tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

JULIUS SCHWARTZ

1915-2004

Af Matthias Wivel

Julius Schwarz, som var en af pionererne indenfor den amerikanske science-fiction-fandom i 30erne og i løbet af de følgende 4 årtier var placeret centralt i DC Comics' redaktørstab, er netop død. Schwarz spillede en afgørende rolle for genoplivningen af superheltegenren i begyndelse af 60erne - det der skulle komme til at hedde "The Silver Age" i seriefolkemunde - og var endvidere en af garanterne for den fornyelse i retning af mere realistiske og socialt engagerede historier, genren oplevede i slutningen af 60erne og begyndelsen af 70erne.

Schwarz blev født i Bronx, New York, d. 19 juni 1915. I 1932 startede han et af de første science-fictionfanzines, The Time Traveler, sammen med Mort Weisinger og Forrest J. Ackerman. Med førstnævnte stiftede han endvidere Solar Sales Service, det første litterære bureau med speciale i SF, med klienter som Ray Bradbury, Henry Kuttner, Alfred Bester, H.P. Lovecraft og Robert Bloch. I 1939 var han endvidere med til at organisere World Science Fiction Convention, den første af sin slags.

I 1944 blev han ansat ved All-American Comics (et af de forlag, der senere skulle fusionere og blive til DC Comics) som manuskriptsredaktør. Han arbejdede indenfor en bred vifte af genrer, men hans baggrund i SF gjorde hans arbejde med titler som Mystery in Space og Strange Adventures, særligt mindeværdigt. I disse blade stod han bl.a. fadder til relativt slidstærke figurer som The Atomic Knights og Captain Comet - heroisk fiktion med farvestrålende figurer i centrum, der på mange måder var prototypen på den genoplivning af superheltegenren, han senere skulle være en af hovedmændene bag.

I samarbejde med folk som den allerede nævnte Weisinger, såvel som forfatterne John Broome og Gardner Fox (der også havde en baggrund i SF), og tegnerne Gil Kane, Carmine Infantino, Murphy Anderson og Joe Kubert, producerede Schwarz en nytænkende linie af tegneserier, der i oktober 1956 med Showcase #4 skulle indvarlse en ny æra i amerikanske tegneserier. Bladet indeholdt den nye udgave af forlagets gamle figur fra 40erne, The Flash. Denne figur blev blot den første af en lang række såkaldte "Golden Age"-helte, som Scwharz var med til at genoplive og fornye med stor succes: Green Lantern (Showcase #22, september 1959), Justice League of America (The Brave & The Bold #28, februar 1960), Hawkman (The Brave & The Bold #34, februar 1961), og The Atom (Showcase #34, september 1961). Dertil kom en række nye figurer - først og fremmest den Jens Lyn-inspirerede SF-superhelt Adam Strange (Showcase #17, (november 1958) - The Silver Age of Comics var begyndt!

Udover de nye figurer, var Schwarz' væsentligste konceptuelle nyskabelse det store 'multivers', der indtil 80erne karakteriserede DC-serierne - det klassiske SF-koncept om parallelverdener overført til superheltegenren, såldes at Golden Age- og Silver Age-udgaver af heltene kunne eksistere samtidig, og vel egentlig frøet, der skulle udvikle sig til den komplekse kontinuitet, der har været central for superheltegenren siden.

Blandt andre væsentlige nyskabende indsatser var hans redaktion af Batman-serien 1964-1978. Her satte han bl.a. makkerparret Denny O'Neil og Neal Adams sammen på serien. Og fra og med Detective Comics #395 (januar 1970) leverede de det, der nok må beskrives som den foreløbigt definitive fortolkning af figuren. Schwarz redigerede også makkerparrets klassiske, socialt engagerede, "realistiske" superhelteserie, Green Lantern/Green Arrow, der betød et gennembrud for behandlingen af samfundsrelevante temaer i amerikanske tegneserier. Derudover overtog han redaktionen af Superman-bladene efter hans gamle ven, Mort Weisinger gik på pension i 1971; et arbejde han bestyrede frem til 1985, og som skulle give ham den fornemme pensionsgave at redigere den af Alan Moore forfattede og af Curt Swan, Kurt Schaffenberger og George Pérez tegnede sidste Superman-historie, inden hele DCs kronologi blev nulstillet. "Whatever Happened to the Man of Tomorrow?" (Superman #423 og Action Comics #583) regnes i dag som en af de definitve fortolkninger af figuren og var det gamle holds svanesang.

Schwarz gik på pension i 1987, men fortsatte sit engagement i tegneserieverdenen som gæst og paneldeltager ved utallige con'er. Han modtog priser som the First Fandom Hall of Fame Award, Shazam-, Eagle-, Alley-, Inkpot- og Jules Verne-priserne. I 1998 stiftede SF/fantasy/tegneserie-con'en DragonCon 'the Julie Award', der er blevet uddelt til folk som Ray Bradbury, Forrest J. Ackerman, Neil Gaiman, Harlan Ellison, Will Eisner. Hans erindringer, Man of Two Worlds: My Life in Science Fiction and Comics, skrevet med Brian Thomsen, udkom i 2000.

 

[11/02/2004]



klik på billedet for at se det i en større version
Foto af Schwarz fra 1945.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Foto af Schwarz fra 1960erne.

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version
To sider fra historien "The Flash - Fact or Fiction?" fra The Flash #179 (maj 1968), skrevet af Cary Bates og tegnet af Ross Andru og Mike Esposito. Silver Age-Flash møder redaktøren, der bragte ham til live.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Foto af Schwarz fra 2000, brugt til forsiden af Man of Two Worlds.

 

klik på billedet for at se det i en større version
Portræt af Schwarz, tegnet af Joe Kubert.

 

Links:

Mark Evaniers nekrolog og erindringer om Schwarz

Alter Ego: Interview med Schwarz

 

 

 

tilbage til Nekrologer



© 2004 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2004 the respective artists and authors. All rights reserved.