DC Comics
er og bliver superhelteforlagenes og -universernes Cadillac. Med
enkelte undtagelser har de altid været de fornemste leverandører
af elegante eventyrfortællinger, hvor pluskæbede Adonis-stand
ins med tandpastasmil slår en proper næve, redder
dagen og sikrer The American Way of Life. Deres modsætningen
under krigsårenes superhelteboom – ’the Golden
Age of Comics’ – var Martin Goodmans Timely Comics,
det senere Marvel. I modsætning til snuskede pulp-æstetik,
kaotisk orkestrerede og grelt farvelagte designs, samt deres maniske,
brutale og overstyret dynamiske helteskikkelser, stod de to selskaber
der senere skulle blive til DC, Detective Comics og National Periodical
Publications altid som garanter for kernesund kvalitetsunderholdning,
der dydigt reklamerede for salget af war bonds og fastholdt
billedet af den amerikanske Alfa-han i de unge læseres bevidsthed.
Efterkrigstidens syndefald, hvor de tilbagevendte helte i langt
større omfang end man ville være ved havde svært
ved igen at tilpasse sig den konformistiske, suburbaniserede dagligdag,
og hvor den statsautoriserede paranoia efterhånden blev
allestedsnærværende, krakelerede dette heltebilledes
troværdighed og gav i tegneseriesammenhæng bl.a. plads
til mere subversive og ofte desillusionerede fortællinger,
hvor protagonisterne i bedste fald var frustrerede hverdagsmennesker,
i værste amoralske forbrydere af værste skuffe, og
hvor svensknøgler fra tid til anden blev smidt ned i det
pæne amerikanske samfundsmaskineri, hvis absurditet således
gjordes åbenbar. Visse af disse tegneserier, som ECs og
deres efterligneres gammeltestamentligt moralske og ofte hårrejsende
skræk- og krimiserier, blev i stil med andre utilpassede
dele af kulturlivet udsat for en offentlig heksejagt, der i sidste
ende resulterede i deres undertrykkelse, mens andre, som samme
forlags Mad eller Barks’ Disneyserier, samt stripfænomener
som Peanuts og Pogo, med deres tilsyneladende
harmløse samfunds- og -tidssatire ufortrødent fortsatte
deres virke og uigenkaldeligt bidrog til at forme den amerikanske
kulturelle bevidsthed.
Helte er imidlertid ikke sådan at få kål på.
I anden halvdel af 50erne begyndte de for alvor at dukke op på
de kulørte DC-hæfters sider igen, i ny, elegant og
forrygende form – anslaget til den såkaldte ’Silver
Age’ var lagt. Superhelten var nu godt på vej til
at tilbageerobre sin position på toppen af den amerikanske
tegneseriekransekage – noget han for alvor gjorde et par
år senere, da rivalerne hos Marvel introducerede deres endnu
mere tidssvarende helte med deres berømte ”fødder
af ler”. Mens Lee, Kirby og Ditkos Marvelserier helhjertet
tog livtag med 60ernes ændrede verdensbillede, forblev DCs
Silver Age-serier gennemgående konservative. De mest tidssvarende
af dem forlenede imidlertid et langt stykke ad vejen 50ernes og
de tidlige 60eres æstetik og etos med en eventyrlig og cool
følelse. Der var fx. Carmine Infantinos kantet stiliserede
storbyutopier, på baggrund af hvilke den af Julius Schwartz
genoplivede og moderniserede guldalderhelt The Flash efterlod
et rødt og gult farvespor. Der var John Broomes og Gil
Kanes klassisk elegante og dynamiske skildringer af raketalderhelten
over dem alle, Green Lantern – ligeledes en moderniseret
guldalderfigur. Og der var Robert Kanighers og Joe Kuberts handlekraftige
læderhalse i al deres råt ridsede had for krigen og
dens væsen.
Det er disse serier, snarere end de mere idiosynkratiske serier,
ofte med Batman- og Superman i hovedrollen, hvor brede taljemål,
bug-eyed aliens og kappeklædte superdyr var dagens
orden, forlaget også producerede i perioden, som canadiske
Darwyn Cooke hylder i DC: The New Frontier, og det er
den tid, der fødte dem, han har sat sig for at undersøge
med sin 384 sider lange, episke superheltefortælling. Præmissen
er den, at hver en tid har sine helte og at disse vokser frem
som svar på de voldsomme udfordringer, den byder på.
I dette tilfælde et USA midt i den Kolde krig, hvor den
militære trussel er konstant og landet er ved at bevæge
sig i retning af den fortsatte tilstand af krig, det har befundet
sig i siden Korea. Et USA, der splittes af en allestedsnærværende,
patriotisk affødt mistroiskhed og en gryende bevidsthed
om de uhyrlige racemæssige uligheder, der har præget
landet siden dets fødsel. Et USA, hvor en ny generation
er ved at affinde sig med en verden, der synes mere og mere kompleks
og fragmenteret dag for dag.
Cookes skildring af en ny generations vågnen op til dåd
er således funderet i et ambitiøst forsøg
på at tage pulsen på en historisk periodes Zeitgeist
ved hjælp af et udvalgt galleri af dens popkulturelle fantasifostre.
Han har på kløgtig vis skrevet størstedelen
af den gamle garde – guldalderheltene, som blev udsat for
et lignende historisk tilbageblik i James Robinsons og Paul Smiths
The Golden Age (1993-94) – ud af fortællingen
ved med få undtagelser at lade dem været tvunget på
pension af The House of Unamerican Activities (HUAC). DC-universets
venerable, centrale treenighed – Superman, Batman og Wonder
Woman – er der imidlertid stadig og inkarnerer i pagt med
deres rendyrket arketypiske symbolværdi hver for sig en
ideologisk indstilling til tingenes tilstand. Kraftigt inspireret
af Frank Millers take på de to førstnævnte
i The Dark Knight Returns (1986), har Cooke ladet overmennesket
Superman indse, at den eneste måde han kan fastholde sin
menneskelighed på er ved at underlægge sig jordisk
(amerikansk) lov, mens den evige individualist, Batman,
fortsat opererer uden for enhver af slagsen. Amazonkrigeren Wonder
Woman, som Cooke på forfriskende vis har gjort bredskuldret
og et halvt hoved højere end Superman, er idealisten, som
aktivt søger at påvirke verdens gang, kaster vrag
på politikernes forsøg på at give hende mundkurv
på, og aktivt kritiserer den amerikanske udenrigspolitik,
når den strider mod hendes retfærdighedssans.
Dette triumvirat henvises imidlertid til fortællingens
baggrund, som en slags grundmodeller, der sætter tonen.
Cooke får derved plads til at fremhæve periodens mere
tidstypiske helte, og han lægger stor vægt på
de mange ”ikke-superheltede” af slagsen, 50ernes og
60ernes DC-serier diskede op med. Det drejer sig først
og fremmest om. oberst Richard Flagg og hans elitekorps Task Force
X, alias The
Suicide Squad, den hårdtslående, Dick Tracy-klonede
privatdetektiv Slam Bradley, den snarrådige efterretningsmand
King Faraday og de professionelle eventyrere The Challengers of
The Unknown. Tanken er på den måde at give perioden
et mere menneskeligt ansigt end den ville have haft, hvis der
kun var blevet fokuseret på de tunge drenge, samt at finde
frem til de figurer, der bedst inkarnerer Apollotidens helteideal
– astronauten, piloten, eventyreren, elitesoldaten. Som
sine egentlige hovedpersoner har Cooke imidlertid valgt sit bud
på de mest tidssvarende superhelte – den tøvende
everyman, Barry Allen, der som hurtigløberen The
Flash er tvunget til at vokse med opgaven; den skibbrudne i en
fremmed verden, marsmanden J’onn J’onzz, der i sin
skifteham som detektiven John Jones søger at forstå
og bidrage til sin nye hjemklode; og sidst, men ikke mindst, den
idealistiske men rådvilde testpilot, Hal Jordan, der sidst
i historien møder sit kald i form af et døende rumvæsen
med en ring på fingeren og bliver The Green Lantern.
Desværre transcenderer skildringen af de centrale helte
og de problematikker, de er der for at iscenesætte, kun
sjældent det harmløst banale. Barry
Allen bliver aldrig mere end den hengivne ægtemand,
der vil have lov til at være så god som dagen er lang,
uden at myndighederne blander sig. J’onn
J’onzz udfylder på forventelig vis sin rolle som
den naive stranger in a strange land, der chokeres af
raceadskillelsen og -volden i Syden og af naturlige årsager
ler hjerteligt af Hollywoods kommunistforskrækkede iscenesættelser
af invasionsglade marsboer. Hal
Jordan slipper Cooke lidt bedre fra. Han er tegnet som den
lettere skråsikre flyboy, hvis frihedstrang forløses
i luften, da han begaves med sin grønne kraftring. Desværre
utroværdiggøres han noget ved en særdeles naiv
skildring af hans år som jagerpilot i Koreakrigen, der nægter
at dræbe, men åbenbart ikke nærer skrupler over
at narre fjendens MIGs i retning af sine kollegers dødbringende
ild. Udover at være et respektfuldt nik i retning af Superheltens
Bud #1: Thou Shalt not Kill, forbereder dette lidet troværdige
set-up læseren på et af plottets centrale
øjeblikke, hvor Jordan alligevel bliver nødt til
at slå ihjel. Denne handling, der bliver helt central for
hans gryende heroiske motivation, vil Cooke gerne have at læseren
skal tage med storladen empati, men den bliver aldrig til mere
end et postulat, fordi han i virkeligheden synes mere interesseret
i sin indrømmet flot afleverede pluskæbede raketflyverelegance
end i en nuanceret personskildring.
Dette ville for så vidt være helt fint, da den slags
aldrig har været superhelteseriens ærinde, hvis ikke
det også haltede med den arketypiske udforskning af ideer,
genren i sine bedste øjeblikke kan levere med stor effektivitet.
Ligesom det er tilfældet med skildringen af Jordan, forbliver
ambitionen om at spejle heltene i deres tid skuffende overfladisk,
fordi Cooke har så travlt med at erklære periodens
arkitektur, interiørdesign og reklameillustration, samt
naturligvis sine sprudlende naive tegneserieforbilleder, sin kærlighed.
Bevares, der er da prisværdige anslag; et
sted belærer Wonder Woman en chokeret Superman om Krigens
væsen efter at have ladet en gruppe cambodiske kvinder henrette
deres fangevogtere og voldtægtsbødler. ”This
is civil war. I’ve given them their freedom, and
a chance for justice… The American Way!” er den
ikke mindst i disse tider resonante besked til den partiloyale
kollega. Senere trækker hun sig fra samarbejdet med den
amerikanske regering i erkendelsen af, at hun med det kun opnår
at blive
brugt på en måde, der resulterer i at hun må
gå på kompromis med sine idealer. ”My America…
Our America, is an ideal, not an administration.
During World War 2, we knew we were right. And we’ve always
assumed we were right ever since.”, fortæller
hun i den forbindelse sin kollega, hvorefter hun understreger
at Amerika har brug for en leder, der ligesom Superman inkarnerer
værdier og næstekærlighed. I slutningen af serien
mere end antydes det, at denne skulle være John F. Kennedy,
hvis platonisk anlagte, højspændte samfundsvision
af en tale ved sit partis nominering af ham som deres præsidentkandidat
i 1960 i let redigerede uddrag afrunder fortællingen, som
i øvrigt også har hentet sin titel fra den.
På den måde kæder Cooke Sølvalderens
superheltevækkelse sammen med baby boomernes fagre
nye verden, og superhelten som sådan sammen med de oplysningsidealer,
der fra dag ét har tegnet den amerikanske mytologi og som
Kennedy som få andre siden The Founding Fathers inkarnerer
for os i dag. Så langt så godt. Problemet er imidlertid,
at han ikke bruger denne glimrende analogi til at formulere mere
dybdegående tanker om det amerikanske samfund eller verdenssituationen
dengang som i dag, endsige om mere grundlæggende menneskelige
spørgsmål. I pagt med den strømlinede koldkrigsmodernisme,
han så hengivent reproducerer på billedsiden, er Cooke
bedst udstyret til at kortlægge sin ambitiøse præmis’
overflade uden at tilføje andet end det forventede. Læg
dertil en manglende indsigt i det forfatterhåndværk,
der skal til for at forløse et så omfattende ensemblestykke,
som det vi her har med at gøre. Symptomatisk for manglerne
på denne front er den noget påklistrede behandling
af racedelingsproblematikken og den gryende borgerrettighedsbevægelse.
Cooke lader denne personificere i, hvad der forekommer denne læser
at være hans eneste til lejligheden opdigtede figur, den
maskerede, sorte sydstatshelt John
Henry, der sætter hårdt mod hårdt overfor
de kutteklædte terrorister, der berøver ham sin familie,
og som ender med at lide en krank skæbne i sin kamp mod
overmagten. Denne del af historien, som til at starte med tildeles
megen plads, bliver aldrig mere end stedmoderligt flettet ind
i hovedhistorien, der i stedet næsten entydigt ender med
at handle om vores heltes kamp mod en gryende trussel fra det
ydre rum af næsten lige så grinagtig karakter som
de grønne tentakelmænd, J’onn J’onzz
fornøjes ved i Gothams Citys biografer.
Storladne klimakser hører den episke eventyrgenre til
og er således hvad man kunne forvente, men synes i denne
sammenhæng at være et cop-out fra forfatterens
side. På samme måde som de ideer Kennedy formulerede
i sin tale var idealprojektioner om en fremtid – 60erne
og beyond – der skulle vise sig som alt andet end
fager, kunne en projektion af de enkelte heltes arketypiske værdier
i retning af netop denne have sikret Cookes stort anlagte værk
mere blivende kunstnerisk værdi. Ingen forlanger at han
åbner den Pandoraæske, en gennemført ”realistisk”
superhelteskildring à la Alan
Moores Marvelman (1982-90) og Watchmen
(1986-87), unægtelig er – det ville indlysende
ikke være i pagt med hans intentioner. Men hvis plotelementer
som Wonder Womans og Supermans ideologiske dilemmaer i forhold
til deres rolle som USA's superkoldkrigere og John Henrys oprør
havde fået større tematisk vægt og således
bedre havde kunnet fungere som prægnante symbolske manifestationer
af de anslag til Cubakrisen, våbenkapløbet, Vietnamkrigen,
den Kolde krigs voldsomme omkalfatring af kolonialismen, borgerrettighedskampen,
osv., perioden bød på, ville Cooke have holdt hvad
han i første omgang synes at love. (Og at det stadig kan
lade sig gøre at behandle temaer som dette i superheltesammenhæng,
vidner den for nylig udkomne Captain America: Truth (2002-2003)
af Robert Morales og Kyle Baker om).
Når det er sagt, er serien en nydelse at læse, fordi
Cooke er så elegant en tegner og så ubesværet
en fortæller, når det gælder enkeltsekvenser
– særligt de mere actionprægede af slagsen.
Han har en fin sans for det velkomponerede enkeltbillede uden
at det normalt karambolerer med flowet fra billede til
billede, og arbejder selvsikkert med dynamiske, men sjældent
prangende ”filmiske” vinkelskift. Et fint eksempel
er en sekvens,
hvor guldalderhelten Wildcat, alias Ted Grant, oplever sin sidste
sejr som sværvægtsbokser på vej ud. En af siderne
viser ham blive sendt til tælling tidligt i kampen. Først
får vi et nærbillede i bredformat med en perfekt placeret,
flyvende tandbeskytter, der dynamiserer snarere end fastfryser
billedets øjeblikskarakter. Dernæst skiftes der til
dommerens tællende silhuet i profil, speakerens tændte
ansigt set lige på, og den groggy Grant selv i tæt
nærbillede, vendt mod læseretningen og presset mod
bunden af en solid sort flade, således at hans sindstilstand
understreges. Sidst skiftes der til endnu et bredformatsbillede,
set i frøperspektiv fra Grants boksehandske, mens dommeren
truende står over ham og modstanderen kontrapunktisk balancerer
kompositionen i baggrunden. Igen overskrides handlingsaksen på
passende desorienterende vis, mens siden på en og samme
tid afrundes harmonisk og med en passende cliffhanger,
der sikrer fremdriften til den næste. Cooke hjælpes
fint af Dave Stewarts følsomme og virkningsfulde farvelægning,
der i nærværende sekvens passende bruger rødt
som ledemotiv for øjets bevægelse fra øverste
venstre til nederste højre hjørne. Stewart er blandt
den amerikanske mainstreams mest intelligente og økonomiske
farvelæggere, hvis eneste svaghed til tider kan være
at hans penseldrevne smagfuldhed bliver lidt for konservativ pæn.
Dette passer imidlertid perfekt til Cookes kongeniale, konservative
udtryk. Han er udpræget et barn af de tegnere, der slog
igennem i den periode, han skildrer i DC: The New Frontier,
og kanaliserer dem overvejende fint uden at ligge for kraftigt
under for deres ofte stærke og under alle omstændigheder
meget forskellige stilarter. Serien er således et flot,
sammenhængende amalgat af såvel Infantino, Kane og
Kubert, men også andre af tidens klareste lys som Harvey
Kurtzman, Alex Toth, Russ Heath og, ikke mindst, Jack Kirby,
og der er således mange åbenlyse hilsener til disses
serier. Dette indarbejdes i en gennemført stiliseret idealversion
af 50ernes USA, hentet ud af tidens designmanualer, modeblade
og nyhedsillustrationer à la LIFE Magazine. Det
er gennemført soigneret, til tider grænsende til
det antiseptiske – se f. eks. det fra den omtalte flyvende
tandbeskytter smagfyldt bølgende spyt – men det er
fejende flot og helt i pagt med det pluskæbede, gammeldags
helteideal, Cooke med denne ambitiøse og uforløste,
men på mange måder også sprudlende kraftanstrengelse
af en tegneserie holder i hævd.
Cooke, Darwyn, med Dave Stewart (2004). DC: The New
Frontier #1-6. New York: DC Comics. 6 x 64 s., farve, $6.95
stk. De første 3 numre opsamlet i DC: The New Frontier
Vol. 1, New York: DC Comics, 208 s., farve $19.95; følges
snarligt op af vol. 2.
|
[februar-marts 2005]
|

|
 | |
|

Forsiden
til DC: The New Frontier #6.


Cookes
Batman skylder den gamle, hensynsløse figur fra 40erne
mere en den gakkede 50erversion.

Tidssvarende
helte - Oberst Rick Flagg og hans Suicide Squad.

Barry
Allen/The Flash bryder ind på en tv-station for at klage
over tingenens tilstand.

Marsmanden
J'onn J'onzz' daglige arbejde som detektiven John Jones, der blandt
sine kolleger hurtigt for et ry som UFO-gal og brændende
borgerrettighedssympatisør.

Jordan
finder sit kald.


Superman
og Wonder Woman i Cambodia.

Nixon afbryder Wonder Woman.

En ideologisk afklaring.

John Henry fødes.

Grant går i gulvet.

Der kanaliseres her Kurtzman, Toth og Kirby på een gang.

Et eksempel på Cookes interesse for tidens strømlinede
interiørdesign.

|