
KOMIKS.DK
Et skudsikkert
parameter for om en given branche er i fremgang, eller i
det mindste er i besiddelse af en vis form for overskud,
er, om den er i stand til at fejre sig selv. Filmfestivaler,
bogmesser og tegneseriekonventer verden over bliver til
for netop at understrege, at her går det godt, vi
er inde i en rivende udvikling og se bare, hvor mange der
tager del i vores entusiasme. Også på den hjemlige
front trækker nationens fremmeste forfattere, rockmusikere,
film- og teaterfolk i deres stiveste puds mindst én
gang om året for at give hinanden priser, se tilbage
på året der gik og måske kaste et forsigtigt
blik fremad.
Tegneseriefestivaler, som vi kender dem fra Angoulême
i Frankrig til San Diego i USA, har vi imidlertid ikke haft
nogen af herhjemme i mere end ti år. Da København
i 1996 var international kulturby blev der ganske vist taget
tilløb til et større arrangement - Copenhagen
Comics - men hele projektet kuldsejlede på grund af
tovtrækkerier om udstillingslokaler. Siden har ingen
herhjemme spekuleret i noget lignende, og skal man se helt
nøgternt på det, så har der jo heller
ikke været det store at fejre.
Nu har piben imidlertid fået en anden lyd. Efter
lang tids ståen i stampe har store danske forlag som
Carlsen og Egmont indenfor de seneste par år foretaget
en række satsninger, der har vist sig at bære
frugt. Med stort anlagte udgivelsesrækker af især
japanske tegneserier som Dragon Ball, One Piece og
Ranma ½ har man formået at indfange
en ny generation af tegneserielæsere, vel at mærke
en generation som alle troede tabt til trading cards
og spillekonsoller.
Samtidig har mindre forlag som Fahrenheit og G. Floy Studio
markeret sig stadigt stærkere med en række kvalitetsudgivelser,
der har formået at tilbageerobre de frafaldne voksne
tegneserieentusiaster, som har måttet vansmægte
i alt for mange år på grund af mangel på
vedkommende udgivelser. Nye danskproducerede initiativer
som
Free Comics, Duksedrengen
og Kurt
Dunder & Kompagni har måske ikke alle
fået den vind i sejlene, som deres respektive ophavsmænd
havde drømt om, men de vidner ikke desto mindre om
engagement, vovemod og ambitioner i det danske tegneseriemiljø.
Vel sagtens ansporet af ovennævnte succeshistorier
har en lille gruppe mennesker nu fundet tiden inde til atter
at afholde en tegneseriefestival på dansk grund.
'Komiks.dk - Københavns Internationale Tegneseriefestival
2004' skal efter planen løbe af stablen den 5. -
7. november i år. Forlag og tegneserieforretninger
vil præsentere deres respektive kollektioner, og indtil
videre er godt en snes tegneserieskabere fra ind- og udland
inviteret som gæster. På festivalens hjemmeside
Komiks.dk
kan man hente information om nærmere tidspunkter og
priser, læse miniportrætter af de inviterede
gæster og løbende følge med i udviklingen
af det store projekt.
Det er selv sagt et fremragende initiativ. Folkene bag
Komiks.dk fortjener al mulig ros for deres møje,
og festivalen al mulig opbakning. Her fra Rackhams
sattelit-bunker håber vi på, at begivenheden
i november må blive startskuddet til en årligt
tilbagevendende begivenhed. Når det er sagt, må
man så også undre sig over en række dispositioner
der er foretaget i forbindelse med tilrettelæggelsen
af festivalen. Denne undren knytter sig først og
fremmest til rækken af inviterede gæster, men
også til de overordnede visioner man måtte have
haft i bagmandsgruppen.
Der er naturligt nok en overvægt af danske tegneserieskabere
på gæstelisten. Den gamle garde er repræsenteret
ved bl.a. Peter Madsen, Ivar Gjørup, Henrik Rehr,
Sussi Bech, Frank Madsen, Mårdøn Smet, Teddy
Kristiansen og Peter Snejbjerg. Fra den yngre generation
vil folk som Christian Højgaard, Søren Mosdal
og T. Thorhauge være til stede. Det er bestemt glædeligt,
at så mange hjemlige serieskabere har sagt ja til
at støtte op om projektet, og den brede vifte af
navne turde sikre, at mangfoldigheden i de danske tegneseriers
udtryk og indhold bliver åbenbar.
Man vil bemærke, at alle de ovenfor nævnte
serieskabere har et eller flere albums på samvittigheden,
og det kan selvfølgelig have været et udvælgelseskriterium.
Alligevel burde man måske fra arrangørernes
side have kastet et blik uden for the establishment,
for dermed også at kunne præsentere publikum
for forholdsvis ukendte men særdeles lovende navne
som Allan Haverholm, Asbjørn Skou, Simon Bukhave
og Cav Bøgelund.
Ser man på de inviterede udenlandske gæster,
gør et lignende mønster sig gældende.
Jeg ved ikke om det forholder sig sådan, men det altoverskyggende
udvælgelseskriterium synes at have været, at
deres værker i den ene eller den anden form er (eller
har været) tilgængelige på dansk. Det
kan være en udmærket disposition al den stund,
at det potentielle publikum jo så kan forudsættes
bekendt med ét eller flere af navnene, og at ét
eller flere af disse navne vil kunne fungere som trækplaster.
Men man har dermed også begrænset sig gevaldigt
i det materiale og de mennesker, man kan præsentere,
fordi det er begrænset, hvad der er blevet oversat
til dansk i de seneste 15 år.
Mange af de inviterede navne fra det europæiske kontinent
har enten deres rødder i Marcinelle-skolen eller
ligne claire-stilen og er under alle omstændigheder
repræsentanter for den klassiske fransk-belgiske mainstream.
Og ikke et ondt ord om den. Men modsat festivalens bredtfavnende
danske pavillon, kommer den europæiske udelukkende
til at beskrive en del af, hvad der rør sig på
kontinentet. Den fremherskende og den populære del
ganske vist, men også den meget traditionelle og konforme
del. Kunstnere som fx. Anke Feuchtenberger, David B. og
Martin tom Dieck, der alle opererer i periferien af - eller
helt udenfor - tegneseriens traditionalle udtryk, er konsekvent
blevet forbigået. Samtidig hermed er det totale fravær
af nye, spændende (og populære!) mainstreamnavne
mildest talt i øjefaldende.
At få udenlandske navne til at deltage i en tegneseriefestival,
der endnu ikke har haft mulighed for at oparbejde et renommé,
og som oven i købet finder sted i et lille land som
Danmark, er sikkert ikke nogen nem sag. Og chancerne for
at folk som Frank Miller, Jacques Tardi eller Alan Moore
står i kø for at deltage, er vel omtrent på
niveau med, at Martin Scorsese skulle takke ja til at dukke
op til Bodil-festen. At det overhovedet er lykkedes arrangørerne
at få en så stor kanon som Regis Loisel til
landet må siges at være en bedrift. Ja, det
kan faktisk undre, at de ikke skilter mere med det, end
tilfældet er. Loisel er et særdeles varmt navn
internationalt, og her til lands er hans samlede oeuvre
endogså tilgængeligt. Kunne Loisels danske forlæggere
ikke også have en interesse i promovere hans tilstedeværelse
på festivalen?
I USA er det ikke usædvanligt, at en kunstner tager
sig betalt for at deltage i et tegneseriekonvent, og siden
man må formode, at Komiks.dk ikke har uanede pekuniære
midler til sin rådighed, har det faktum selvfølgelig
haft indflydelse på, hvem man kunne få fat i
og hvem man måtte opgive.* Da det samtidig er væsentligt
dyrere at hente en kunstner over Atlanten end op fra kontinentet,
har det vel været begrænset, hvor mange amerikanere
man kunne invitere. Netop derfor synes udvælgelsen
af Marv Wolfman desto mere kuriøs, ikke mindst når
man tager i betragtning, at han på indeværende
tidspunkt er den eneste repræsentant på festivalen
for The Comic Book Nation.
Præcis hvad der måtte have været incitamentet
for at invitere Wolfman, undslipper mig. At man satser på
en so-so superhelteforfatter, der nåede sit
kunstneriske og kommercielle zenit for tyve år siden,
frem for at se på hvad der rører sig i dag
- både i og udenfor superheltegenren - virker en anelse
rådvildt. Det kan igen kun bero på, at man har
tillagt betydningen af, at gæsternes arbejde forefindes
i dansk oversættelse alt for stor vægt.
Jeg tror helt ærligt at så forskellige - og
'mindre' - navne som Jason Lutes, Paul Hornschemeier, Craig
Thompson eller Adrian Tomine hver især havde kunnet
trække lige så mange mennesker til, og under
alle omstændigheder havde haft mere at tilbyde. Man
kunne godt have ønsket sig, at arrangørerne
havde satset lidt mere på nysgerrighed end på
genkendelighed, og havde haft mod på at præsentere
et par tegneserieskabere, der var fuldstændig ukendte
herhjemme, men som ikke desto mindre havde noget interessant
at vise frem. Det ene udelukker jo ikke nødvendigvis
det andet.
Et springende punkt i den fornyede interesse, der i disse
år bliver tegneserien til del, skal ubetvivleligt
tilskrives mangaens indtog i Vesten. De japanske tegneserier
har, som allerede nævnt, formået at kapre hele
horder af nye læsere samtidig med at gamle, frafaldne
entusiaster nu søger tilbage til folden. For at fejre
denne udvikling har Komiks.dk allieret sig med folkene bag
j-popcon,
der i de seneste år har afholdt et par manga- og anime-festivaler
på dansk grund. Foreløbig røber Komiks.dk
dog ikke alverden med hensyn til gæster og program
i den japanske pavillon, og det er en skam.
Når man sammenholder den betydning, et potentielt
publikum vil tillægge mangaen, med den opmærksomhed
der foreløbig bliver den til del i promoveringen
af festivalen, er der noget, der skurrer. Mangaen burde
være én af de ting, festivalen slår sig
op på, i stedet for noget, man henviser til et hjørne
af hjemmesiden. Det siger sig selv, at de finansielle hurdler,
som festivalledelsen måtte have stået overfor
i tilvejebringelsen af amerikanske gæster, ikke bliver
mindre, når man vender blikket mod Orienten. Men også
her kunne man måske forstille sig, at de to store
danske forlag Egmont og Carlsen, der jo lever særdeles
godt af mangaen i disse år, kunne gå ind og
støtte økonomisk op omkring den side af sagen.
Det er - eller burde i hvert fald være - i deres egen
interesse.
Lad mig afslutningsvis igen understrege, at der intet er
i vejen med tegneserier som Spirillen, Blåfrakkerne
eller The New Teen Titans. Men de rokker ikke voldsomt
ved den alment udbredte opfattelse af tegneserier som værende
uforpligtende, hurtigt læst, hurtigt glemt triviallitteratur.
En festival som Komiks.dk henvender sig selvfølgelig
først og fremmest til aficionados, men en
begivenhed af en sådan størrelse vil uvægerligt
også tiltrække sig en vis mediebevågenhed.
En festival er derfor en oplagt mulighed for at fortælle
de uindviede, at en tegneserie kan omhandle andet end et
sjovt gult dyr med sorte pletter og en hale der gør
kunster.**
Tegneserier kan være journalistiske reportager fra
Palæstina. Tegneserier kan være erindringer
fra en opvækst i Iran. Tegneserier kan være
magisk-realistisk fiktion fra en lille latinamerikansk flække.
Tegneserier kan bevæge sig ud på det surrealistiske
overdrev, hvor form og indhold synes at signalere hver sit,
og hensætte læseren i en tilstand, han eller
hun aldrig har været i før. Tegneserien i dag
er en kunstform i rivende udvikling, og på verdensplan
flyttes grænserne til stadighed for, hvad mediet kan
og vil - det være sig formmæssigt som indholdsmæssigt.
Aldrig før har der været en sådan mangfoldighed
af forskelligartede udtryk og motiver, aldrig før
har tegneserien været tættere på at opnå
en selvstændig og seriøs stemme i den brede
kulturelle diskurs. Det bør en festival afspejle.
Henry Sørensen 13/06/04
*Copenhagen Comics' 'behagelige korrespondance'
med den navnkundige art spiegelman fik således en
brat ende, da sidstnævnte forstod, at der ikke kunne
blive tale om et egentligt salær for deltagelse i
arrangementet. art bad i smukt svungne sætninger arrangørerne
om at stikke deres tegneseriefestival op i første
hul fra nakken. Den slags er folkene bag Komiks.dk forhåbentlig
blevet forskånet for.
**Som led i et pressefremstød for
ovenfor omtalte Copenhagen Comics blev Søren Mosdal,
Michael Wettendorff og undertegnede i sin tid inviteret
ud i Forbrændingen i Albertslund. Copenhagen Comics'
koordinator og pressechef, en jovial fætter på
omkring de 40 år, havde indledningsvis spurgt os,
hvilket ansigt vi gerne ville give tegneserien udad til.
Da hele den forsamlede presse var på plads, sprang
koordinatoren - iført Spiril-kostume - op på
et bord og brølede: "Velkommen! Nu skal vi til
at tage tegneserier alvorligt!" Vi kunne alle tre have
passet en størrelse 36.
|
|


© Humanos SA
|