de
værker af mere blivende værdi, vi stadig venter
på.
Jan Solheim, hvis
Magnum Opus Lava stadig er i Limbo, har i lang tid
været blandt de mest blændende tegnere indenfor
gesjæften, og fortsætter i dag med at signere
serier af høj humoristisk og grafisk kvalitet, men
har endnu ikke leveret det poetiske hovedværk (Lava
eller ej), hans temperament vidner om han har i sig.
Foreløbig venter vi på tredje del af den selvbiografiske
Navelfluff, der i hvert fald tegnemæssigt lader
til at blive noget af det hidtil mest imponerende fra mandens
hånd.
Søren Mosdal,
der ligeledes har sin tegneteknik i orden, har tilført
dansk tegneserie et skarpt, insisterende pift af det underbevidste
og forstyrrende, men synes stadig at søge
efter en form, der til fulde kan bringe hans særlige
temperament til forløsning. Det er imidlertid godt
at se, at hans serier i øjeblikket tiltager i styrke
for hver udgivelse - hans nye omkalfatring af sin gamle
historie Hundegott er et klart højdepunkt
i hans produktion og lover godt for fremtiden.
Disse repræsentanter
for den danske udgave af den nouvelle tendance, der
i en række europæiske lande, såvel som
i USA, har bidraget til at mediet i 90erne har udviklet
sig mod en imponerende alsidighed og kunstnerisk kvalitet,
har i løbet af de seneste år fået selskab
af en række særdeles lovende yngre serieskabere.
Blandt dem finder
man T. Thorhauge, hvis Det der går forud hører
til de mest overbevisende debuter i nyere tid. Trods sin
noget famlende og til tider lidt forcerede livtag med tilværelsens
store spørgsmål, er det en tegneserie, der
et langt stykke ad vejen er netop dette livtag værdig.
Siden udgivelsen har han desværre ligget noget underdrejet
- bl. a. pga. nærværende formidlingsforetagende
- og har derfor koncentreret sig om produktionen af en række
kortere tegneserieessays (i Rackham
#2, 4, 5, BLÆK-antologien
og Strip!). Disse fermt orkestrerede og veloplagte
serier vidner om et talent i rivende udvikling og borger
godt for det meget ambitiøse Opus 2, der stadig er
på skitseplanet.
Simon Bukhave -
der sidder på tidens klart mest progressive tegnestue,
Fort Kox, sammen med Mosdal - debuterede sidste år
med albummet Ghost, der med klar kontinuitet fra
ovenstående serieskabere, viste ham som et betydeligt
håndværksmæssigt talent, hvis arbejde
lover meget. Den eventrylige åre og det talentet for
det uhyggelige, Ghost trækker på, vil
forhåbentlig med tiden vokse og indgå i rigere
tematiske sammenhænge.
Mens vi håber
på en udvikling af markedet i mere gunstig retning,
er der således meget at udrette for tegneserieskaberne
selv. Det er evident, at en afgørende faktor i denne
udvikling er kvaliteten af det udgivne, ikke mindst når
det gælder hjemligt producerede serier. Værkerne
viser, at talentet er der og at en større optimisme
og ambition fra serieskabernes side kan betyde en afgørende
forskel.
Kridt støvlerne
folkens - i er The Bomb!
Matthias Wivel
22/05/03
|
|


© Humanos SA
|