tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

GEORGE EVANS
1920-2001
Af Matthias Wivel

George Evans, som er mest kendt for sit arbejde for EC Comics i begyndelsen af 50erne, døde her i sommers. Som 15-årig fik den unge Evans offentliggjort sin første tegning i pulpmagasinet Daredevil Aces og Pulps’ne skulle blive hans faste indtægtskilde de næste år. Allerede med sit først afsatte arbejde kombinerede han sine to store interesser - tegning og flyvemaskiner. Han blev indrulleret i hæren under Anden verdenskrig, men kom aldrig op at flyve, endsige i krig. Da han var nærmest blind på det ene øje, var der ikke en plads til ham i flyvevåbenet, så han blev i stedet flymekaniker. Efter sin hjemsendelse genoptog han sin karriere som tegner på forskellige tegneserieforlag. Han arbejdede i en periode for forlaget Fiction House på diverse serier, hvor han mødte det unge supertalent Al Williamson, der på dette tidspunkt rendte forlagene på dørene som en anden fanboy, men senere skulle udvikle sig til en af sin generations fremmeste eventyrtegnere, såvel som en af Evans’ næreste venner livet igennem. Williamson, hvis karriere hurtigt tog fart, fik skaffet Evans ansættelse på forlaget Fawcett, hvor de begge arbejdede nogle år, indtil de flyttede til EC Comics.

Evans’ EC-arbejde er primært fordelt på diverse horror/crime titler og krigsserier. Førstnævnte er bemærkelsesværdige i deres underspillethed. Evans overdriver aldrig sine virkemidler - han lader os kun se nok, til at vores fantasi kan gøre resten af arbejdet med at partere liget. Hans personer er udpræget normale at se på, men pludselig breder der sig et diabolsk smil over deres læber, de får et isnende psykopatisk blik i øjnene og vi erindrer, for sent, at vi om lidt er ofre for en eller anden form for bestialsk mord mellem rammerne på siden. Til tider sker der efterfølgende igen det, at den moralske anfægtelse sætter ind og forvrider selvsamme ansigt i fortvivlelsens og fortydelsens folder. Identifikationen bliver umiddelbar.

Som nævnt var Evans flyfreak - flyvemaskiner og flyvning var hans store passion og blandt hans smukkeste arbejder finder vi en række krigsserier, der foregår i luftrummet over første verdenskrigs skyttegrave. I modsætning til det afslappende og behagelige samarbejde med redaktør/forfatter Al Feldstein på horrorserierne, kom Evans på krigsserierne til at arbejde sammen med den mere end almindeligt pertentlige og til det manisk grænsende perfektionistiske serielegende Harvey Kurtzman. Dennes insisteren på, at Evans skulle følge hans mindste anvisning, helt ned i layoutet af siderne, gik Evans på nerverne. Ikke desto mindre blev nogle af hans fineste flyverserier trykt i de Kurtzmanredigerede blade Two-Fisted Tales og Frontline Combat. Senere, efter Kurtzman havde forladt EC og forlaget havde måttet lukke sine horrorserier pga. tidens tegneseriehetz, blev Evans tegner og konsulent på det nystartede krigsflyverblad Aces High, hvortil han leverede endnu en perlerække flyverserier.

Da EC stort set lukkede alt andet end megasuccesen Mad ned i 1955, måtte Evans søge nye græsgange. Han tegnede bla. litterære adaptioner til Classics Illustrated, diverse krigsserier for DC Comics og blev sidst, men ikke mindst, i 70erne fast tegner på humormagasinet National Lampoon. Han var endvidere en overgang assistent for George Wunders på eventyrstriben Terry and the Pirates (startet af Milton Caniff) og tegnede fra starten af 80erne og 16 år frem striben Secret Agent Corrigan (oprindeligt Alex Raymonds Secret Agent X9), hvorefter han mere eller mindre gik på pension.

Han har nu taget billetten, men hans smukt okestrerede luftballetter og af mørke følelser fordrejede ansigter forbliver tilbage på papiret.

[2001]

klik på billedet for at se det i en større version
Den poetiske afslutning på Kurtzman/Evans-historien Guynemer! Fra Two-Fisted Tales #34, 1953.



klik på billedet for at se det i en større version
En afstumpet, men ellers relativt normal politibetjent ude hvor han ikke længere kan bunde. Fra Crime Suspenstories #25, 1954.



tilbage til nekrologer


© 2003 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2003 the respective artists and authors. All rights reserved.