tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

NASHIN' ON THE MOTORWAY
Johan Nørgaard Pedersens Bill Nash
Af Matthias Wivel

I løbet af de sidste par år har Johan Nørgaard Pedersen (JNP) formelig oversvømmet specialforretningernes 'alternativstande' med sin 100% selvproducerede og –udgivne krimiserie Bill Nash. Det er, vist nok, foreløbig blevet til 15 albums (det kan være svært at følge med!), hvoraf nogle er næsten en halv tomme tykke. JNPs indsats bør på sit output alene anerkendes, men serien er også af andre årsager værd at kigge nærmere på. Bill Nash virker, og er, ved første øjekast så ubehjælpsom, at man ikke værdier den et ekstra blik, men her snyder man sig selv for en serie, som måske nok er sjældnere end køn, men som ikke desto mindre har nerve.

 

Kort fortalt skildrer serien dagligdagen for den hårdkogte strømer Billiam 'Bill' Wilson Nash (ifølge JNP selv en syntese af Dirty Harry og Andy Sipowitz fra New York Blues, hvis navn er sammensat af ex-præsident Clintons fornavn og den selvbestaltede havfruemorder Jørgens efternavn). Nash er ansat ved drabsafdelingen hos Chicago PD og det går ikke stille af sig. Serien består primært af biljagter og skuddueller, samt de obligatoriske overvågningssekvenser, men krydres også med de udførligt beskrevne ballistikrapporter og lumre sexscener, der hører genren til.

 

Til trods for at serien fortælleteknisk har udviklet sig ganske markant siden første album, er det hele så klodset sat sammen, at læseren fra et givent albums første sider straks hægtes af – især biljagterne er et studie i total tegneserieforvirring, hvor en masse duplikerede billeder af ens tegnede biler nærmest kollageagtigt fordeles ud over siderne på noget, der for den uinitierede virker (læs: 'andre end JNP') som må og få. Men det er bl.a. dette, der gør serien fed. Man er ganske ligeglad med at tabe den formelagtige handling af syne og læne sig tilbage og nyde seriens imponerende opbud af idiosynkrasier. Idiosynkrasier som nok underminerer en traditionel læsning, men ind imellem gør, at sekvenser bare fungerer på sådan en uudgrundelig måde. Dette understøttes af den allerede nævnte konsekvente genbrug af billeder internt i albums, såvel som albums imellem. Man genkender igen og igen de samme billeder – nogle gange forstørres eller formindskes de, andre gange tegnes der lidt om på dem eller de indsættes i en ny, besynderlig sammenhæng, der forstærker den forfriskende fremmedgørelsesfornemmelse, man får ved læsningen.

 

Et godt eksempel er nærværende sekvens, hvor to billeder af Bill Nash, det ene med en smøg i hånden, det andet uden, bruges henholdsvis tre og to gange på to sider. Efter en opremsning af projektil- og håndvåbentyper - der i øvrigt eksemplificerer den intense bil- og våbenfetichisme, der hører til en anden af seriens charmer - bringes tre stumme billeder af vores hovedperson, hvorefter han i fjerde billede kommer med konklusionen: "SÅ DU MENER AT MAFIAEN ER INDBLANDET?" De tre billeder er om noget et eksempel på fortælleteknisk overkill. Dette ikke mindst fordi konklusionen på den ene side er så konventionel og på den anden side i dén grad er udtryk for, at serieskaberen tror læseren deler hans interesse for håndvåben. En interesse der åbenbart gør Nashs deduktion selvfølgelig, hvorfor den ikke bliver underbygget yderligere. De tre 'stille' billeder bibringer således sekvensen en vægt, der slet ikke er handlingsmæssig dækning for, men netop gør den interessant og ukonventionel.

 

En anden faktor, der er med til at gøre serien til noget særligt er JNPs tegnestil, der nok er utroligt primitiv, men i passager gør at det hele fungerer på egne præmisser. Stiliseringsniveauet er så højt, at det klart transcenderer selve historien. Den åbenlyse tegneseriehistoriske pendant er Chester Goulds Dick Tracy – en sammenligning, der nok sætter JNP i et noget ufavorabelt lys, men alligevel understreger den formalistiske legesyge, der gør Bill Nash et bekendtskab værd.

 

Burn rubber JNP!

 

Johan Nørgaard Pedersen. 1996-2001. Bill Nash nr. 1-15. Viborg: JNP Productions. [Står på alternativhylden i enhver velassorteret tegneserieforretning.]

 

 


[Juni 2002]



 

 

klik på billedet for at se det i en større version
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version


læs også:
Dokumentation: Nashin' Tribute

Tema: Danske tegneserier

 

links:
Bill Nash fansite





tilbage til Anmeldelser


© 2005 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2005 the respective artists and authors. All rights reserved.