tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

EN PASSAGE
Anders Nilsens Dogs and Water

Af Matthias Wivel

Anders Nilsen – OK, lad os lige få det af vejen med det samme, han er af norsk afstamning – er en af de mest distinkte og intelligente unge kunstneriske stemmer på den alternative, amerikanske tegneseriescene. Hans univers er gennemgående karakteriseret ved en umærkeligt tilstedeværende fatalisme, der dog kun sjældent gør det dystert. Hans figurer er oftest nysgerrige individer på udforskning i en verden, der oftest volder dem ondt på tilfældig og meningsløs vis, men aldrig uden de også vinder den forkætrede indsigt de synes drevet af.

Hans univers lever ubesværet i hans streg, der er helt åbenlyst søgende. I stedet for først at tegne med blyant, går han direkte til papiret med sin pen, hvilket resulterer i den lidt rå, vandrende streg, der konstituerer hans hele udtryk. Hans verden er primært bygget op omkring denne levende konturlinie, men tildeles patina og tekstur ved hastigt anbragte småskraveringer, ofte nærmest af prikkarakter. Detaljerigdommen i hans billeder er endvidere normalt centreret i billederne, mens de ydre grænser kun antydes og således forsvinder i det hvide papir – et aspekt, der understøtter udforskningsoplevelsen ved på sin vis at være en iscenesættelse af det klassiske filosofiske spørgsmål om verden stadig er der, når vi vender ryggen til.

Nilsen har primært gjort sig bemærket ved sit selvpublicerede blad, Big Questions. Bladet startede i 1999 som en fotokopieret minicomic med korte, tænksomme tegneserievignetter og -eksperimenter, men har nummer for nummer oplevet en stigning i ambitionsniveauet. Serien vil, når den er færdiggjort, danne én lang, sammenhængende fortælling, hvor flere af basale menneskelige spørgsmål på humoristisk vis iscenesættes og iagttages, snarere end behandles, i en nærmest sceneagtig ødemark, befolket af en gruppe småfugle, en ensom sinke, et styrtet fly og dets pilot, samt en vildfaren, ikke-detoneret bombe. Nilsen har derudover produceret en længere række antologibidrag, bl.a. til powerantologien Kramers Ergot (4 & 5, 2003-2004) og den enkeltstående, dystre billedfortælling The Ballad of the Two-Headed Boy (minicomicudgave 1999, publiceret 2000), om en, ja, to-hovedet drengs selv-mutilation og rådvilde flakken rundt i et undertrykkende tomt bylandskab.

Dogs and Water (2004) er imidlertid hans største enkeltstående arbejde til dato. Historien var oprindeligt tiltænkt første bind af antologien Drawn & Quarterly Showcase (2003), men voksede sig hurtigt – typisk for Nilsens arbejdsmetode – for stor, og er nu udgivet i form af en ganske flot tilrettelagt, selvstændig tegneserie på 86 sider. I kraft af at være hans hidtil klarest sammenhængende og samtidig mest uudgrundelige og ambitiøse værk, og i og med den indeholder hans flotteste tegnearbejde til dato, er den en perfekt introduktion til hans kunst.

Helt i overensstemmelse med hans andre arbejder, skildrer den en gradvis modnende erkendelse af verden. Hovedpersonen er en ung mand på vandring gennem et goldt, krigshærget landskab med en teddybjørn på ryggen. Undervejs møder han bl.a. en flok nærgående rensdyr, han må drive på flugt, og et kobbel ulve, der slår trofast følge med ham. Han har også en række dramatiske sammenstød med andre mennesker, der tydeligvis er stærkt påvirkede, men aldrig afhumaniserede af den krig, han selv kun er iagttager af. Dette fortællende hovedspor, der er holdt i sort/hvid-streg, flettes sammen med en række drømmesekvenser holdt i blåt, hvor han befinder sig alene midt i et ocean, først på en båd, siden som druknende. Disse fremstår i sammenhængen som en slags passageritual, der reflekterer den menneskelige erkendelse, hans rejse med ulvene gennem fortællingens hovedrum giver ham. Teddybjørnen, der optræder i begge fortællespor og med hvilken han har både samtaler og voldelige udvekslinger, kan oplagt ses som symbol på den barndom og naivitet, han gradvist lægger bag sig.

Lige netop dén symbolik kan synes en smule for håndfast, men det påvirker ikke den ellers smukt iscenesatte og flygtigt meningsfortættede fortælling synderligt negativt og sikrer faktisk et flot, humanistisk payoff sidst i historien, i direkte forlængelse af et underspillet katarsisøjeblik, der sætter vor hovedperson på sin afgørende prøve. Enkelt, smukt og tankevækkende.

 

Nilsen, Anders (2004). Dogs and Water. Montréal: Drawn and Quarterly. 86 s., S/H & to farver, $9.95.

[11/03/05]



 

klik på billedet for at se det i en større version

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billedet for at se det i en større version

læs også:
Tema: Tidens tegneserier
Anmeldelse: Kramers Ergot #4

links:
The Holy Consumption: Anders Nilsen
Drawn and Quarterly


tilbage til Anmeldelser


© 2005 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2005 the respective artists and authors. All rights reserved.