KRUMMER FRA MESTERENS BORD
R. Crumb på 23. gade

I sidste uge åbnede det lille The Paul Morris Gallery i New York en udstilling af Robert Crumbs værker. Udstillingen, der omfatter godt tyve tegninger/tegneseriesider er en særdeles blandet landhandel, men indeholder en del perler.

Med undtagelse af en enkelt Flakey Foont/Mr. Naturalside fra sidst i 70erne, består udstillingen udelukkende af arbejder fra 90erne: forsider til Fantagraphics’ Complete Crumb Comics-opsamlinger & Comics from the ID, samt den vidunderlige illustrerede børne-vrøvlesang, han tidligere på året leverede til TCJ Summer Special, CD-coverdesigns til orkestret ”Les primitifs du futur” og sågar designs til emballagen til en af de måske mest besynderlige stykker tegneseriemerchandise nogensinde, ”The Devil Girl Chocolate Bars”.

Det mest interessante af udstillede værker er et desværre begrænset udvalg af hans taktilt kropsnære illustrationer til Charles Bukowskis bøger, samt to rigt skraverede, vidunderligt nærværende illustrationer af en ung kvinde, der rammes af pludselig undren, da hun opdager hvorledes hendes lette, feagtige overkrop synes væsensforskellig fra hendes faste, muskuløse underditto (typisk den gamle gris, men utroligt smukt).

At Crumb hører til mediets på alle måder største vidner selv denne meget ujævne udstilling tydeligt om – fornøjelsen ved at kunne nærstudere hans neurotiske, men determinerede stregføring, hans nærmest maniske, men besynderligt sunde og organiske skraveringsteknik og hans rige brug af kvajeblæk er en oplevelse, man ikke bør snyde sig selv for, hvis man slår vejen forbi storbyen.

Jeres udsendte besad desværre ikke situationsfornemmelse nok til at spørge, hvor meget en Crumb-original står i.

”Who’s Afraid of Robert Crumb?” Paul Morris Gallery, 465 West 23rd Street, New York, New York 10011, 212.727.2752, info@paulmorrisgallery.com. Indtil 9. november.

[29/10/2002]