Den
Pulitzerpris-vindende skaber af Maus har besluttet sig for
ikke at forny sin kontrakt med det hæderkronede ugemagasin The
New Yorker, hvor han en årrække har fungeret som tegner og
skribent. Særligt kendt blev han for en række meget omdiskuterede
forsider, bl. a. en der viser en hasidisk jødisk mand, der kysser
en sort kvinde. Men nu er det altså slut, selvom både han og
chefredaktør David Remnick nævner muligheden for freelanceopgaver
i fremtiden.
Spiegelman
siger om sin afgang: "Der er visse ting, jeg gerne vil, som
ikke passer ind i bladets nuværende profil. Det er selvsagt det
bedste blad af sin slags, men det virker som om stemningen mest er
for blot acceptere udviklingen i samfundet, mens jeg i højere grad
oplever det som om himlen er ved at ramle ned om ørene på os... I
tiden efter 11. september var bladet ligeså forvirret som resten af
landet, og det var muligt at skabe interessante billeder, men nu
lader redaktionen til at tage den mere med ro, ikke mindst mht.
forsiderne. Min vinkel på tingene er langt mere ophidset end den The
New Yorkers redaktion fastholder. Mine opfattelser og holdninger
passer ikke just ind på The New York Times debatsider og
deres standard for acceptabel tone... Jeg har de samme problemer med
David Remnick's New Yorker, som jeg har med resten af de
amerikanske medier; det er nærmest paranoidt i sin
tilbageholdenhed. Dette er ikke en kritik af David. Det er en del af
den zeitgeist, der regerer i øjeblikket. Jeg føler mig nærmest
som værende i internt exil."
Spiegelman
fortsætter i øjeblikket arbejdet på sin avisserie In the
Shadow of No Towers for den tyske avis Die Zeit og er ved
at forberede en opsamling af sine illustrationer og serier fra The
New Yorker og andre steder, der skal udkomme på italiensk i
forbindelse med en udstilling i Milano senere på året.
|
[02/01/2003]
|

|

|
|
|

Spiegelman.
|