tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

142 MEDITATIONER OVER DØDEN
Kazou Koikes og Goseki Kojimas Kozure Okami (Lone Wolf & Cub)

Af Matthias Wivel

Døden kommer mellem to rammer, som en tyv i natten. Et snit og det er slut. Livet handler om at erkende dette, så man kan møde den uden tøven og uden anger. I Japansk tænkning er dette forhold helt centralt og anderledes nært forbundet med moral end i den vestlige kultur. Ære er altafgørende og negerer døden, ikke omvendt.

 

I Lone Wolf & Cub udforskes dette i 142 lineært forbundne, men tematisk sidestillede afsnit. Bushido - krigerens vej - er seriens grundspor: Mød døden, vær ét med den i øjeblikket som du er ét med livet, synes budskabet at være. Men intet er så enkelt.

 

Serien så oprindeligt dagens lys i 1970 i ugemagasinet Manga Action, hvor den blev serialiseret kapitel for kapitel, mens den sideløbende blev opsamlet i hvad der endte med at være 28 bind - et samlet værk på mere end 8000 sider. På 7 år, og med hvad der skulle blive over 8 millioner solgte eksemplarer, var serien med til at ændre den japanske tegneserieindustri og sende den i mere voksen og alsidig retning.

 

Dark Horse Comics har nu udgivet den i sin helhed på engelsk i en udgave, der ligger tæt på den originale række af bøger i format og som, i modsætning til First Comics' kuldsejlede udgivelse af den i bladform i 80erne (som i øvrigt dannede forlægget for Interpresses ambitiøse udgivelse herhjemme tilbage i slut-80erne, som desværre stoppede efter 6 numre), præsenterer den i den rækkefølge, den blev udgivet i Japan. Udgaven er suppleret med et forbilledligt pædagogisk glossarium, der løbende informerer den vestlige læser om historiske fakta, såvel som meningen bag de mange begreber, der er så væsentlige for historien og gør det muligt at bibeholde dem på japansk i serien.

 

Lone Wolf & Cub foregår i Ietsuna-æraen (1651-1680), opkaldet efter Shogun Tokugawa Ietsuna, den 4. Shogun af Tokugawaslægten, som regerede Japan indtil det feudale samfunds sammenbrud i 1868, afslutningen på den såkaldte Edo-periode og påbegyndelsen af Meiji-perioden - det moderne Japans begyndelse. Denne setting er, som vi skal se, essentiel for historiens centrale budskab.

 

Fortællingen centrerer sig om Shogunens Kogi Kaishakunin - skarpretter - Itto Ogami, der forrådes af Retsudo Yagyu, overhovedet af den magtfulde Yagyuklan, der gennem et netværk af Shinobi - ninjaspioner - er den sande magt bag tronen i hovedstaden Edo, såvel som i det ganske land.

 

I sit magtbegær beordrer Retsudo Ittos hele familie og husholdning henrettet på fabrikerede anklager, men Enishi - skæbnen - vil at Itto overlever og tilmed redder sin ufødte søn, Daigoro, ud af maven på sin nedslagtede hustru. Tvunget som han er til at flygte fra hus og hjem med sin spæde søn, vælger han den eneste vej Bushido lader ham. Denne er Meifumado - de 6 stier og de 4 liv - vejen gennem det buddhistiske helvede. Som Ronin - herreløs samurai - vandrer Itto gennem landet og skubber Daigoro foran sig i en barnevogn. De spiser og sover for at overleve og Itto ernærer sig som ørigets farligste lejemorder. Den sti de har valgt dikterer, at de ikke kan dø, endsige nyde livets goder, før deres klan har fået æresoprejsning.

 

Lone Wolf & Cub er således et langt stykke ad vejen en road-fortælling, der skildrer de tos oplevelser på vejen gennem det ganske land. Vi kommer rundt i rigets fjerneste regioner og oplever årstidernes skiften.

 

Grundhandlingen - Ittos konflikt med Retsudo - glemmes dog aldrig og tager stigende fart hen imod fortællingens afslutning. Sidstnævnte forsøger på alle tænkelige måder at skaffe Itto af vejen. Men denne og hans søn synes imidlertid ustoppelige; en efter en sender Retsudo ikke blot sine og Shogunens toptrænede mænd, men sine egne børn, i døden i duel mod den uovervindelige Ensomme Ulv. Med hver død bliver hans situation endnu mere uafvendelig, for for ham, der ligeledes er bushi - kriger - er der også i stigende grad tale om en æressag. Konflikten bliver så indædt, at ikke blot den mægtige Yagyuklan, men selve Shogunatet til sidst skælver på kanten af afgrunden.

 

Det er i skildringen af Ittos uafvendelige vej mod en hævn, der kun kan føre død og ødelæggelse med sig, en vej der vandres over ligene af Japans tapreste og nobleste krigere, at historiens hjerte findes. Man ved som læser, at lige meget hvem Itto møder i duel, lige meget hvor stor en kriger det er, vil det være ham, der står tilbage efter de skæbnesvangre snit er blevet lagt. Enishi vil have at han og Retsudo mødes i duel, og at selveste tingenes orden afhænger af dette mødes udfald.

 

Det er derfor, at historien er henlagt til Tokugawaperioden - det traditionelle Edo-Japans storhedstid. Som det fremlægges her, er det selve den konfucianistiske og buddhistiske tænkning, der ligger til grund for Bushido, der bliver roden til det feudale Japans sammenbrud, om end dette historisk først kommer et par hundrede år senere.

 

Bushidos æreskodeks bliver, når det praktiseres fuldt ud, i sidste ende en ødelæggende kraft, fordi verden ikke kan leve op til menneskelig moral. Itto og Retsudo er bevidste om dette, men kan, fordi de lever deres liv i så nær en perfektion som det er muligt, intet gøre for at forhindre det. Det ulykkelige forhold i dette understreges af den smerte de døde volder dem begge og af de få svage øjeblikke, de momentant oplever - Retsudos magtbegær som afføder hele konflikten er et, Ittos punktvise uvilje mod at bringe uskyldiges liv i fare er et andet.

 

Kontrasten mellem menneskelig fejlbarlighed og moral understreges yderligere af den sent i serien introducerede Abe-no-Kaii, Shogunens modbydelige mundskænk og giftmester, der svælger i kødets lyster og ikke står tilbage for nogen form for nederdrægtighed i opnåelsen af sine mål. Abe er nærmest karikeret beskrevet i al sin slibrige nederdrægtighed, men antager i stigende grad en menneskelighed, der er sværere at spore i de to krigere.

 

Disses uvilje mod at slå Abe ihjel, fordi han er dem uværdig, skaber - ligesom det er tilfældet med den misdannede kriger, Spartanerne sparker ud af deres kampenhed i 300, Koikes og Kojimas discipel Frank Millers episke genfortælling af slaget ved Thermopylae, alvorlige problemer for dem begge. Imidlertid afvikles konflikten mellem de tre mere nuanceret og tvetydigt her end det gøres hos Miller, og alle tres menneskelighed vinder igennem med forøget styrke på grund af den.

 

Lone Wolf & Cub lever mere end noget andet gennem Kojimas pensel. I åbenlys forlængelse af den ældgamle billedtradition, man ser udfoldet i pensel og blæk på flere århundreders pergamentruller og papirskærme, det såkaldte sumi-e - maleri med blæk og vand. Kojima formidler, ofte i stumme forløb over adskillige sider, sit hjemlands mennesker, byer, natur og årstider med et sjældent evokativt nærvær.

 

Kojimas signatur er imidlertid nok først og fremmest hans kampscener, hvis rå intensitet og svungne elegance er noget nær uden sidestykke indenfor mediet. Tro mod den japanske fortælletradition, der lader selve handlingen ske indenfor et splitsekund, koncentrer Kojima sig et langt stykke ad vejen om før og efter. Når en duel skal afvikles, bygges der normalt op over flere sider, hvorefter en eksplosion af svungen tusch snittet indover papiret skildrer selve øjeblikket - som i sig selv næsten altid ligger mellem billedrammerne - hvor døden indtræffer. Derefter får man som oftest et efterspil, hvor der tit er tid til en ordveksling mellem vinderen og den døde, inden den sprøjtende blodige konsekvens af det forgående snit indtræffer og sætter punktum.

 

Ind i mellem forfalder såvel Kojima som Koike til noget, der ligner spekulation: Når Itto installerer et proto-maskingevær i sin barnevogn, eller når seriens unge kvinder skildres i deres noget urealistisk struttende nøgenhed, bliver man opmærksom på seriens tidsmæssige oprindelse. Men langt det meste af tiden føles den udført med en genuin passion og med hvad der forekommer den uinitierede som en særdeles grundigt researchet historisk korrekthed. Det er endvidere betagende at iagttage, hvor meget Kojima udvikler sig som historien skrider frem - de tidlige afsnit er mere skarpt trukne og tilbageholdte, mens såvel stregen som billederne i det hele taget i stigende grad bliver løsere og mere ekspressive som tiden går.

 

Som enhver fortælling af mytologisk snit er Lone Wolf & Cub larger-than-life - den er i sandhed en episk skildring af såvel en samfundsordens sammenbrud, som den passion og moral, der fører ethvert menneske gennem livet til dødens port.

 

 

Koike, Kazou & Kojima, Goseki (2000-2002). Lone Wolf & Cub vol. 1-28 (hvert bind er på ca. 300 sider), glimrende og informativt oversat af Dana Lewis, der bibeholder mange af de japanske begreber, der er så centrale for serien og derfor har inkluderet et glossarium bag i hvert bind. Milwaukee, OR: Dark Horse Comics.

 

Redaktionen beklager de ringe scanninger, der ledsager denne artikel.

[Juni 2003]



 

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

En af Kojimas evokative skildringer af sit hjemland.

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

Kojimas signatur er hans kampscener.

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

Den væmmelige mundskænk Abe-no Kai sættes på plads af Retsudo.-

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

 

klik på billedet for at se det i en større version

Retsudo grubler over sin skæbne.

Læs også:

Tema: Manga

 

Links:

Dark Horse Comics: Lone Wolf & Cub

Lone Wolf & Cub The Fan Site

Frank Miller interviewer Koike & Kojima

 


tilbage til Anmeldelser


© 2005 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2005 the respective artists and authors. All rights reserved.