I en Egoland-stribe
fra 1999 diskuterer stribens to hovedpersoner Divus Madsen
og Sandra "tegnerens" oprindelige udtalelse om at han
ville tegne Egoland i 10 år og henleder derved opmærksomheden
på, at striben dét år havde rundet den modne
alder af 15 år. Gud skabt i menneskets billede, Divus Madsens
udødelighed varer på den måde lidt længere,
som Sandra siger.
Og hvorfor skulle den ikke det? Egoland lever, som de
nyeste striber i Politiken, og - ikke mindst - de to seneste
opsamlingsalbum fra Forlaget Ydun viser, i bedste velgående,
til trods for at tegnerens tommelfinger er indhyllet i et plaster
i ovennævnte stribe i og år kan fejre sit 20-årsjubilæum.
Ingen træthed her, næsten tværtimod, fristes
man til at sige, når man konstaterer at netop disse to albums,
der dækker perioden fra sidst i 1998 til først i
2002, rummer forløb der står sig med de bedste fra
tidligere årgange og tilmed giver os to af de smukkeste
øjeblikke i serien som helhed.
Koncentreret som de er omkring årtusindskiftet og en række
af de på forskellige niveauer skelsættende begivenheder
der fandt sted i Danmark, såvel som resten af verden i perioden,
er grundmaterialet for striberne i de to albums usædvanligt
rigt. Blandt højdepunkterne er parodien
på folkeafstemningen om Euroen i 2000, hvor grænserne
mellem Ja og Nej, ikke mindst på grund af politikernes forsømmelse
af deres repræsentative pligter, udviskes totalt, og ingen
kan overskue hvad det er de stemmer om, eller hvad konsekvenserne
af det vil blive. Forløbet er blandt Gjørups mest
elegante, skarpe og morsomme politiske satirer nogensinde - der
er gevinst i 4 . billede i noget nær hver stribe, i takt
med galskaben, ikke blot i EU-afstemningerne, men i selve de demokratisk
affødte forsømmelser af demokratiet, der i vid udstrækning
er blevet bærende for det moderne, vestlige samfund, afdækkes.
Blandt andre perler er forløbet, hvor Divus Madsen, i
anledning af mærkeåret, (tilsyneladende) af menneskeheden
bliver afsat fra sin post og derefter må affinde sig med
en tilværelse som Pens. Gud. Dette giver Gjørup anledning
til endnu engang at tage det for striben så centrale Theodicé-spørgsmål
op (paradokset i at en algod og almægtig har skabt en ond
verden) i en række striber, hvor den alt andet end perfekte
og (derfor) meget menneskelige Divus må
undskylde for sit skaberværk, og således sidestilles
med alle de politikere, religiøse overhoveder, mv., der
i disse tider undskylder for fortidens synder. Situationen giver
også anledning til en række tanker om det vestlige
menneskes fravalg af spiritualiteten - et forhold Gjørup
måske lidt for kategorisk, men alligevel med stor ret, tilskriver
videnskabens forlængst modbeviste, men stadig bredt accepterede
objektivitetsstatus. Forløbet giver, ved Divus' nyfundne
arbejdsløshed, også mulighed for lidt mere letbenede
og forudsigelige, men lydefrit afleverede parodier på såvel
behandlersamfundet som det moderne, amoralske retssystem.
Alt dette kulminerer da det virkelige årtusindskifte (2000/2001)
indtræffer, og Divus kaldes til aftrædelsesceremoni
i Peterskirken, omgivet af alle verdensreligionernes overhoveder.
Panikken for hvad der vil ske, for den forældelse og for
det trostab, de står overfor breder sig, men lades uindfriet
da klokkerne
ringer og giver genlyd i Michelangelos kuppel, rundt i hvilken
Gjørup til lejligheden har skrevet "NULLA VACCA IN
GLACIA" ("Ingen ko på isen"). Divus står
tilbage med det viser- og talløse guldur, han har fået
i aftrædelsesgave, mens gudernes udsendinge begiver sig
"Back
to business!" "Godt: Vi slår to af dine ihjel
- vil torsdag passe?", siger Jahves udsending til Allahs
ditto, der prompte replicerer "Så rammer vi jer
med en bilbombe - og hils konen". Alt er ved det gamle,
men vi er i det mindste blevet en sand tegneserie-tour-de-force
rigere.
Virkningsfuldheden skyldes ikke mindst, at Gjørups streg
er blevet mere sikker end nogensinde i takt med han har rendyrket
de kantede, knækkede linier til et punkt, hvor de indgår
i ligeværdig symbiose med den blødere, svungne linie,
der fra starten har været stribens kendemærke. Han
er fortsat en dreven billedrytmiker og udnytter sin stramt stiliserede
ikonografi optimalt, når det gælder ansigtsudtryk
og set-up/pay-off af en sindstilstand mellem første
og fjerde billede, som man fx. ser det i nærværende
stribe, hvor Divus og Gaia forbavset forsøger at håndtere
Sandras pludselige raptus. Pengene passer.
Hvilket bringer os til de svagere forløb i albums'ne,
bl. a. et om Gaias skoleudflugt/overlevelsestur, hvor storbybørnene
udsættes for et naturligt reality
check, som er lovligt forudsigeligt i sin parodi på
nutidens højteknologiske unger og deres mangel på
indføling med den sansede virkelighed. Temaet er tilbagevendende
i Egoland og er næsten hver gang ukarakteristisk
firkantet og konservativt. Et andet tilbagevendende tema, som
Gjørup oftest håndterer mesterligt, er alderdommens
vilkår. I nærværende udvalg iscenesættes
temaet som en midtvejskrise, der sender Sandra i regres til 17-årsalderen
og lader hende optræde i et romanbladsagtigt realityshow.
Forløbet hører desværre til Gjørups
svageste om emnet, da der tærskes alt for meget langhalm
på en satire af noget, der ikke behøver satire, da
dets form i sig selv signalerer kitsch og kikset virkelighedsfornægtelse:
Morten Korch'sk bonderomantik.
Disse forløb er imidlertid kun udtryk for de sløve
øjeblikke, der er selv den bedste dagstribes vilkår.
Hvis man endelig skal pege på en skuffelse i nærværende
udvalg må det være Gjørups satire
over 11. september. Grundpræmissen er, at Divus' gamle
ven Supermand (= USA/Vesten) er afgået ved døden.
Undervejs til dennes begravelse iføres Divus et supermandskostume
med en skydeskive på brystet og da han og Sandra ankommer,
møder de Divus' tvillingebror, Abdullah, der er militant
islamist. Dette giver anledning til en række forståelsesproblemer
mellem hhv. en sat og forsigtig og en fundamentalistisk udgave
af samme Gud. At jøder og muslimer bogstavelig talt er
broderfolk er naturligvis en kendsgerning, man kunne ønske
sig der var en større bevidsthed om i verden, men Gjørup
får ikke meget andet ud af præmissen end konklusionen
om at de, der påberåber sig Guds velsignelse og et
monopol på Den Sande Lære når de fører
krig, opfører sig umodent og kaster vrag på Guds
budskab. Udover at denne kritik trækker på den gamle
(pragtfulde) Egoland-historie, hvor Divus slår sin
dobbeltgænger ihjel og støber ham fast i beton, og
således kræver forhåndskendskab hos læseren
for at fuldt udbytte kan opnås, synes den i sig selv at
være for facil. Den forsømmer den komplekse virkelighed,
der ligger til grund for terrorangrebene d. 11. september og den
usikre situation, Vesten har måttet erkende sig som del
af siden. Supermands død ville have været godt udgangspunkt,
hvis der tidligere i Egoland var blevet gjort mere ud af
den sans for retfærdighed og ligestilling for alle, der
i teorien danner grundlaget for det amerikanske samfund, og som
han i sin Siegel/Shuster-urform repræsenterer. Hans Egoland-inkarnation
har imidlertid i sine tidligere optrædener ret utvetydigt
været personificeringen af Empire og alt, hvad der
er galt ved Vestens magtmisbrug rundt omkring i verden og synes
således på ingen måde at være afgået
ved døden 11. september. Tværtimod.
Gennemgående for perioden, og vel egentlig for Egoland
som helhed, er den evige tematisering af tid som konstituerende
element for vores bevidsthed. I nærværende udvalg
iscenesættes det i forbindelse med alderdommens komme og
konsekvenser, såvel som ved årtusindskiftets symbolværdi
og det 'År Nul', der ligger mellem år 2000 og 2001
- et år nul, der ifølge Divus "er
altid".
Allersmukkest iscenesættes dette evige Nu i forløbet,
hvor Divus, Sandra og Gaia begiver sig afsted på en togrejse
ud af galaksen for blot at finde ud af, at de ikke bevæger
sig ud af stedet og blot er parkeret i et togvogn på en
afkoblet skinne, omgivet af intetheden i selskab med talløse
udgaver af deres kære, afdøde og kronisk fortabte
ven Kurt. Gjørups kunstgreb består her i bedste selvrefererende
tegneseriestil at inddrage stribeformatet som allegori på
vor opfattelse af tiden som fremadskridende, kosmisk
princip. "Egentlig er det jo tiden der holder op:
skinnerne vokser en smule i læseretningen hver dag"
siger Kurt, mens vi ser vore venner bevæge sig mod "SIDSTE
STOP FØR MENINGSLØSHEDEN" - det hvide papir,
og det kaos der ligger hinsides nuet. Gjørup benytter behændigt
privatiseringen af jernbanerne som allegori på den rationalisering
af tiden, vi i det moderne samfund har foretaget - en rationalisering,
der i sidste ende lader os alene
i vores togvogn i rummet, i nuet, uden mål og med. Her
realiseret i et af Egolands mest uudgrundeligt poetiske
øjeblikke, hvor øjet sendes i retning af en mælkevej
af afkoblede togvogne.
Som modpol får vi lidt efter en af Gjørups, fornemmer
man, mest personlige striber, hvor Divus på sin sommerferie
ligger flydende "i papirets intet" og skuer ud
over sin skabers barndoms
strand, mens avisen fortæller ham at virkeligheden går
videre. En hyldest til det nu, vi lever i og - som Divus konstaterer
i en følgende
stribe, hvor han er på vej tilbage til dagligdagen -
en smuk drøm.
Gjørup, Ivar (2003). Egoland 14 &
15 (DNABC for begyndere & Nåde for noget).
48 s., S/H. Åbyhøj: Forlaget Ydun.

|
OM
FORLAGET YDUNS GENOPTAGELSE AF STRIBEN EFTER BOGFABRIKKENS
UDGIVELSESSTOP
At
vi endelig kan læse de sidste 5-6 års
striber i sammenhæng er mere end glædeligt,
da det sikrer en af vores vigtigste tegneserier bred
og let tilgængelighed. At Ydun og Gjørup
har samlet serien op, der hvor Bogfabrikken slap,
og derfor udgiver den i samme format og med samme
redaktionelle dispositioner er ganske forståeligt,
men betyder desværre også at udgivelsen
af serien plages af de samme skavanker som den har
haft fra starten. Det lidt slaskede, vertikale albumformat
passer traditionelt dårligt til avisstribers
horisontale form og gøres i denne sammenhæng
kun værre af den nærmest klaustrofobiske
sammenklemning af seks striber pr. side - ganske
enkelt en hæmsko for såvel læsningen,
som de smukke tegningers fremtræden på
papiret. Valget af format er forståeligt når
man tager de økonomiske realiteter i udgivelsen
af en serie, hvis publikum ikke just tangerer Dilberts
i betragtning, men hvem siger et mere kongenialt og
indbydende format ikke ville sælge bedre? Omstruktureringen
af stribernes rækkefølge i klarhedens
og læsevenlighedens tjeneste er for så
vidt også forståelig, men den bevidste
udeladelse af et væsentligt antal af de striber,
der udgør seriens helhed er derimod mere problematisk.
Dette er sandsynligvis primært gjort for at
undgå de striber der er for tids- og aktualitetsbundne,
men betyder i sidste ende en delvis amputering af
serien som samlet kunstværk - et tab for andre
og flere end kompletisterne.
|
|
|
[februar 2004]
|

|
 | |
|

Ingen
træthed her.



Fra
Gjørups satire af Euro-afstemningen.

Theodicé-spørgsmålet dukker op endnu
engang.


Årtusindskiftet.

Præcis
timing og fintfølende ansigtsudtryk hører til tingenes
orden i Egoland.

Et
reality check for de høj-teknologiske unger.

Morten
Korch'sk bonderomantik som reality show.


Fra
Gjørups 9/11-satire.


Vores
plads i tiden.


"En
smuk drøm."
|