Tegneserien
er på fremmarch. I Frankrig beskriver
den Franske sammenslutning af tegneseriekritikere (ABCD) 2002 som
endnu et rekordår, det syvende i rækken, og det selvom resten
af bogbranchen melder om problemer. 2204 albums blev udgivet i 2002, mod den
tidligere rekord på 1890 i 2001. Af de 2204 titler var 1494
nyudgivelser (mod 1292 i 2001), 436 genoptryk og 274 illustrerede bøger
og fagbøger om tegneserier. Storsælgeren er børneserien Titeuf
med 1,4 millioner eksemplarer af det nyeste album solgt det forgangne
år, såvel som en række af de ældre albums blandt årets bedst
sælgende. 12 andre
serier har solgt over 100.000 eksemplarer - blandt de mest markante
er Largo Winch (556.000), XIII (500.000), Thorgal (350.000),
Cédric (304.000), Lucky Luke (250.000), Les Bidochon (210.000) og Kid Paddle (210.000).
Derudover har serier af etablerede navne som Tardi, Loisel og Gibrat
konsolideret sig med oplag på hhv. 200.000 (Le cri du peuple),
150.000 (Peter Pan) & 75.000 (Le vol du corbeau).
Blandt
succeshistorierne på det franske marked finder man også
mangaserierne, der i antal er vokset betydeligt de seneste år. I
2002 blev der således udgivet 377 forskellige titler (i modsætning
til 269 i 2001), hvilket markerer Japan som det bedst
repræsenterede ikke-frankofone land (USA er nr. 2 med 129 oversatte
titler). Også i aviser og blade er tegneserierne blevet bedre
repræsenteret - 269 forskellige serier har således optrådt i
aviser og tidsskrifter i løebt af året (mod 259 i 2001).
Før
Rackhams kvalitetsbevidste læsere helt fortvivler, skal
det nævnes, at størstedelen af de mest kritikerroste serier i
løbet af året også hører til blandt de kreativt mest interessante
serier - det drejer sig om titler som Le Chemin de St. Jean
af Edmond Bauduoin, Persepolis nr. 3 af Marjane Satrapi,
Journal IV af Fabrice Neaud, Dr. Jeckyll &
Mr. Hyde af Kramsky og Mattotti, Isaac le Pirate nr.
3 af Christpohe Blain, samt Jimmy
Corrigan af Chris Ware og David Boring af
Daniel Clowes. Mange af disse serier er omtalt i vores artikel
om 2002s Angoulême-festival.
I USA,
hvor udviklingen i 90erne har været noget mere ujævn og til tider
endda direkte foruroligende, kan der også meldes om en positiv
udvikling. Særligt salget af såkaldte 'graphic novels'
(tegneserier i bogform, i modsætning til hæfter) har salget været
støt stigende, ikke mindst i boghandlerne, hvor tegneserier ellers
traditionelt har haft trange kår. DC Comics har oplevet en
salgsstigning på 25% gennem boghandlerne, mens Image Comics
rapporterer om en stigning på 15%. Mest iøjnefaldende er
fremgangen for Marvel Comics, der i kølvandt på filmsucceserne X-Men
og Spider-Man, rapporterer om en stigning på 400% i
salget gennem boghandlere, såvel som en overordnet stigning på
14%, hvilket ingen af de andre kan prale af. Selvom markedet stadig
primært er afhængigt af specialforhandlere, viser disse tal en
ganske markant tendens - en tendens, der på sigt kan betyde store
ændringer på det amerikanske tegneseriemarked. Dette ikke mindst
fordi salget gennem boghandlerne når ud til langt flere nye læsere
end det, der går gennem specialforretningerne. Også de offentlige biblioteker
er begyndt at tage mediet alvorligt og tager således langt flere
tegneserier hjem end tidligere.
Blandt
de mest markante salgsucceser finder man, vel naturligt nok, Marvels
Ultimate Spider-Man og Amazing Spider-Man titler, mens
DCs Road to Perdition på hvilken Sam Mendes' film af samme
navn er baseret, samt Frank Millers The
Dark Knight Strikes Again har været det forlags
bestsellere. Med flere Hollywoodtiltag på bedding næste år, er
grundlagt for denne udviklings fortsættelse ydermere lagt.
Udover
diverse filmsucceser var også den såkaldte Free Comic Book day,
der blev holdt umiddelbart efter premieren på Spider-Man filmen
i tegneserieforretninger landet over, en stor succes og et glimrende
udstillingsmedie for mediet overfor nye læsere, der troppede op og
fik uddelt gratis tegneserier fra næsten alle de amerikanske
forlag.
Derudover
er den måske mest bemærkelsesværdige udvikling den succes,
amerikanske manga-udgivelser
pt. har. Selv mindre mangaforlag udgiver i hundredevis af titler
årligt og et forlag som Dark Horse, der er pionerer udi amerikanske
mangaudgivelser, fortæller, at deres titler gennemsnitligt sælger
i størrelsesordenen 40.000-50.000 eksemplarer. Mangaens succes,
ikke mindst blandt de traditionelt mindre tegneserielæsende piger,
er efter alt at dømme endnu en af de tendenser, der kan gå hen og
ændre det amerikanske tegneserielandskab i fremtiden.
Lad os
ønske mediet godt nytår og håbe på at de gode tider i udlandet
smitter af herhjemme!
|
[02 & 07/01/2003]
|

|

|
|
|

Zeps Titeuf, alle tiders tegneseriesucces.

Hhv. Marvels og DCs store salgsuccesser, Ultimate Spider-Man og
DK2.

Et udvalg af årest amerikanske mangaudgivelser.
|