De skulle egentlig have
været elleve, men der var nu kun seks tegnere, fysisk repræsenteret
i kød og blod på 142 Avenue des Champs-Élysées, da Det Danske
hus i Paris d. 12/6 kippede med flagene og åbnede porten til udstillingen
BLÆK, der frem til d. 20. juli fremviser striber og streger fra
dansk tegneserie-kultur: Pennegerninger fra undergrunden, såvel
som fra overgrunden.
Den fysiske substans
i form af legemer betitlet Nikoline Werdelin, Peter Madsen, Jakob
Martin Strid, Simon Bukhave og Jan Solheim var udeblevet, mens
hovederne Ivar Gjørup, Ole Comoll, Peter Kielland, Mårdøn Smet,
T. Thorhauge og Søren Mosdal havde taget hele turen til Paris.
Det havde da også været både farligt og ærgerligt, hvis kurator
Matthias Wivel og kulturråd - conseiller culturel - Michael
Bjørn Nellemann skulle have drukket alle de gratis bajere og flasker
hvidvin alene sammen med de mange inviterede gæster.
De tilrejsende blæk-kunstnere
fra Danmark var dog ikke udelukkende kommet for at få noget gratis,
men i høj grad fordi, der på denne dag virkelig var noget af fejre:
En eksponering af dansk tegneseriekultur på et så centralt sted
i et så centralt (tegneserie-) land. Det var grund til at udbryde
en række "Skååål" i et lidt højere toneleje end dem, der er blevet
fremstammet, når hovedbiblioteket hjemme i københavnske Krystalgade
i de forgangne år har forsøgt sig med lignende - men meget smallere
og mindre - udstillinger.
Her i Det Danske Hus
i Paris hænger nu tegninger af en lille håndfuld danske stjerner
(Gjørup, Madsen, Werdelin og Strid) og så en række mindre kendte
artister, der stadig mangler at slå vingerne ud foran en bredere
dansk offentlighed for at få den opmærksomhed deres streger, striber
og historier fortjener. Men nu var de altså i første omgang tilgængelige
for en fransk offentlighed, hvor forholdet til tegneserier, som
bekendt er alt andet end Garfield og Disney-sjov på TV
klokken syv.
Kataloget - fermt layoutet
og fragtet til Det Danske hus af det fransk-belgiske forlag Frémok
- taler for sig selv. Det indeholder, for os som ikke ved så meget,
en række gode introducerende tekster, forfattet af Matthias Wivel,
om de danske tegnere, om deres relationer og referencer til både
den hjemlige nationale scene og så udadtil mod resten af verden.
Derudover gives der i
kataloget, som egentlig mere er en antologi, smagsprøver på blæk-kunsternes
formåen - fra Thorhauges pædagogiske og akademiske hjernevask
til det mere skæve og grinagtige Solheim'ske, over til det lidt
mere jævne og konforme udtryk i Madsens streg. Kataloget demonsterer
på fornemmeste vis forskelligheden, spændvidden og den gode portion
kvalitet hos alle de repræsenterede pennemænd (og den enlige pennedame:
Werdelin). Her får man et godt indtryk af mangfoldigheden i udtryk
og stil i det danske tegneseriefelt netop nu, hvor man ellers
skulle tro, at det var lettere at forsøge sig med de streger og
historier, som bare kunne sælge sig selv i jumbobogsoplag. Der
er ikke megen - kun lidt - coffee table comic book over
de udvalgte blæk-kunstneres ambitioner i Danmark anno 2003....Og
tak for det!
Men nå, nok om dét, kataloget,
altså. I stedet vil jeg straks springe videre i teksten, til dér,
hvor solen går ned over Sjamsen (alias Champs-Élysées)
og jeg står med svedige armhuler og et glas fadøl i hånden og
på den lidt ferniseringsagtige måde chatter med en - for
mig - ukendt tegner. Jeg må simpelthen her nævne Peter Kiellands
sympatiske gestus, da han afleverer et eksemplar af Jernpotte
til en 70-årig smilende fransk fan. Fanen er dukket op på åbningsdagen
for at udtrykke - godt nok på et lettere gebrokkent dansk - sin
kærlighed til Kiellands streger og historier, hvorefter sidstnævnte
uden bæven hiver to albums op af sin Fjällräven og afleverer dem
som gave til gamle bedstefar, der dernæst får helt blanke øjne
af Kiellands generøsitet, hans "tryllen op af tasken". Personligt
var jeg helt rørt over denne gamle mands glade og euforiske blik,
da han listede ud af udstillingslokalet med Jernpotte bind
1 og 2 under armen. Den form for dedication skal man vist
lede længe efter hjemme i lille Danmark.
Efter den officielle
åbning i Det Danske hus i Paris gled arrangørerne af udstillingen
og de dertil inviterede tegnere over i conseiller culturel'ens
400 kvardratmeter store hybel, hvor de gratis glæder fortsatte
i form af en storslået kold buffet var stillet frem med et par
kolde Heineken-pilsnere on the side.
Næste dag stimlede de
seks sammen med påhæng og venner for at socialisere under mindre
højtidelige forhold, hvilket resulterede i en ganske afslappet
middag i Montmartre-området. Senere fik den mere hardcore
del af selskabet nok et par kolde fadøl på Rue St. Dénis, hvor
flere letsindige franske damer havde patterne fremme - dog formodentlig
uden vished om, at det var crèmen af dansk tegneseriekultur, der
i generthed slog øjnene i asfalten ved synet af de blottede spejlæg.
Det blev til en sen aften på fortorvscaféen, og selskabet var
i den grad mere interesseret i øl og samtale, end de damer, der
trippede rundt på fliserne henne om hjørnet.
Da Mosdal og overtegnede
landede i Kastrup lufthavn et par dage senere, så vi noget skuffet
mod himlen og spejdede efter det udeblevne Tivoli-vejr, som den
danske kaptajn ellers havde lovet os lige siden vi kørte ud på
affyringsrampen i Charles de Gaulle. Vi fik en halv smøg ude i
den kølige danske sommer, inden vi sprang ned på spor 2 og ind
i det førstkommende IC3 tog. Her lå gratisaviserne og flød, og
vi regnede ikke med alverdens omvæltninger i kongeriget, da vi
jo blot havde forladt landet i sølle fem dage. Men på forsiden
af Urban var der noget, som gjorde, at vi straks fik bekræftet,
hvor det nu var, at vi rent geografisk befandt os i verden: Et
fotografi af en stor slikkepind formet som en flerfarvet penis,
som man i weekenden tilsyneladende havde solgt på Bakken - og
så til børn!
Jo, den var go' nok,
vi var sgu' tilbage i Danmark, hvor livet tilsyneladende fortsatte
sin syrlige gang i Liderliglund!
Da lokomotivet endeligt
satte i gang, kunne vi så i fællesskab håbe på, at visse franskmænd
og eventuelle turister slår et smut forbi Det Danske hus henover
sommeren. Om ikke andet så for at se, at man nord for Paris kan
lidt mere end blot producere bacon og overdimensionerede slikkepinde
med jordbærsmag.
La maison du Danemark
2e étage
142, avenue des Champs-Élysées
Paris 8e
www.maisondudanemark.dk
åbningstider:
Tirsdag - fredag: 13.00
- 19.00
Lørdag, søndag
og helligdage: 13.00 - 18.00
Fri entré
|
[25/06/2003]
|

|

|
|
|


Mosdal,
Smet, Thorhauge, mv. signerer.

Fra
Bukhaves ubetitlede 2-siders bidrag til antologien.

Fra
Mosdals bidrag til antologien, den 5 sider lange "Vol pour
New York".

Kielland
og Ørsted til receptionen.

Ole
Comoll med kataloget.

Ivar
Gjørup til aftenarrangementet.

Ørsted
og Kielland på bar.
|