Kunstmaleren Ole Ahlberg
(f. 1949), der i en årrække har benyttet figurer fra
Tintin i sine pop-surrealistiske billeder er, i forbindelse
med en udstillingsåbning i Bruxelles, blevet sagsøgt
af Moulinsart SA, der administrerer den ophavsretten til Tintins
skaber, Hergés værker.
I maj skulle en udstilling
af Ahlbergs, såvel som kollegaen Ole Tonsgaard åbne
i Ahlbergs faste galleri i Belgien, Racine & L'Oeil. Til åbningen
dukkede et advokathold fra Moulinsart SA op og krævede billederne
nedtaget og destrueret, såvel som en stor erstatning. Det
endte med at billederne måtte dækkes til og Ahlberg
besluttede sig for at hyre en advokat.
"Jeg glæder mig til,
at sagen bliver overstået. Men jeg har ikke villet give mig. Jeg
elsker Tintin, Haddock og Hergé, men der er ingen, der skal bestemme,
hvilke motiver jeg må bruge." Ahlbergs forsvar går på
retten til brug at ophavsretsbeskyttet materiale til parodi, og
på at Tintin-figurerne er så universelt kendte, at
de ikke kan siges fuldstændig at tilhøre Moulinsart
SA. Sidstnævnte, der er velkendte for deres nidkærheden
i varetægten af deres ophavsret, mener derimod, at Ahlbergs
billeder er en grov krænkelse af denne. Hvis de vinder sagen,
vil Ahlberg, udover at skulle betale erstatningssummen, blive
forbudt at udstille i Belgien i fremtiden.
I de her relvante billeder
af Ahlberg, indsættes Tintin-figurer i sammenhænge,
hvor deres seksualitet eller mangel på samme angiveligt
sættes i spil. Hans kunst er udledt af 60ernes fascination
med surrealismen og dennes sammensmeltning med populærkuturen
og gør således brug af såvel cartoons
som fotografisk realisme. Ahlberg beskriver
selv sin brug af Tintin-figurerne således: "Jeg forvansker
ikke figurerne fra tegneserien. De optræder, som de er, men jeg
sætter dem ind i et univers, hvor de ikke hører til. Hvor man
ikke forestiller sig dem. Det er en af pointerne, det er et spørgsmål
om både parodi og ophavsret".
Det er ikke første
gang, Ahlberg har været i problemer i Belgien. Da et udvalg
af hans Tintin-billeder blev udstillet på samme galleri
i 1998, blev udstillingen udsat for stærkt kritik af den
feministiske organisation Mouvement des femmes, der blandt andet
demonstrerede foran galleriet ved åbningen af udstillingen
som de krævede lukket, skamferede plakaterne for den og
trykte en alternativ udgave af udstillingsprogrammet, med en ny
tekst, der beskyldte ham for sexisme og pornografi.
Også Moulinsart
SA var på banen dengang og havde mere held i sprøjten
end Mouvement des femmes. De krævede billederne fjernet
fra udstillingen, hvilket galleristen efterkom.
Afgørelsen i den
nuværende sag forventes om et par måneder.
|
[25/06/2003]
|

|

|
|
|

"Nødlanding."

Titel
ukendt af redaktionen.
|