tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

DET JAPANSKE MARKED I PROBLEMER

Sidste år var det femte med nedgang i salget af tegneserier i Japan

Af Matthias Wivel

Tegneseriens ubestridte hovedland, om ikke andet så i hvert fald i forhold til udbredelse og salgstal, er stadig Japan, men der er tegn på, at markedet i står i stampe. I 2002 var den samlede indtægt fra mangamagasiner 274,8 mia. yen, mens den på mangapaperbacks var 248,2 mia. yen. Samlet udgjorde tegneserier 22,6 % af markedet for trykte publikationer.

I europæisk eller amerikansk sammenhæng er disse tal enorme, men i Japan bevidner de rent faktisk en tilbagegang. Indtægterne på mangamagasiner faldt i 2002 med 3,2%, mens paperbacks'ne holdt deres position med en salgstigning på 0,1%. Dette er det 7. år i træk at salget falder - markedet toppede i 1995, hvor det populæreste magasin, Shonen Jump, nåede salgstal på over 6 millioner. I dag er det nede på 3,2.

Ifølge forlagsfolk - deriblandt Yasuo Kihara, redaktør på det populære magasin Weekly Morning - skyldes faldet i salgstallene primært en stigning i salget af brugte serier, snarere end det skyldes et fald i antal læsere. Særligt den populære boghandlerkæde Book-Off har haft succes med salget af brugte tegneserier til reduceret pris. Da der ikke falder nogle penge af til hverken serieskaberne eller forlagene ved sådanne salg, betyder det en nedgang i indtægten.

Kiharas løsningsforslag er en reform af lovgivningen, der kræver at brugtbladshandlere betaler en afgift til ophavsretshaverne ved salget af brugt materiale. Ifølge Masuzo Fakawa, som er ejer af tegneseriehandlerkæden Mandarake og veteran udi handlen med serier, er roden til problemerne snarere forlagenes forældede markedstrategier. I stedet for at tilpasse deres strategi et ændret marked, hvor underholdningsudbuddet er bredt og økonomien i problemer, insisterer de f. eks. på at opretholde urealistisk høje priser og tillader ikke, at forhandlerne individuelt sælger deres produkter billigere, hvilket gør salgsmarkedet langt mere uflexibelt. "Men det vil alt sammen ændre sig; det er uundgåeligt", siger han.

[23/03/2003]



 

 

Forside fra Weekly Morning.

 

Links:
Mere: The Japan Times

Om den japanske small press

 

 

rackham.dks forum

 

 

tilbage til Nyhedsarkivet 2003


© 2005 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2005 The respective artists and authors. All rights reserved.