Monthly Archive for April, 2020

Sabrina i Information

I dagens bogtillæg til Information står min anmeldelse af amerikanske Nick Drnasos anmelderroste Sabrina at læse. Den er kommet på dansk for nylig og fortjener opmærksomhed. Blandt de mest markante tegneserieudgivelser de seneste år. Hermed et uddrag fra anmeldelsen:

Sabrina udkom forrige år på originalsproget og for nylig i glimrende oversættelse på dansk. Den har modtaget stort bifald blandt kritikerstanden og blev nomineret til Bookerprisen i Storbritannien. Forfatteren Zadie Smith kalder den »den bedste bog – inden for alle kunstformer – jeg har læst om den tid, vi lever i«.

Om dét holder nu, hvor COVID-19 er ved at omdefinere vore liv og samfund, er usikkert, men den følelse af eksistentiel skræk, Sabrina fremmaner i sin skildring af, hvordan tragiske fakta opløses i det mediebårne samfundsdyb klinger fortsat rent.

Smid penge efter avisen og læs her.

Titian Behind Closed Doors at the BBC


The BBC2 documentary Titian Behind Closed Doors, directed by Matthew Hill, aired on the BBC on Saturday night. It’s a treatment of Titian’s relationship with Philip II, the king of Spain, and the series of mythological paintings, the so-called poesie, that he painted for him. It coincides with our now-shuttered exhibition, Titian Love Desire Death, at The National Gallery. I was involved in pitching it to the BBC and gave an interview for it, but have not otherwise been involved. I recommend taking a look if you’re interested in the subject — it covers a lot of ground on a complex and rich topic. If you have access to the BBC iPlayer, you can watch it here for the next twenty-odd days.

Shingal og Zerocalcare i Information


I fredagens bogtillæg til Information kan man læse min anmeldelse af Tore Rørbæk og Mikkel Sommers Shingal og italienske Zerocalcares Kobane Calling — begge baseret på øjenvidneberetninger fra krigen i Syrien, Irak og Kurdistan. Det er gode om end ikke perfekte tegneserier, der rejser spørgsmål om tegneserien som journalistisk og dokumentarisk medie. Hermed indledningen:

Journalistik og dokumentarisme er i vækst inden for tegneserien. Formen er velegnet til at visualisere tid, sted og problematik på klar og samtidig nærværende vis. Der er mindre visuel ’støj’ i et tegneseriebillede end i fotografi, og billeder og tekst i forening kan ofte anskueliggøre komplekse forhold på mere økonomisk vis end tekst.

Det er imidlertid også meget arbejdskrævende, hvilket gør såvel nyhedsreportage som graverjournalistik eller detaljeret dokumentation i tegneserieform til sjældenheder – til det første skal man kunne tegne vanvittigt hurtigt, mens de to sidstnævnte kræver en tålmodighed, der sjældent står mål med den endelige læserskare. Derfor vælger mange noget midt imellem, eksempelvis rejseskildringen, personportrættet eller den dramatiserede øjenvidneberetning.

Læs den her, hvis du kan betale.