
DEN SIDSTE IDIOT?
TILBAGEBLIK. Ak,
da undertegnede i midten af 1990erne besluttede at prøve
at frembringe et tegneseriealbum, som i hvert fald i
intention skulle blive et værk, der - ikke alt for pinagtigt
- kunne blive et gyldigt led i den kæde, som er Det Danske
Tegneseriealbums historie, tænkte jeg ved mig selv at jeg
måske - og sandsynligvis - ville blive den sidste, der ville
binde an med noget sådant.
Hvem ville dog
ellers være dum og masochistisk nok til at sidde oppe om
natten og tegne & skrive, uden løn, uden udsigt til forlagskontrakt,
uden udsigt til anerkendelse, endsige opmærksomhed, for
ikke at nævne læsere? Hvem vil være dum nok til at
se sig i spejlet og sige: "O.K., du har evner. Du
har også ideer. Du har noget på hjerte. Du
har disciplin. Du vil berige dine medmennesker med
din kreativitet.", for derefter at sige: "Fanme ja!
Jeg laver sgu en tegneserie!"?
I en tid hvor
de levende billeder totalt dominerer feltet med fortællende
medier, med computeren og dens lokkende animations- og 3D-software
som den helt store, forståeligt iøjnefaldende fristelse
- hvem kunne dog være så dum at bruge sine evner på et så
gammeldags medie som tegneserien, som (tilsyneladende) har
sin storhedstid liggende langt bag sig?
Jeg var grangiveligt
overbevist om, at jeg måtte være den sidste idiot.
MEN HOV? Jeg har
dog en snigende mistanke om at tegneserieskabere i leddet
før mig måske også har været plaget af denne forestilling.
Og måske har dem i leddet før igen haft lignende overvejelser.
Som på irrationel og overraskende vis blev afkræftet?!
For et par år siden
blev jeg i en tegneseriebutik gjort opmærksom på at mængden
af fotokopierede tegneseriehæfter pludselig var vokset (efter
angiveligt at skulle have været helt borte) - med andre
ord virkede den såkaldte 'undergrund' pludselig levende.
Spørgsmålet var naturligvis om talentmassen i undergrunden
- og ikke mindst ambitionerne - rakte til det overbevisende
spring ind i den fuldgyldigt professionelle tegneseriesfære
(hvad den så end består i).
Det så - til min
store forbløffelse & relative glæde - tilsyneladende sådan
ud, og det gør det stadig. Flere individer, fra vidt forskellige
kanter, er ved at træde i karakter, med vidt forskellige
projekter. Nogle fumler en smule; der er måske ikke så megen
støtte at finde, som de kunne ønske - men energien og viljen
er der.
IDIOTERNE: Blandt
de af de aspirerende serieskabere som med autoritet er trådt
i løfterig karakter med sikre og overbevisende professionelle
udtryk, finder man Allan Haverholm, Simon Bukhave, Tobias
Enevoldsen, Asbjørn Skou og Cav Bøgelund. Hele fem talenter,
der er dukket op i et overskueligt tidsrum. De står indbyrdes
i lidt forskellige positioner - Simon Bukhave har debuteret
med den imponerende formfuldendte Ghost
(Debaser, 2002) og blev i øvrigt udvalgt som idémand og
art director på videoen til Kashmirs sang 'Rocket Brother',
en sort/hvid tegnefilm! Tobias Enevoldsen, der som første
dansker har gennemgået det fulde, 2-årige program på The
Joe Kubert School of Cartoon and Graphic Art (sammen med
Jonas Madsen, hvis debut vi stadig venter på), har markeret
sig som tegner på Kurt Dunder & Ko-serien "Frosne
skygger"(Eudor
Comics, 2002-03, med manuskript af Niels Roland), den,
man blandt andet husker for sine visuelle talebobler.
Cav Bøgelund, som
er ved at færdiggøre sin uddannelse på Viborg Animation
Workshop, står overfor at debutere (forhåbentligt meget
snart!) med den store og lovende
Necropolis (med manuskript af den utrættelige
joker, Simon Petersen), som på rekordtid har udviklet et
enkelt & distinkt grafisk udtryk. Den kun 19-årige Asbjørn
Skou har netop debuteret med den ligeså imponerende, lidt
længere (i sidetal) og yderst dystre I tusmørkets tid
(The Outfit,
2003). Der spilles med musklerne, ambitionerne er store,
og nogen gange kan man næsten blive bange for om disse,
øh, nytilkommende & dødsforagtende idioter ikke skaber lovligt
store forhindringer for sig selv, som Allan Haverholm måske
har gjort det med kæmpeprojektet Sortmund (Eget forlag,
2000-)? Haverholm er den i gruppen, der har været synlig
på scenen længst tid, han påbegyndte Sortmund, mens
han studerede på Designskolen i Kolding. Han har planlagt
at serien skal fylde hele 12 hæfter, af hvilke en god tredjedel
stadig lader sig vente på sig. Men som Henry Sørensen påpeger
her,
er det en tegneserie man gerne venter på.
MEN... HVORFOR?
Hvordan kan det dog være at disse talenter vælger at udtrykke
sig i et af Danmarks pt. mest utaknemmelige medier? Indlysende
fordi de elsker tegneseriemediet, hvilket fremgår åbenbart
af deres arbejder. Men hvorfor elsker de tegneseriemediet?
Det aner jeg jo
virkelig ikke. Men man kunne forestille sig, at muligheden
for helt selv at opbygge og bestemme over sit eget univers,
sin egen fortælling, sine egne billeder, er den store og
trods alt taknemmelige gulerod, der ikke lader sig styre
af kapital (for der er ingen!).
Oh, denne frihed!
Denne forbandede frihed!
NÆRMEST UNDERLIGT.
I midlertidig gemmer der sig også bag dem en skare af andre
lovende talenter. Eller omkring dem, skulle man måske snarere
sige. Den utrættelige Martin Christiansen arbejder stadig
som Danmarks 'undergrunds-nurser' nr. 1 med sit forlag Eksem
Comics og sit blad Tegneseriemix
- her har Cav Bøgelund og Simon Petersen længe været blandt
hovedattraktionerne. Også tegneserieforeningen Blæk!
rører aktivt på sig - her finder man den entreprenante HC
'Cool
Comics' Vang og den ret oversete Martin Flink, hvis
Utopia-udgivelser
vidner om stort grafisk overskud og en sjælden sikker sans
for udgivelsesudstyr. For ikke at forglemme fænomenet &
en-mands-politikrimifabrikken Johan
Nørgaard Petersen.
Det er svært at
spå (især om fremtiden), men om ikke andet ser det ud til
at det yngre danske tegneseriemiljø er klædt godt og flot
på til tiderne der kommer. GO, YOU IDIOTS!
T. Thorhauge, aldrende
serieskaber.
11/11/03
|
|


© Humanos SA
|