
DANMARKS
TEGNESERIEHOLD
For såvel insidere som outsidere er det ikke en hemmelighed:
tegneseriemiljøet i såvel Danmark som mange
andre vestlige lande er usædvanligt lukket. Et lille,
selvisolerende, til tider indspist miljø, hvor man
som tegneseriefan / elsker / forkæmper / etc., føler
man er del af en klub, at man har øjnene åbne
for noget andre ikke kender til (og måske oven i købet
ikke bør møve sig ind på) eller endda
en "sag", man kæmper for. Dette er et af
mediets største problemer i dag. For udestående
overskygger dette lidet tiltrækkende miljø
med dets obskure koder og hermetiske viden ofte selve mediet
og bidrager derfor til at isolere det yderligere. Men hvad
værre er, kan og gør tegneserieaktivisters
indsats for at udbrede den Sande Viden om Det Mest Oversete
og Samtidigt Pragtfulde Medie, ofte mere skade end gavn.
De historiske forudsætninger for denne situation
er forståelige - den ringeagt, der har været
tegneserien til del det meste af det 20. århundrede,
har fostret mange uhyrer. Det værste er mangel på
ambition hos serieskaberne, som har betydet at alt for meget
uinspireret og infantilt materiale er blevet produceret,
men også de relaterede problemer i den overvejende
henvendelse til børn og unge drenge, der senere er
vokset sig store og i visse tilfælde blevet nostalgiske
fanebærere for deres barndoms foretrukne trash-medie,
er alvorligt.
Disse to grundproblemer indgår i en ond cirkel af
et kredsløb, hvor alt for mange tegneserier henvender
sig til indviede, og hvor alt for mange dygtigt udførte,
men i sidste ende middelmådige værker fremhæves
som det fornemste af det fornemste. Hvor alvorligt kan et
almindeligt, kulturelt dannet, voksent menneske tage opreklameringen
af fx. Blueberry
til state of the art indenfor mediet? Og hvad regner
man med reaktionen vil være, når den imponerende,
men i sidste ende romanbladsagtige Blankets
udråbes til et litterært værk på
linie med det bedste skønlitteraturen har at byde
på? Hvor meget tiltro til mediets potentiale kan man
have, når det, der fremhæves som dens største
klassikere ofte er kompetent, men kliché-drevent
kif, der langt fra står distancen når man sammenligner
med tilsvarende værker indenfor fx. litteraturen,
filmen eller billedkunsten? Et udmærket eksempel er
ophøjelsen af Bilals prætentiøse betonmelankoli
til stor kunst, når fx. Philip K. Dick, Andrei Tarkovskij
eller Anselm Kiefer, med deres relaterede udtryk og tematikker,
får hans indsats til at blegne.
Ved at værne så meget om mediet, som vi tegneserieelskere
gør, er vi derfor i det lange løb med til
at undergrave dets levedygtighed i det større kulturelle
kredsløb, det rettelig burde indgå i. Selvom
ghettomentaliteten er forståelig og et langt stykke
ad vejen skyldes et ærligt ønske om tegneseriens
fremme, er den altså blevet et onde, tegneserien skal
ud af, for at den kan få de rette rammer at udfolde
sit enorme og urealiserede potentiale i. Vi bør fx.
tage afstand fra den evindelige prioritering af den i forhold
til andre medier: Hvorfor læse en middelmådig
tegneserie, når den samme tid kunne bruges på
en fremragende bog? (Jeg skal her være den første
til at erklære min delagtighed - jeg sidder for tiden
og forsøger at læse den, lad os bare sige ikke
påtrængende nødvendige, og 'svært
læsbare' superhelteextravaganza Crisis on Infinite
Earths af rent nostalgiske årsager, mens V. S.
Naipauls A Bend in the River står ulæst
på min hylde og samler støv).
Misforstå mig ikke, jeg mener bestemt der skal være
plads til uforpligtende underholdning. Kun at beskæftige
sig med det, man formoder eller får fortalt er uomgængelig
kunst er både fantasiløst og kvælende,
hvorfor jeg bestemt heller ikke er interesseret i at pådutte
nogen noget. Den personlige oplevelse med et værk
og det personlige valg af samme er ukrænkelige, men
det bliver unægtelig et problem, når ting som
nostalgi og infantile fascinationer går hen og dikterer,
hvad vi kollektivt ophøjer til stor kunst. Hvis man
ønsker at mediet skal tages alvorligt, må man
være i stand til adskille skidt fra kanel og se The
Big Picture. Nok skal tegneserien bedømmes på
sine egne præmisser, men den skal ikke isoleres fra
og privilegeres i forhold til resten af kulturproduktionen
- mediet er ikke budskabet og det er på tide
vi indser det.
I Nordamerika har debatten om denne hægen om mediet
verseret i nogen tid under betegnelsen 'Team Comics', og
det er på tide vi åbner op for den i Danmark,
hvor vi, trods mange fantastiske enkeltspillere, har et
alt for fasttømret og jævnt dårligt spillende
Tegneseriehold. Problemet gør sig gældende
på alle områder og niveauer af vores subkultur,
men jeg vil her - fordi det er min eget gebet i denne sammenhæng
- sætte fokus på kritikerstanden og den opfattelse,
der tilsyneladende hersker om dens funktion og virke på
den danske tegneseriescene. Den harme, min seneste stærkt
negative anmeldelse
af et par danske undergrundsudgivelser har vakt i visse
kredse, peger på en række misforståelser
om hvad kritik er og hvilken funktion den udfylder.
Nok kan man diskutere visse af kritikpunkternes berettigelse,
fx. omkring den skarpe tone i anmeldelsen - det er væsentligt
som kritiker at være sig bevidst hvilke midler, derunder
sprogtone, man benytter sig af for bedst og mest ærligt
at sige sin mening, argumentere for den og samtidig opnå
det tiltænkte mål: at bidrage konstruktivt til
en forhøjet kritisk og æstetisk sans, samt
større viden og overblik, hos såvel forbrugere
som skabere, vel at mærke uden at krænke den
føromtalte personlige oplevelse ved at forsøge
at ophøje sine ord til Sandhed. Men når det
er sagt, er den storm af personlige fornærmelser og
ganske uunderbyggede beskyldninger om dette og hint, der
er kommet Rackhams vej fra visse debattørers
side, symptom på et miljø, der alt for længe
har set sig tilfreds med ukritisk rygklapperi og forsigtig
opbakning af selv det værste møg i Den Større
Sags tjeneste, samtidig med at den aldrig aftagende murren
på hyklerisk vis har løbet sine runder i krogene.
På Rackham er vi, i modsætning til hvad
nogle af de mere absurde beskyldninger vil vide, dybt engageret
i det danske tegneseriemiljø, hvad vores track
record også burde vise: Udover at have leveret
en af de grundigste dækninger
af mediet herhjemme siden rackham.dk gik online for godt
halvandet år siden, har vi - i form af Rackham
#4 - publiceret en stor interviewbog med en række
af de fremmeste danske serieskabere. Endvidere arrangerede
vi sidste år den store udstilling af danske tegneserieskabere
i Paris, 'BLÆK',
og redigerede den tilhørende antologi, der bl.a.
indeholdt en række spritnye danske tegneserier. Som
vi gang på gang har sagt det på tryk og på
web, nærer vi stor tillid til de danske serieskabere,
hvis kunstneriske indsats er imponerende i forhold til vores
diminutive sprogområde og marked, og vi er - som det
også fremgår af vores skrifter, inkl. benævnte
anmeldelse - blandt de første til at bifalde nytænkning.
Men samtidig kalder vi, af ovennævnte grunde, en spade
for en spade.
Jeg mener, at vi her i Danmark har endog mange særdeles
talentfulde serieskabere, såvel som kritikere, men
jeg mener bestemt også at tingene kan blive bedre.
Det kræver imidlertid en større åbenhed
og ærlighed overfor hinanden, såvel som overfor
øvrigheden.
Matthias Wivel 07/03/04
|
|


© Humanos SA
|