
Når man i Vesten læser om manga,
japanske tegneserier, hedder det sig altid, at der er én serieskaber,
der har stået fadder til hele efterkrigstidens manga; én mand,
som alle japanske serieskabere ser op til og lader sig inspirere
af, ét menneske, som var det japanske modstykke til Barks, Eisner,
Franquin, Hergé og Kirby på én gang. I Japan, hvor dygtige og
succesfulde serieskabere æres med betegnelser som sensei
(mester), kyosho (maestro) eller osama (konge),
blev denne mand kaldt manga no kamisama - tegneseriens
gud.
Og guds navn var Osamu
Tezuka.
Det var for ikke-japanskkyndige
vesterlændinge længe svært at få efterprøvet Tezukas (1928-89)
ry, for selv om det efterhånden er en hel del år siden manga begyndte
at blive tilgængelig i engelske, franske og også danske oversættelser,
så var det ikke Tezukas værker, forlæggerne først kastede sig
over.
Men de senere år er der
nærmest er sket en eksplosion i antallet af manga-udgivelser på
engelsk og fransk. Manga er hot i vesten, og serier som Dragon
Ball og Ranma 1/2 er blevet vaskeægte kioskbaskere
i tegneseriehovedlandene Belgien, Frankrig og USA. Og langt om
længe er også Osamu Tezukas værker begyndt at finde vej til vestlige
læsere.
Franskmændene var først
ude; fire centrale værker foreligger komplet, to foreligger i
udvalg, og udgivelse af et er i gang. Amerikanske udgivere er
også kommet med: indtil videre foreligger ét værk komplet, og
tre andre er i færd med at blive udgivet. I foråret påbegyndte
forlaget Dark Horse en komplet engelsk udgivelse af Tezukas mest
populære og kendte serie, Tetsuwan Atom, i vor kulturkreds
kendt som Astro Boy.
TUSIND
ÅRS BILLEDFORTÆLLINGER
Osamu Tezuka blev født
3. november 1928 i Osaka, men voksede op i Takarazuka, en by kendt
for sine varme kilder og sine teatre. Hans forældre tilhørte middelklassen
og var kunstinteresserede. Hans mor tog ham med i teatret, og
hans far sørgede for at den unge Osamu fik set en lang række film,
lige fra tyske eksperimentalfilm til Chaplin-komedier. I en tidlig
alder udviste Tezuka et stort talent for at tegne.
Under Anden Verdenskrig
var Tezuka for ung til at blive indkaldt, men i slutningen af
krigen blev han som mange andre japanske teenagere tvunget til
at arbejde i rustningsindustrien, og han oplevede de amerikanske
bombardementer af Osaka, som dræbte titusindvis af civile. Det
gav ham en dyb afsmag for alt hvad der havde med krig, militær
og disciplin at gøre.
Da krigen endte med Japans
kapitulation, blev landet besat af USA, og med tropperne kom også
den amerikanske filmindustri. Tezuka så bl.a. tegnefilm fra Disney-
og Fleischer-studierne, og han nævnte selv disse tegnefilm som
en vigtig inspirationskilde. Deres indflydelse på hans tegnestil
fornægter sig da heller ikke - en rund, venlig stil med kommerciel
appel, men også med en solid sans for design.
Da Tezuka debuterede
som serieskaber, var tegneserier bestemt ikke ukendte i Japan,
der har en over tusind år gammel tradition for billedfortællinger
i form af unikke billedruller (kendes fra 700-tallet) og masseproducerede
billedbøger (fra 1700-tallet). Omkring 1900 dukkede egentlige
tegneserier op i japanske aviser. Det første japanske blad hvis
hovedindhold var tegneserier så dagens lys så tidligt som i 1914,
og det mønster, der den dag i dag kendetegner manga, etableredes
allerede i 30rne: billige, tommetykke magasiner med dusinvis af
forskellige serier trykt på dårligt papir, og flot producerede
bogopsamlinger af de mest populære serier.
Men helt frem til Anden
Verdenskrig var de fleste af serierne humorserier rettet mod et
børnepublikum. Serierne var sjældent længere end én side pr. episode,
med seks-otte billeder pr. side som standard, selv om der i 30rne
begyndte at dukke enkelte længere eventyrserier op. Visse avisserier
og seriemagasiner blev meget populære i løbet af 30rne, men tegneserien
var dengang ikke et medium, der på nogen måde blev betragtet som
respektabelt.
SKALPEL
OG BLYANT
Osamu Tezuka sørgede
efter krigen for at få en uddannelse inden for et yderst respektabelt
erhverv, nemlig medicin. Han tog en doktorgrad og fik licens til
at praktisere som læge, men valgte blyanten i stedet for skalpellen.
Egentlig ville han helst have lavet tegnefilm, men i det krigsødelagte
Japan var der hverken økonomi eller teknologi til den slags, så
det blev til tegneserier i stedet. I 1946, mens han stadig studerede,
debuterede Osamu Tezuka som serieskaber med Machan no Nikki
i avisen Mainichi. Det var i et helt traditionelt format
- en humorserie med fire billeder pr. stribe.
Året efter udsendte den
da 18-årige Tezuka Shintakarajima,
en tegneseriebog på 200 sider efter et forlæg af Sichima Sakai.
Åbningsscenen slog tonen an: Hovedpersonen bruger hele to tekstløse
sider på at køre hen ad landevejen og ned til havnen i sin bil.
Det var noget helt nyt. I Shintakarajima opfandt Tezuka
ganske enkelt den "filmiske" brug af flere billeder, endog flere
sider, til at skildre bevægelser og stemninger, som lige siden
har karakteriseret den episke manga.
Shintakarajima
solgte over 400.000 eksemplarer i det dengang ludfattige Japan
og var den direkte anledning til, at mange af de store navne i
manga overhovedet begyndte at lave serier. Serieskaber-duoen Fujio-Fujiko,
mændene bag den umådeligt populære serie Doraemon, har
i deres selvbiografiske serie Manga michi beskrevet, hvordan
læsningen af Shintakarajima nærmest var en åbenbaring:
"Vi slog op på første side i den bog, vi havde lånt, og var
som ramt af lynet! Shintakarajima begyndte med en flydende
sekvens hvor unge Pete rasede afsted i sin sportsvogn. Det var
Osamu Tezukas debut-udgivelse - en revolution i efterkrigstidens
tegneserier!"
Tezuka var sig fuldt
bevidst, at han prøvede at udvide mediets grænser. I sin selvbiografi
skrev han bl.a.: "Jeg mente, at den eksisterende måde at fortælle
serier på var begrænsende. De fleste serier var tegnet som så
man en scene i en teatersal, hvor nogle skuespillere gik rundt.
Det gjorde det umuligt at skabe dramatisk eller psykologisk dybde,
så jeg begyndte at bruge en filmisk fortælleteknik, modelleret
efter franske og tyske film jeg så da jeg var dreng. Jeg eksperimenterede
med nærbilleder og skiftende vinkler, og i stedet for at bruge
ét billede til en action-scene eller til klimakset (som det var
normalt at gøre dengang) viste jeg bevægelser eller ansigtsudtryk
over flere billeder, endda flere sider [...] Resultatet
var meget lange serier på 500, 600, endda 1000 sider. Jeg mente
også, at tegneseriemediet kunne bruges til andet og mere end at
fortælle vittigheder. Så jeg brugte temaer som sorg, vrede og
had, og jeg lavede tegneserier, som ikke altid havde en "lykkelig"
slutning."
LØVER
OG ROBOTTER
Tezuka spyttede tykke
seriebøger ud i et rasende tempo, bl.a. en science fiction-trilogi
med de eksotiske titler Lost World, Metropolis og
Next World. Her opfandt Tezuka hvad der er blevet kaldt
hans "stjernesystem": De samme figurer dukker op i forskellige
roller i forskellige historier. Det blev en løbende, indforstået
vittighed i alle
Tezukas senere serier;
en vittighed som hans japanske publikum værdsatte, men som måske
kan virke desorienterende på vestlige læsere, der ikke er vant
til den slags påfund.
Tezukas serier vakte
opsigt, og han blev kontaktet af udgiverne af to nystartede magasiner
for drenge, Manga Shonen og Shonen. Til det første
tegnede han i 1950-54 føljetonen Jangaru
taitei, der i samlet form endte med at blive over 500
sider lang. Serien følger løven Leo fra fødsel til død, og fortæller
om hans kamp for at blive junglens konge som sin far og for at
beskytte junglen mod menneskene. Serien er en blanding af komedie
og tragedie og allehånde muntre indslag som storvildtjagt, bjergbestigning,
cirkusbrande, zoologiske haver og skattejagt, og kærlighedshistorier
og drabelige slagsmål er der også plads til. Jangaru taitei
vakte begejstring blandt Manga Shonens læsere - og
var mange år senere årsag til en større japansk-amerikansk kultur-kontrovers,
da det var tydeligt, at Disney-studierne havde lånt kraftigt fra
Tezukas historie til filmen Løvernes konge fra 1994 .
I 1951 startede Tezuka
i magasinet Shonen hvad der skulle blive japanernes yndlingstegneserie.
Tetsuwan
Atom er titlen på serien og navnet på hovedpersonen, en
robot skabt i opfinderens afdøde søns billede: drengen Tobio bliver
dræbt i en trafikulykke og hans far, videnskabsmanden dr. Tenma,
konstruerer en kopi; en menneskelignende robot-dreng der kan både
tænke og føle. Robottens "fødselsdag" er 7. april 2003. Da dr.
Tenma indser, at den ikke kan erstatte hans søn, sælger han robotten.
Den bliver reddet fra et robot-cirkus af professor Ochanomizu,
der giver "Tobio" hans nye navn, Tetsuwan Atom ("mægtige Atom").
Atom går i skole som andre drenge, men hans superkræfter og flyveevner
gør, at han bliver indblandet i det ene eventyr efter det andet.
Tetsuwan Atom
er gennemsyret af den humanisme, der findes i alle Tezukas værker
- heltene har fejl og mangler og skurkene er sjældent rigtigt
onde. Tetsuwan Atom slås heller ikke for frihed eller lov og orden
som de amerikanske superhelte, men for fred - han prøver som regel
at tale skurkene til rette. Men Tezuka leverede også varen: Tetsuwan
Atom er en stribe forrygende og morsomme science fiction-eventyr
for alle raske drenge med alt hvad dertil hører af gale videnskabsmænd,
tidsrejser og
robotter i kæmpeslagsmål.
Tetsuwan Atoms
enorme popularitet betød dels, at Tezuka tegnede i alt 100 afsnit
af serien, der kom til at løbe helt frem til 1968, dels at andre
serieskabere efterlignede ideen i en sådan grad, at robot-serier
er blevet en hel genre i Japan.
Tetsuwan Atom og
Jangaru taitei er hvermandseje i Japan, på samme måde som
Disney-serier er det i Danmark. De fleste japanere under 50 har
læst serierne eller set tegnefilmudgaverne, og alle kender figurerne
- i dag reklamerer Tetsuwan Atom for telekommunikation, hans smilende
ansigt findes på alle tænkelige produkter, og Japans kendteste
baseball-hold, Seibu Lions, bruger en af løverne fra Jangaru
taitei som logo.
DÅDYRØJNE
OG DOSTOJEVSKIJ
I 1952 flyttede Tezuka
til Tokyo, og i takt med at hans salgstal steg, blev han nærmest
belejret af forlæggere og redaktører. Tezuka sprudlede af ideer,
og han leverede et utal af serier til de mange nye blade og forlag,
der skød op efterhånden som Japans økonomi kom på fode. Osamu
Tezuka var simpelthen rette mand på rette tid og sted.
I begyndelsen af 50erne
lavede Tezuka tegneserieudgaver af Goethes Faust og Dostojevskijs
Forbrydelse og straf. Kombinationen af Tezukas runde, børnevenlige
tegnestil anno 1953 og det højstemte indhold i Goethe og Dostojevskijs
romaner, og Tezukas vane med at placere vittigheder midt i de
mest seriøse sekvenser, kan nok virke en kende inkongruent på
amerikanere og europæere. Men japanerne var vilde med det, og
blandingen af alvor og humor, højpandet og lavpandet, er et kendetegn
for mange af Tezukas serier og blev brugt af mange andre japanske
serieskabere.
En anden af Tezukas serier,
der kom til at danne præcedens, var Ribon
no kishi, der i 1953-56 gik som føljeton i Shojo Club,
et nyt magasin for piger. Hovedpersonen er prinsesse Safir, der
bliver født som kongens og dronningens eneste barn i et ikke nærmere
angivet europæisk land, der har mandlig arvefølge. Altså må Safir
give sig ud for at være dreng og tronarving, med store forviklinger
til følge.
Med Ribon no kishi
skabte Tezuka den såkaldte shojo-genre. Det romantiske
europæiske miljø, hovedpersonens kæmpestore dådyrøjne og figurens
kønslige tvetydighed er blevet faste indslag i japanske serier
for piger - i Rumiko Takahashis 90er-mega-bestseller Ranma
1/2 er hovedpersonens evne til at skifte køn således hele
seriens bærende idé.
Ribon no kishi blev
et stort hit, og historien blev opført som ballet og som radiospil.
Tezuka genoplivede serien igen i 1958 og 1963-66 i bladet Nakayoshi,
og i 1967 blev Ribon no kishi til tegnefilmserie.
I øvrigt benyttede Tezuka
senere de mange genudgivelser af sine serier til at omtegne og
nyfortælle sekvenser og hele kapitler i både Ribon no kishi
og Jangaru taitei, så begge serier foreligger i flere
versioner, der føjer nye facetter til historierne eller appellerer
til forskellige grupper af læsere.
ANIME
I 1959 blev Tezuka kontaktet
af filmselskabet Toei, der gerne ville lave en tegnespillefilm
over en af Tezukas kortere serier, Saiku-Yi fra 1953. Tezuka
sagde ja mod at få lov til at instruere filmen. Saiku-Yi
blev udsendt i 1960 og var den tids mest succesfulde japanske
tegnefilm. I et par år arbejdede Tezuka for Toei, og det blev
til en håndfuld film, men som Tezuka senere sagde: "Det var
film bygget over mine serier, men det var ikke mine film, det
var Toeis." Tezuka og Toeis veje skiltes derfor.
Tezukas første helt egen
film var den 40 minutter lange Aru machikado no monogatari
fra 1961. Det var med Tezukas egne ord "en meget sær og eksperimenterende
film" med et klart antikrigs-tema. Filmen gav Tezuka en hel
del opmærksomhed og sikrede ham økonomisk støtte til sit nystartede
produktionsselskab, Mushi.
Mushi var den spæde begyndelse
på Japans tv-animationsindustri, i dag verdens suverænt største.
Det økonomiske boom, der startede i slutningen af 50erne, udbredte
moderne luksus som tv-apparater til de fleste hjem, og Mushis
første projekt var en tv-tegnefilmserie - Japans første. Det var
(selvfølgelig) Tetsuwan Atom. De 193 afsnit blev en kæmpe
publikumssucces og cementerede Tetsuwan Atoms status som popkulturelt
ikon i Japan. I 1965 fulgte Tezuka op med en Jangaru taitei-tegnefilmserie
- i modsætning til den sort/hvide Tetsuwan Atom var den
i farver, og endnu engang var en succes i hus. Begge serier blev
i løbet af 60erne og 70erne vist i over 20 lande i Østasien, Europa
og Nord- og Sydamerika - hos amerikanerne og europæerne under
titlerne Astro Boy og Kimba. Især i USA fandt de
et stort publikum - som dengang knapt opdagede, at serierne var
japanske, og da slet ikke, at de var tegneseriefilmatiseringer.
Tezukas tegnefilm etablerede
den gældende norm i Japan: en succesfuld tegneserie bliver altid
lavet til tegnefilm, enten i form af en tv-serie eller en biograffilm.
Næsten alle japanske tv-tegnefilm er bygget over tegneserier,
og længe før manga blev kendt uden for Japan, var tegnefilmene
udbredt i den halve verden, enten på tv eller i form af købe-videokassetter.
Med serien W3 fra
1965 om tre rumvæsener, der kommer til Jorden forklædt som henholdsvis
and, hest og kanin (!), skabte Tezuka et andet mønster, der gælder
nu om dage, nemlig den tætte koordination mellem manga og anime,
som tegnefilm kaldes i Japan: W3 kørte som tegneserieføljeton
samtidig med, at tegnefilmserien blev vist på tv.
Engagementet i tegnefilmene
betød ikke, at Tezuka slækkede på tegneserierne. Han spøgte selv
med sit forhold til de to medier ved at sige, at manga var hans
kone, mens anime var hans elskerinde.
Også i 60erne startede
han talrige serier, og selv om Tezukas tegnestil altid kunne genkendes,
afprøvede han forskellige stilarter lige fra det hyperenkle og
runde til det mere naturalistiske.
FUGL
FØNIKS
I 1967-73 udgav Tezuka
sit eget serieblad, COM. Her offentliggjorde han sit mest
ambitiøse og komplekse værk, Hi no tori - japansk for "ildfugl",
mytologiens Føniks. Tezuka havde puslet med serien allerede i
1954, og kom til at arbejde på den helt frem til sin død.
Hi
no tori handler om intet mindre end meningen med livet,
et emne der kræver plads - det blev til 12 historier på i alt
over 3000 sider. De første seks blev trykt i COM i 1967-72,
de næste fem i Manga Shonen i 1976-80 og den sidste i litteraturbladet
Yasei no jidai i 1986-88.
Det gennemgående tema
i de 12 historier er menneskenes søgen efter Føniksen, hvis blod
kan give evigt liv. Hver historie har sit emne og sin tone og
kan læses helt uafhængigt af de andre, men allerede i 1969 anbefalede
Tezuka folk at læse serien samlet, når den engang var færdig.
Tezuka lavede først starten og slutningen: Første bind foregår
i Japan i 200-tallet, det næste foregår fra år 3404 og frem, det
tredje i 300-tallet, det fjerde i det 26. århundrede og så videre
frem og tilbage, mens vi nærmer os nutiden.
Hi no tori er
en buddhistisk farvet serie om karma, skæbne og reinkarnation,
og de samme figurer går igen i reinkarnationer i alle episoder.
Tezuka byder på historier fra fortidens Japan om buddhismens indførelse
og borgerkrigen i det 12. århundrede og på fremtidsvisioner om
reality-tv-shows hvor mennesker og kloner slår hinanden ihjel,
om rumrejser og hele Jordens undergang og genfødsel. Alt sammen
med Føniksen som tilskuer og deltager, og fortalt med passion
og humor.
Hi no tori er
også et eksperiment i fortælleteknik, og et fuldtud vellykket
et. Der er fejende flotte sidelayouts og billedkompositioner og
store spring i tid og rum. Tezuka kaldte selv Hi no tori for
sit livsværk, og serien er da også en opvisning i, hvad en sand
mester kan gøre med tegneseriemediet. I Tezukas tidlige serier
kunne de mange forskellige indfald af og til resultere i ujævnheder,
men i Hi no tori går alle de vidtspændende elementer elegant
op i en højere enhed.
Tezuka fandt også tid
til Mushi, der ud over tv-serierne i 1969 og 1970 lavede to tegnespillefilm
til biograferne: Senya ichya monogatari frit efter 1001
nats eventyr og Cleopatra om den berømte ægyptiske
dronning. Begge film var stilet mod et voksent publikum, og indeholdt
helt i tidens ånd gode portioner sex og vold. Da Cleopatra
blev udsendt i USA, fik den æren af at blive den første tegnefilm,
der blev forbudt for børn (Ralph Bakshis Crumb-filmatisering Fritz
the Cat blev den anden nogle få måneder senere).
Filmene tog i øvrigt
livet af Mushi. De var flot og dyrt producerede, og økonomien
løb ikke rundt. Tezuka var kunstner, ikke forretningsmand, og
han havde løbende sat penge til ved at bruge store summer på at
lave tv-animation, der lå over den gængse standard i 60erne.
Tezuka startede prompte
et nyt selskab, Tezuka Productions, men overlod klogeligt den
praktiske ledelse til andre. Tezuka Productions stod bag alle
Tezukas senere film, og tog sig også af rettighederne til hans
figurer, som det japanske erhvervsliv gerne ville købe licens
til at bruge til produkter og i reklamer.
BUDDHISME
OG LÆGEKUNST
Også i 70erne kom der
mange nye serier fra Tezukas hånd.
I 1972-83 lavede buddhisten
Tezuka en biografisk serie om Buddha - en roligtflydende, filosofisk
serie og en betragtning over livet og universet. Buddha
har tematisk en del til fælles med Hi no tori, selv om
serierne ellers er vidt forskellige.
Tezuka fik god brug for
sin lægeuddannelse i forbindelse med serien Black
Jack, der gik i bladet Shonen Champion fra 1973-78.
Black Jack er en genial kirurg, der ikke har licens til
at praktisere, og som bliver skyet af den øvrige lægestand, men
på grund af hans enestående talent opsøger folk ham for at blive
helbredt for de særeste ting.
Black Jack virker,
sammenlignet med Tezukas andre serier, meget lidt stort anlagt.
Hver episode er kun på 20-24 sider, og der er ingen fortløbende
historie; hvert afsnit kan læses for sig selv. Men det skal man
ikke lade sig narre af. Black Jack-historierne er fortættede små
kammerspil, og først og fremmest er serien fremragende underholdning,
både på grund af den karismatiske Black Jack selv, og på grund
af de utallige vanvittige, kærlige, griske, selvopofrende og egoistiske
bifigurer, der passerer revy. Serien udmærker sig ved nogle -
for en tegneserie til et blad for unge - uhørt realistiske operationsscener,
og var i øvrigt en af de af Tezukas serier, han selv holdt mest
af.
I 1980 udsendte Tezuka
tegnespillefilmen Hi no tori 2772, ikke en filmatisering
af en af afsnittene i tegneserien, men en ny, selvstændig historie
i sagaen om Føniksen. Hi no tori 2772 var dyr, stort anlagt
og kunstnerisk vellykket, men den voldsomme og "voksne" film blev
- helt usædvanligt for noget med Tezukas navn på - ikke nogen
kommerciel succes.
150.000
TEGNESERIESIDER
Tezukas produktivitet
var enorm.
I løbet af sin 43 år
lange karriere tegnede han 150.000 tegneseriesider - et gennemsnit
på 10 sider om dagen. Verdensrekord - og et nærmest ufatteligt
antal, selv når man tager i betragtning at Tezuka, som alle succesfulde
japanske serieskabere, brugte assistenter. Og Tezuka brugte endda
kun assistenterne til småting som detaljer i baggrundene eller
til at fylde sorte flader ud.
De 150.000 sider er fordelt
på 500 serietitler samlet i 400 bøger, og dertil kommer 21 tegnefilmserier
og 12 enkelte tegnefilm til tv, 17 tegnespillefilm og 14 korte
tegnefilm til biograferne, og 8 tegnefilm direkte til video.
Tezuka sov kun tre-fire
timer hver nat, og tilbragte sin tid med at arbejde på tegnestuen,
i tegnefilmstudiet eller med at give interviews, holde foredrag
eller skrive artikler og essays om serier og tegnefilm. Oven i
alt det var han filmkritiker med en fast spalte i filmtidsskriftet
Kinema Junpo.
Prisen blev betalt dels
af hans familie; hans hustru har fortalt, at hun og parrets børn
som regel kun så mand og far i weekenderne, dels af hans assistenter
og øvrige ansatte, der ofte måtte arbejde noget nær i døgndrift
for at holde trit med Tezukas nærmest overmenneskelige energi
og arbejdstempo.
Tezukas stigende fokus
på "voksne" emner gjorde, at han i 80erne i en hvis grad måtte
se sig overhalet i popularitet af serieskabere som Fujio-Fujiko
(Doraemon) og Akira Toriyama (Dr. Slump, senere
Dragon Ball). Til gengæld opnåede Tezuka en anerkendelse,
der ikke før var blevet serieskabere og manga til del. Allerede
i 70erne blev der skrevet bøger om Tezuka, og i dag foreligger
et utal af biografiske og analytiske værker om Tezuka og hans
virke.
På animationsfronten
lavede Tezuka i 80erne bl.a. en helt ny Tetsuwan Atom-tv-serie
og en række eksperimenterende kortfilm, hvoraf de humoristiske
Broken Down Film og Jumping vakte megen opsigt og
vandt priser ved animationsfestivaller verden over.
ADOLF
I 1983-85 skabte Tezuka,
hvad der sandsynligvis er tegneseriehistoriens længste og mest
komplekse enkeltværk, den 1300 sider lange Adorufu
ni tsugu. I den engelske oversættelse hedder serien slet
og ret Adolf, og den fortæller om tre Adolf'ers skæbne:
Adolf Hitler, den halvt tyske, halvt japanske Adolf Kaufmann og
jøden Adolf Kamil. Med den japanske journalist Sohei Toge som
fortæller berettes en blanding af fakta og fiktion, der starter
i 1936 og først slutter i 1985. Diplomatsønnen Kaufmann og flygtningebarnet
Kamil vokser op i Kobe i Japan som venner, men de bliver skilt
ad under Anden Verdenskrig og ender som til dødsfjender.
Som en anden Tolstoj-roman
rummer Adorufu ni tsugu talrige sideløbende historier og
menneskeskæbner og snesevis af fuldt facetterede bipersoner, og
er en storslået og gribende skildring af menneskelig storhed og
dårskab. Tezuka kommer også ind på noget, der ellers ikke bliver
talt højt om i Japan, nemlig japanernes eget forsøg på under krigen
at erobre Lebensraum i Østasien, hvilket i brutalitet ikke
stod tilbage for Nazitysklands fremfærd i Østeuropa.
Med Adorufu ni tsugu
blev Tezukas ambition om tegneserier med litterær tyngde til
fulde indfriet. Serien gik som føljeton, ikke i et manga-magasin,
men i det hæderkronede nyhedsblad Shukan Bunshun, og da
den udkom samlet i fire tykke bind, havnede bøgerne på boghandlernes
hylder med litteratur i stedet for hylderne med manga. Serien
vandt fuldt fortjent den prestigefyldte Kodansha-manga-pris i
1986 og betragtes i Japan som et af Tezukas bedste værker.
GUDS
DØD
Tezuka satte ikke arbejdstempoet
ned, og mest markant blandt hans andre nye serier i 80erne er
Unico, en børneserie om en enhjørning, den humoristiske
science fiction-serie Mitsume
ga toru, og Hidemari no ki, en biografisk serie
for voksne om Tezukas forfader Ryoan Tezuka, der i de sidste år
af shogunatet var den første japanske læge, som praktiserede "vestlig"
medicin. Alle tre blev også til tegnefilm.
Tezukas død 9. februar
1989, kun 60 år gammel, vakte ikke megen opmærksomhed i udlandet,
men i Japan udbrød der nærmest landesorg - en gud var død. Som
læge vidste Tezuka godt, hvad vej det gik, men han arbejdede til
det sidste. Han efterlod sig flere uafsluttede serier, bl.a. en
Beethoven-biografi og en ny fortolkning af "Faust".
Tezukas popularitet i
Japan er nærmest vokset siden hans død. I 1994 åbnede Osamu Tezuka-museet
i Takarazuka, og havde alene det første år 400.000 besøgende.
Tezuka Productions laver jævnligt nye tv-serier og biograffilm
- både tegnefilm og realfilm - over Tezukas serier. Senest har
en Black Jack-tv-serie og en flot helaftenstegnefilm fra
2001 over Tezukas serie Metropolis fra 1949 introduceret
en ny generation for Tezuka. Genudgivelser af hans egne nu klassiske
tegnefilm på DVD har også vakt fornyet interesse. Alle hans serier
bliver løbende genoptrykt, ofte i nye luksusudgaver, og sælger
stadig i millionoplag.
Osamu Tezukas vilje til,
talent for og succes med at formidle første klasses underholdning,
som samtidig var andet og mere end blot underholdning, gjorde
i Japan tegneserien til både et milliard-sælgende massemedium,
der omhandler alle tænkelige emner, som forbruges af begge køn
i alle aldre, og et fuldtud accepteret og respekteret medium på
linje med film og litteratur - en status tegneseriemediet, alt
andet lige, ikke har andre steder i verden.
Serier for drenge, piger
og voksne; science fiction, historie, drama, politik, romantik,
filosofi og action; nyskabelser og eksperimenter i indhold og
fortælleteknik - Osamu Tezuka beherskede som ingen anden serieskaber
før eller siden tegneseriemediet i alle dets mangfoldige aspekter.
Gå endelig på opdagelse i hans univers - det er en verden der
venter.

|
OSAMU
TEZUKA I OVERSÆTTELSE
På
engelsk: Adolf
(Adorufu ni tsugu): komplet, 5 bind (Cadence/Viz),
Astro Boy (Tetsuwan Atom): komplet,
26 bind (Dark Horse), Black Jack: foreløbig
2 bind (Viz), Phoenix (Hi no tori):
foreløbig 4 bind (Viz), Buddha: foreløbig
4 bind (Vertical), Metropolis: komplet,
1 bind, Nextworld: komplet, 2 bind &
Lost World: komplet, 1 bind (Dark Horse)
På
fransk: Astro Boy (Tetsuwan Atom):
udvalgte episoder, 12 bind (Glénat), Black Jack:
udvalgte episoder, 12 bind (Glénat), Bouddha (Buddha):
komplet, otte bind (Tonkam), Le Cratère (samling
af serienoveller): komplet, 2 bind (Tonkam), Le
roi Léo (Jangaru taitei): komplet, 3 bind
(Glénat), L'Histoire des 3 Adolf (Adorufu
ni tsugu): komplet, 4 bind (Tonkam), Phénix
(Hi no tori): komplet, 11 bind (Tonkam),
Ayako: komplet, 3 bind (Delcourt), MW:
komplet, 3 bind (Tonkam)
Desuden
planlægger det tyske Carlsen Comics en tysk udgave
af Adorufu ni tsugu.
|
|
|
[Tidligere bragt i tegneserietidsskriftet
Strip! nr. 19, september 2002]
|

|

|
|
|

Et
udvalg af Tezukas enorme figurgalleri.

Forsiden
til Shintakarajima.

Side fra Jangaru Taitei.

Tetsuwan
Atom i aktion!

Side fra Tetsuwan Atom.

Fra Ribon
no kishi.

Fra Hi
no toris anden del.

Fra Black Jack.

Fra
Adorufu ni tsugu.

Fra Mitsume
ga toru.

Tezuka.
|